Nowe kategorie prawa jazdy, likwidacja karty motorowerowej i podniesienie wymaganego wieku, by wsiąść na ciężkie i szybkie motory, to tylko niektóre z ustawowych zmian, które prowadzić mają do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Większość zmian wejdzie w życie od stycznia 2013 r., ale już dziś są powszechnym obiektem zainteresowania i powodem wielu dyskusji.
Przypomnijmy, w początkach roku 2011 Prezydent Polski podpisał znowelizowaną ustawę „o kierujących pojazdami”, która przewiduje m.in. wprowadzenie dodatkowych kategorii AM i A2. Zmianie ulegnie także kryterium wieku, wymaganego do uzyskania prawa jazdy kategorii A. Do tej pory wystarczyło, aby osoba starająca się o prawo zezwalające na poruszanie się motorem, miała ukończone 18 lat. Od 2013 roku 18-latkowie będą mogli jeździć motocyklami, nie przekraczającymi jednak mocy 47,65 km i stosunku mocy do masy 0,272 km/kg. Kategoria powyższa określona jest jako A2. Młodsi pasjonaci motocykli będą mogli uzyskać pozwolenie na prowadzenie pojazdów dwukołowych o pojemności skokowej do 125 cm3, mocy maksymalnie 15 km i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,13 km/kg oraz do prowadzenia motocykli trzykołowych o mocy do 20,4 km, określanych jako kategoria A1. Słynna karta motorowerowa zostanie zastąpiona prawem jazdy kategorii AM, o które będą mogły ubiegać się osoby od 14 roku życia. Po zdobyciu uprawnień jeździć będzie można motorowerem, a także lekkim czterokołowcem, czyli quadem. Pojazd nie może przekraczać masy 350 kg i rozwijać prędkości powyżej 45 km/h. Cięższe quady zaliczono do kategorii B1. Takie pojazdy będzie można użytkować od 16 roku życia.
Mł.asp.Krzysztof Nowacki z Komendy Miejskiej Policji podkreśla, że szczególnie dobrym rozwiązaniem jest podniesienie wieku, który upoważniał będzie do jazdy szybkimi motorami.
- Adrenalina, jaka wytwarza się podczas jazdy z prędkością 130 -150 km/h wymaga chłodnego umysłu. Trzeba umieć zapanować nad pojazdem – mówi Krzysztof Nowacki. – W wielu przypadkach 18-latkom brakuje także obycia w ruchu miejskim.
Słowa te potwierdza doświadczony motocyklista Sławomir Nowakowski.
- Nie powiem, bo na motocykl wsiadają także rozsądne nastolatki, ja jednak, jak większość moich kolegów do takich nie należałem. Jak patrzę z perspektywy czasu, to dziwię się, że jeszcze żyję – mówi Sławomir Nowakowski. – Teraz na pewno nie jeździłbym tak nieodpowiedzialnie, jak kiedyś.
Kamil Kulawski, który na motocyklu jeździ od ponad 10 lat uważa, że wiek nie ma w tym wypadku wielkiego znaczenia, najważniejsze jest doświadczenie. Podkreśla natomiast, że najlepszą rzeczą, jaką mógł zrobić ustawodawca to wprowadzić kategorię AM zamiast karty motorowerowej. Także instruktor nauki jazdy Marcin Boss uważa, iż jest to rozwiązanie idące w dobrym kierunku.
- Są to potrzebne, wręcz niezbędne zmiany, które z pewnością zwiększą bezpieczeństwo na drogach. Szczególnie istotne jest wprowadzenie kategorii AM, zastępującej kartę motorowerową. Fakt, że każda osoba, która ukończyła 18 rok życia może bez żadnych uprawnień poruszać się po drogach motorowerem lub lekkim quadem, stwarza duże zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników drogi – mówi Marcin Boss, instruktor nauki jazdy, właściciel Ośrodka Nauki Jazdy Boss. – Osoby, które nie ukończyły jeszcze 18 lat, ubiegający się o kartę motorowerową szkolone są przez nauczyciela w placówce szkolnej, po wejściu w życie ustawy sytuacja się zmieni. Do nauki potrzebny będzie instruktor szkolenia, a egzamin będzie można zdać tylko w wyspecjalizowanych ośrodkach – dodaje Marcin Boss. - Być może będzie mniej kolizji, bo młodzi adepci jazdy w końcu zaczną znać przepisy ruchu drogowego.
W kwestii wymaganego wieku, instruktor nauki jazdy tłumaczy, iż osoba chcąca wsiąść na ciężki motocykl musi mieć ukończone 24 lata, ale tylko w momencie, gdy wcześniej nie zrobiła uprawnień na motory lżejsze i wolniejsze. Gdy więc w wieku 16 lat osoba taka uzyskała prawo jazdy kategorii A1, po dwóch latach ma prawo uzyskać prawo jazdy kategorii A2, natomiast po kolejnych dwóch, pomimo, że nie osiągnęła odpowiedniego wieku, ma już prawo zdawać na prawo jazdy kategorii A.
- Zmiany w przepisach prowadzą ku zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach, niemniej jednak, w moim przekonaniu powinno być dodatkowe ograniczenie, zakazujące 14-latkom prawa do przewożenia osób trzecich- mówi Marcin Boss. - Mając prawo jazdy AM można przewozić dodatkową osobę. Uważam, że tak młody człowiek, rozwijając prędkość 45 km/h, nie powinien brać odpowiedzialności za pasażera.
Bezpieczeństwo bezpieczeństwem, ale ile kasiory dodatkowo zarobią przez to szkoły jazdy i ośrodki egzaminacyjne to już nie mówią głośno.
Moc nie jest dlugoscia czy autor nie wie ze dlugosc wyrazamy w km a moc KM (konie mechaniczne a nie kilometry).
i tak wszyscy wiedzą, że 125 będą rejestrowali na 50, 250< będą rejestrowali na 125 itd... prawo to zbiór zasad które należy łamać aby poczuć się w tym kraju swobodnie. zakazany owoc smakuje najlepiej, wypadków będzie więcej gdyby nie było ograniczeń na drogach to każdy by jeździł tak szybko jak by mu to odpowiadało i nie musiałby w stresie wypatrywać radarów ani hamować w zupełnie bezsensownych miejscach
A co z tymi którzy dziś mają więcej jak 18 lat,i poruszają się motorowerami?
jak zwykle przepisy glupsze od tych ktorzy je wprowadzaja
drogi lepsze budowac a nie durne przepisy wymyslac!! odciac kler od kasy publicznej i patrzyc na rece poslom kradnacym pieniadze panstwowe
Tubylec, prawo nie działa wstecz!!!!!!
Michał ale zdjęcie powinieneś wstawić Orła.
Jeżdżę motocyklem od paru lat i w pełni się zgadzam z tymi nowinkami. Jeszcze żeby egzamin na prawko był bardziej życiowy.
PATOLOGIA ! Burakom tatuś kupi BMK'ę jak skonczy 18-stke i zapie** jąc więcej ludzi zabije niż motocyklista ,których tak oczerniacie.. Motocykle to dla wielu młodych pasja i marzenie..a przez takie zmiany ludziom te marzenia odbierają.. Sam mam 19 lat..i teraz może będę czekał do 24 by się CBR'ką wymarzoną przejechać? CHORE. Więcej będzie jeździło bez prawka. tyle .