27 stycznia zmarł w wieku 83 lat prof. dr inż. Tadeusz Jednorał. Prof. Jednorał był cenionym hydrologiem, naukowcem, autorem niezliczonych prac naukowych i ekspertyz. W Elblągu znany był przede wszystkim jako autor koncepcji wykonania Kanału przez Mierzeję w Skowronkach.
Koncepcja powstała we wrześniu 1996 roku na zamówienie wojewody elbląskiego Zdzisława Olszewskiego w ramach projektu badawczego pod nazwą "Opracowanie podstaw procesu aktywizacji regionu elbląskiego w aspekcie transportu morsko-rzecznego, rekreacji i rybołówstwa". Nad koncepcją pracowało ok. 150 naukowców. Finansował ją Komitet Badań Naukowych.
- O jakości zawartego w czterech tomach dzieła wykonanego pod kierownictwem prof. T. Jednorała, świadczą kolejne badania zlecane przez Konsorcjum powołane dla realizacji tej inwestycji lub przez niezależne placówki naukowe (m.in. PAN), które potwierdzają tezy z 1996 roku – mówi Jerzy Wcisła, dyrektor elbląskiego Biura Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego woj. Warmińsko-mazurskiego. - Gdy po 2003 roku zaangażowałem się w działania na rzecz budowy Kanału przez Mierzeję, z trudem dotarłem do tego opracowania, które zostało wydane w zaledwie 100 egzemplarzach. Uczestniczę w pracach wspomnianego wcześniej Konsorcjum. Z profesorem wielokrotnie uczestniczyłem w spotkaniach propagujących i przekonywujących do realizacji tego zadania (m.in. w Krynicy Morskiej). Profesor już od kilku lat zmagał się z chorobą, rzadko jednak odmawiał udziału w przedsięwzięciach na których mu zależało. Był aktywny niemal do ostatnich dni.
Kpt. Jerzy Kuliński (żeglarz i autor książek o Zalewie Wiślanym) tak mówi o profesorze: Żeglarze zapamiętają Go szczególnie jako miłośnika Zalewu Wiślanego oraz szefa obszernego, multidyscyplinarnego opracowania koncepcyjnego budowy Kanału Zatoka Zalew (Kanału Z-Z) w którym miałem zaszczyt uczestniczyć. Profesor był nieprawdopodobnie zaangażowany w przygotowaniu tego przedsięwzięcia. Mimo zaawansowanego wieku, mimo kłopotów zdrowotnych był "nie do zdarcia" - kolędował od ministra do ministra, od wojewody do wojewody, od marszałka do marszałka, od prezydenta do prezydenta - nie zaniedbując starostów i wójtów. Organizował prelekcje, konferencje, nie lękał się nawet spotkań się z mieszkańcami Krynicy Morskiej. Wielka szkoda, że profesor nie doczekał się budowy Kanału, ale – mam nadzieję – niebawem spełni się jego marzenie o odkorkowaniu elbląskiego portu i Zalewu Wiślanego.
Szanowni Państwo znałem osobiście Profesora Tadeusza Jednorała od 1996 roku. Przekonywałem jego, że przekop należy rozpocząć od rozbudowy portu w Zatoce Elbląskiej- Ostwinkiel, od Nowakowa do Suchacza. Port na rzece w Elblągu ma wiele ograniczeń i jest nierozwojowy. Więcej o Zatoce Elbląskiej na stronie www.zalewwiślany.pl Z poważaniem mgr inż. Jerzy Kulas
Komentarz zablokowany z powodu naruszenia regulaminu!
dzień jak co dzień...
No cóż takie są koleje ludzkie. Człowiek się rodzi, żyje i umiera. Pozostając w naszych wspomnieniach, pamięci i pozostawiając po sobie swoje „dzieła życia”. Nie będę komentował pomysłu budowy kanału, ale….Ja również poznałem Profesora i miałem okazję z nim wielokrotnie rozmawiać na temat budowy „przekopu mierzei”. W nawiązaniu do słów Pana Jerzego Wcisło „….Gdy po 2003 roku zaangażowałem się w działania na rzecz budowy Kanału przez Mierzeję, z trudem dotarłem do tego opracowania, które zostało wydane w zaledwie 100 egzemplarzach.” No cóż przyznam z dumą, że ja bez trudu dotarłem do jednego z 100(?) wydanych egzemplarzy z oryginalnym podpisem Profesora i jestem jego szczęśliwym posiadaczem. Opracowanie Projekt Badawczy Zamawiany Nr PBZ-061-01 pod nazwą „ Opracowanie Podstaw Procesu Aktywizacji Regionu Elbląskiego w Aspekcie Transportu Morsko-Rzecznego. Rekreacji i Rybołówstwa” pod kierownictwem Profesora Jednorała składał się z kilku opracowań.
Wielka kasa poszła na opracowania, koncepcje, seminaria a pozytek jak z psiej d...
KOCHANA REDAKCJO JAK MACIE ARTYKUŁ O DZIURACH W CHODNIKU PRZED DOMEM JAKIEGOŚ ELBLĄSKIEGO WPŁYWOWEGO OBYWATELA (OBYWATELKI) ROSZCZENIOWCA TO ODRAZU Z BIEGU ZAMIESZCZACIE ART. I NA BIEŻĄCO USUWACIE NAWET LEKKO NEGATYWNIE NASTAWIONE DO TEGO OPINIE, A ŚMIERĆ NORMALNEGO CZŁEKA OPISUJECIE Z 17-DNIOWYM OPÓŹNIENIEM. BRAWO DLA WASZEJ BEZSTRONNOŚCI I PARCIA W PEWNYCH KIERUNKACH OPINII PUBL. !!!!
Wyrazy współczucia dla rodziny.A politycy to powinni oddać te pieniądze które poszły na badania ,jak wiedziano że nie będzie budowy przekopu to po co wydawano pieniądze.Obecnie rządzący nie zbudują to zrobią to inni tylko traci na tym Elbląg i region a pomysły o zwiększonym pływaniu kanałami to będą droższe od przekopu.A prawda jest taka Port w Elblągu byłby konkurencją dla Gdańska i Trójmiasta obecnie pusto wiatr hula extra parking dla tirów .A tyle było szumu i zapewnień i d..a w krzakach .Warto nakręcić komedię o tym wszystkim.ZYSK GWARANTOWANY.
Pan Zdzisław Olszewski który zamawiał te opracowania to powinien siedzieć za kratkami a nie na posiedzeniach Rady Miejskiej Elbląga
Nie ma jak to szybka informacja 17 dni do was to docierało??
Niech spoczywa w spokoju! Żeby jednak nie zabrał ze sobą do grobu idei przekopu Mierzei Wiślanej!