Zarząd Portu Morskiego w Elblągu otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury wiadomość, że Rząd Rzeczpospolitej Polskiej zamierza wkrótce podjąć decyzję o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Skowronki. Tymczasem samo Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że entuzjazm może być jeszcze przedwczesny. Żadna z procedur zmierzających do rozpoczęcia inwestycji jeszcze się nie zakończyła.
Kilka dni temu ukazała się informacja, którą do mediów wysłał Zarząd Portu Elbląskiego, że przekop przez Mierzeję Wiślaną może się rozpocząć wcześniej, niż planowano. Pisaliśmy o tym w artykule pt.: "Czy Przekop Mierzei jest już przesądzony?". Nasz czytelnik postanowił nieco „podrążyć” temat przekopu przez Mierzeję i zadał kilka pytań Ministrowi Infrastruktury.
- Według nowego harmonogramu okres przygotowania tej inwestycji to lata 2009-2014. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi w latach 2013-2019. Zdaniem Zarządu Portu budowa kanału mogłaby być zakończona w krótszym czasie, gdyż sama budowla nie jest technicznie skomplikowana. Najprawdopodobniej na okres przygotowany w harmonogramie znaczący wpływ mają możliwości sfinansowania tej inwestycji przez budżet państwa…” – pisze nasz czytelnik do Ministerstwa i pyta: - Czy zakończyły się okres 2-3 letnich badań i analiz w celu przeprowadzenia procedury OOŚ (zgodnie z nowymi przepisami) oraz uruchomienia procedury transgranicznej przy udziale strony rosyjskiej oraz Sekretariatu Konwencji Helsińskiej, trwają prace nad urealnieniem terminu realizacji przedmiotowego Programu do roku 2017? Czy zakończył się proces dokumentacyjny zmierzający do wyboru optymalnego z punktu widzenia ekonomicznego, technicznego oraz czynników środowiskowych wariantu lokalizacji kanału? Czy zakończono wykonanie wykonania Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla przedmiotowej inwestycji? Czy zakończony został procesu nowelizacji ww programu wieloletniego i został on zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów? Panie Ministrze jak Pan skomentuje słowa Zarządu Portu „.. Zdaniem Zarządu Portu budowa kanału mogłaby być zakończona w krótszym czasie, gdyż sama budowla nie jest technicznie skomplikowana. Najprawdopodobniej na okres przygotowany w harmonogramie znaczący wpływ mają możliwości sfinansowania tej inwestycji przez budżet państwa…”
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury nie pozostawia żadnych złudzeń – do przekopu przez Mierzeję Wiślaną jeszcze długa droga.
- Okres 2-3 letnich badań w celu przeprowadzenia procedury OOŚ jeszcze nie zakończył się. Urząd Morski w Gdyni, jako lider konsorcjum odpowiedzialnego za wykonanie programu, zlecił następujące badania: Wykonano ocenę rozmieszczenia i liczebności ptaków wodnych na terenie polskiej części Zalewu Wiślanego w okresie lipiec – grudzień 2009 r. oraz marzec - sierpień 2010 r. Podpisano kolejną umowę we wrześniu 2010 r. obejmującą okres od września 2010 do końca 2011 r. – w ten sposób zamknięty zostanie cykl 2-letnich badań; W maju br. podpisano umowę na wykonanie badania dna polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską; Wszczęto postępowanie dla zadania: inwentaryzacja ichtiofauny w polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską. Umowa obejmuje okres 3-letni, do końca 2012 r. – pisze minister Cezary Grabarczyk. - Proces dokumentacyjny zmierzający do wyboru optymalnego z punktu widzenia ekonomicznego, technicznego oraz czynników środowiskowych wariantu lokalizacji kanału nie zakończył się, bo zależny będzie głównie od czynników środowiskowych i ekonomicznych. Opracowanie projektu nastąpi po wykonaniu zasadniczej części badań, kiedy będzie można wybrać wariant optymalny z punktu widzenia środowiskowego, biorąc pod uwagę również wartość inwestycji w poszczególnych wariantach. Nie zakończono wykonania Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla inwestycji. Trwa proces przygotowawczy określenia zakresu SOOŚ. Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad nowelizacją ww. uchwały pod względem urealnienia terminu realizacji inwestycji do roku 2019 oraz uzupełnienia istotnych elementów z zakresu procedur środowiskowych. Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za przygotowanie nowelizacji. Decyzje będą podejmowane przez Radę Ministrów. Minister nie czuje się w obowiązku komentowania wypowiedzi Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
a ja sie pytam dlaczego kolo krynicy? tam gdzie najwiecej bedzie to kosztowalo bo najszersza jest mierzeja, tam gdzie sa protesty i parki krajobrazowe i zwierzece? dlaczego tam gdzie jest najwiecej sprzeciwu? nie lepiej bylo przekopac waska mierzeje kolo linii granicznej z rosja? po pierwsze ciensza mierzeja, po drugie brak protestow, po trzecie brak koniecznosci budowania mostow drogich, po czwarte brak parkow i rezerwatow. O co tu chodzi czy ktos mi powie? czy mamy takich glupkow rzadzie ze tego nie widza??
Kwestia przekopu bliżej granicy z Rosją sprowadza się do tego, że dłuższy odcinek Zalewu Wiślanego musiałby być regularnie poglębiany, a to też generuje koszty i podejrzewam, że w finalnym rozrachunku (na przestrzeni lat użytkowania) będą one większe, aniżeli sam przekop i infrastruktura z nim związana. Stąd też lansowana wersja w Skowronkach, gdzie mierzeja ma ok. kilometra szerokości, więc jest najwęższa (bliżej granicy z Federacją Rosyjską chyba nie jest wężej).
Gadać to wszyscy potrafią a robić i kopać nie ma komu.Przestańcie pisać ,obiecywać,robić nadzieję Elblążanom na nowe miejsca pracy,na rozwój regionu.Najlepiej niech każdemu dadzą truciznę i powiedzą zdychaj jesteś nie potrzebny.Albo kopiecie albo poszli won.Jeśli dotyczy pogłębiania toru lub szlaku wodnego,wystarczy popatrzeć po jakim czasie pogłębiono szlak wodny na całej trasie Rzeka Elbląg,Kanał Elbląski.NIE PAMIĘTAM.W innych krajach takie przekopy ,kanały dają nie złą kasę tylko w Polsce zacofanie i głowa w piasek.
Szukanie innego miejsca przekopu mierzei to odwlekanie w czasie całej inwestycji .Skowronki to najlepsza lokalizacja -najkrótsza droga wodna z Elbląga na Bałtyk i najwęższa mierzeja w tym miejscu .Na wybudowaniu kanału skorzystają wszystkie miasta leżące nad Zalewem Wiślanym , także Krynica Morska, której mieszkańcy są w większości przeciwni tej inwestycji .Zgoda buduje niezgoda rujnuje .Zróbmy coś wreszcie dla naszego regionu wspólnie bez sporów bo będzie z kanałem jak z obwodnicą Augustowa .
Dopóki POpaprancy obłudni bedą rzadzic to gó..o z tego będzie!!!! kopać trzeba szybko im szybciej tym lepiej bo po cholere nam pusty port i ciągle być zdanym na łaskę kacapów port martwy a utrzymanie i pensje płacone za nic same srtaty jakby PIS wygrał kanał by był ale wygrali zdrajcy i rusofile,aferzyści bufetowa w Wrszawie wywaliła kupe kasy na prywatny stadion i na cholere dwa w Warszawce jak bedzie Stadion Narodowy???a nasz prezydent Heniek domki o watpliwej wartości zabytki przenosi a stadion Olimpi jak w najgorszej wsi