Sobota, 30.11.2024, Imieniny: Justyna, Andrzej, Konstanty
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Biura podróży stosują w umowach klauzule niedozwolone. TRIADA ukarana.

12.10.2009, 08:57:30 Rozmiar tekstu: A A A
Biura podróży stosują w umowach klauzule niedozwolone. TRIADA ukarana.
Fot. tnt-travel.

Podwyższenie ceny wycieczki ze względu na wzrost kosztów transportu? Możliwe, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o tym najnowszą decyzją dotyczącą biura podróży Triada, na które została nałożona kara w wysokości 4 231 179 zł.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor, 30 proc. Polaków tegoroczny urlop planowało spędzić poza domem. Niemal co piąty z nich chciał wypoczywać za granicą. Najpopularniejsze jest nadal samodzielne organizowanie wakacyjnych wypadów – robi tak 64 proc. ankietowanych. Z pomocy biur podróży zamierzało skorzystać 10 procent.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek organizatorów turystyki. Efektem jest 10 decyzji wydanych w ostatnim czasie przez Prezes UOKiK m.in. wobec: Api Travel, Biura Turystycznego Lena, Biura Turystycznego ZNP Logostour, Biura Podróży Tęcza, Pegas Touristik, Sports-Tourist oraz Selectours & Telemac. Zarzuty stawiane przedsiębiorcom dotyczą przede wszystkim stosowania w umowach klauzul niezgodnych z prawem oraz naruszania przepisów ustawy o usługach turystycznych. Jedna z decyzji dotyczy praktyk stosowanych przez biura podróży Triada.

Gdy nie zgadzamy się z dopłatą do wycieczki możemy odstąpić od umowy, a biuro podróży musi nam zwrócić całą kwotę

Zgodnie z ustawą koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę – biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę. W toku postępowania Prezes UOKiK ustaliła, że Triada nie wywiązywała się z tych obowiązków w momencie podniesienia kosztów wyjazdu.

-Operator turystyki informował o podwyższeniu ceny imprezy ze względu na wzrost kosztów transportu, uniemożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy z jednoczesnym zwrotem całej wpłaconej przez niego kwoty. Ponadto do przesyłanego swoim klientom pisma biuro nie dołączało żadnych dokumentów, które potwierdzałyby zasadność podniesienia ceny imprezy. Triada informowała jedynie, że podwyżka związana jest ze zwiększeniem cen przelotów przez przewoźnika lotniczego. Zgodnie z ustawą podnosząc cenę wycieczki biuro podróży musi przedstawić dokumenty, np. w postaci kopii odpowiednich pism, które będą uzasadniały wzrost kosztów naszego wyjazdu - wskazuje Małgorzata Cieloch rzecznik prasowy UOKiK.

Godziny wyjazdu o powrotu muszą znaleźć się w umowie

-
Cieszy fakt, ze jeszcze w trakcie postępowania Triada zmieniła inną zakwestionowaną przez Urząd praktykę – w umowach konsumenci mogą już dzisiaj znaleźć godzinę wyjazdu i powrotu z imprezy turystycznej. Obowiązek podawania tych informacji nakłada ustawa o usługach turystycznych - dodaje Małgorzata Cieloch.

Za stosowanie nieuczciwych praktyk Prezes Urzędu nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 4 231 179 zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednocześnie UOKiK przypomina turystom, którzy nie są zadowoleni z jakości świadczonych usług, że mają możliwość dochodzenia swoich praw.

- Niewywiązywanie się przedsiębiorcy z kontraktu, niższy standard hotelu niż przewidywała umowa czy zmieniony program wyjazdu, to nadal jedne z najczęstszych problemów konsumentów korzystających z usług biur podróży. Jak wynika z danych Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które zajmuje się obsługą bezpłatnej infolinii konsumenckiej 0 800 800 008 – co czwarta skarga związana z turystyką dotyczyła właśnie takich problemów. Warto pamiętać, że o wszelkich nieprawidłowościach napotkanych w trakcie imprezy turystycznej powinniśmy niezwłocznie poinformować rezydenta, pilota lub innego przedstawiciela biura podróży. Ponadto zgodnie z prawem jeżeli impreza została zorganizowana w sposób odbiegający od ustalonego w umowie, możemy po jej zakończeniu złożyć reklamację u organizatora turystyki. Jeżeli nie ustosunkuje się on do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a w wypadku zgłoszenia jej dopiero po zakończeniu imprezy turystycznej – w terminie 30 dni od złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną - informuje rzecznik prasowy UOKiK.

Na każdym etapie sporu z przedsiębiorcą konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, który przyjmuje interesantów w Urzędzie Miejskim w Elblągu, ul. Łączności 1, lokalizacja budynek „A”, parter, pok. 110, tel. (055) 239 34 56. a także organizacji konsumenckich. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.

MB

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.122838973999