Zarząd województwa zdecydował o zwiększeniu dotacji na dofinansowanie regionalnych i międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich dla spółki PKP Przewozy Regionalne. Kwota zwiększy się o ponad 7,6 mln zł do poziomu ponad 34 mln zł. Jednak władze naszego województwa postanowiły zlikwidować nierentowne połączenia.
- Z wielkim niepokojem patrzymy na skalę potrzeb spółki PKP Przewozy Regionalne – mówi Grzegorz Nowaczyk, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego. - W ubiegłym roku spółka dostała 24 mln, czyli o 10 mln mniej, niż wymaga w tym roku, a wykonała dla nas tę samą pracę, pociągi przejechały tyle samo milionów kilometrów. To wzrost kosztów o ponad 40 proc. Mimo naszego dofinansowania zmiany są nieuchronne. Likwidujemy 8 pociągów, wprowadzamy 6 nowych połączeń.
Jakie zmiany?
Jeszcze przez wakacje będzie kursował pociąg na trasie Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk. Ten kurs zostanie zlikwidowany 1 września, ze względu na mały potok podróżnych (20-30 osób, przy czym w innych regionach Polski za mały potok uważa się 200 osób) i niską dopuszczalną prędkość (do 20 km/h).
Ze względu na bardzo wysoki deficyt od 1 lipca zostaną zawieszone następujące kursy:
Iława (21.20) – Olsztyn (22.23), Działdowo (18.31) – Iława (19.33), Iława (20.22) – Działdowo (21.23), Korsze (10.00) – Ełk (12.05 – linia niezelektryfikowana, na tej trasie jeździ lokomotywa spalinowa). Jednocześnie PKP Przewozy Regionalne uruchomiły 1 czerwca trzy pary pociągów na trasie Poznań – Toruń – Iława – Ostróda – Olsztyn. Są to pociągi przyspieszone, ale w cenie osobowych.
Jakie inwestycje?
Z inicjatywy samorządu województwa 8 czerwca 2009 roku rozpoczął się pierwszy etap trzyletniego remontu linii kolejowej na trasie Olsztyn – Braniewo oraz trzy etapu remontu na trasie Szczytno – Pisz. Na mocy porozumienia z samorządami lokalnymi one delegują osoby bezrobotne do pracy, natomiast sprzęt, materiały i dozór techniczny zapewnia spółka PKP PLK.
Sytuację mają też poprawić kolejne trzy dwuczłonowe autobusy szynowe. Pięć szynobusów już jeździ po torach Warmii i Mazur, szósty zacznie jeździć 1 grudnia 2009 roku, siódmy – 1 lutego 2010, a ósmy – 1 marca 2010. Nowe szynobusy będą jeździć na trasach Olsztyn – Elbląg, Olsztyn – Korsze – Ełk, Olsztyn – Szczytno – Pisz – Olsztyn.
Inne działania
W związku ze zmniejszającą się liczbą podróżnych w aktualnie kursujących pociągach samorząd województwa zwróci się do starostów z Warmii i Mazur z apelem o uwzględnienie tego faktu przed wydaniem „uzgodnienia”, czyli pozwolenia dla przewoźników kołowych, wnioskujących o nowe kursy drogowe równoległe do linii kolejowej. Zgoda starostów na uruchamianie konkurencyjnej komunikacji drogowej powoduje jeszcze większe pogłębienie deficytu przewoźnika kolejowego, który jest finansowany ze środków budżetu województwa.
- Ze względu na ograniczone środki finansowe samorządu województwa konieczne jest wspólne działanie, jeśli chcemy uniknąć zmniejszania ilości kursujących pociągów – dodaje marszałek Grzegorz Nowaczyk. – Wobec tego poprosimy starostów o informację, czy samorząd powiatu jest skłonny współfinansować istniejącą na swoim terenie komunikację kolejową.
Oddajcie nam nadzalewówke!!
A jeszcze parę miesięcy temu były konferencje prasowe, uśmiechy, mówienie jakim to sukcesem było usamorządowienie Przewozów Regionalnych... ale to trzeba mieć pomysł, a nie liczyć na cud, bo że PKP PR są najgorzej zarządzaną i najbardziej nieopłacalną spółką Grupy PKP było wiadomo od lat.
Jak była nadzalewówka to wszyscy autobusami jeździli!
dziwie sie ze pkp sie dziwi ze coraz mniej ma podroznych.... Oni likwiduja polaczenia, ludzie zaczynaja szukac transportu zastepczego.... i robi sie nam kwadratura kola...:)))) dla ciekawych tematem dodam tylko ze spolce pkp nieoplacalo sie utrzymywac polaczenia malbork-kwidzyn-grudziadz, a zupoelnie nowemu przewoznikowi ARRIVA, jakos sie to oplaca i wozi ludzi na tym odcinku...
Marszałek likwiduje połączenia kolejowe, bo musi mieć kasę na wycieczkę do Chin
Nierentowna |PKP czyni cuda aby zachować powód swego istnienia. Zamknąć tą ostoję jedynie słusznych decyzji i księżycowej gospodarki do której wszyscy dopłacamy nawet z niej nie korzystając. Każdy dzień istnienia tej karykatury to kolejne straty i niemoc twórcza kolosa na glinianych nogach. Samorządy do roboty - odebrać mienie i zarządzać nim lub powołać do tego fachowców, skoro, jak widać boicie się zagadnienia.
To wojewodztwo proszę zlikwidować.
taaa... a dlaczego te szynobusy mają akurat jeździć w takie odległe miejsca naszego województwa. A nie np, w stronę Pomorza? Ja bym wycięła w pień tych wszystkich olsztyńskich urzędników, cwaniaki jedne, tylko o swoje terytorium dbaja, a Elblag zostaje w tyle.
No jak zwylke nic dla Elbląga!!! To jest śmieszne!!
No przecież w artykule jest wyraźnie napisane NA TRASIE OLSZTYN-ELBLĄG