Kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe – to jedno z haseł kampanii reklamowej SKOK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta sprawdzi, czy Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe, tzw. SKOK-i, nie wprowadzały klientów w błąd swoimi reklamamami.
Prezes UOKiK wszczęła postępowanie w związku z podejrzeniem wprowadzania konsumentów w błąd poprzez jedną ze swoich reklam. Zgodnie z prawem reklamą wprowadzającą w błąd jest przekaz, który powoduje mylne wyobrażenie o produkcie lub usłudze. W związku z tym konsument podejmuje decyzję, której by nie podjął mając wszystkie istotne informacje. Reklama wprowadzająca w błąd jest nieuczciwą praktyką rynkową.
- Wątpliwości Urzędu wzbudził sposób reklamowania zasad funkcjonowania kasy. Informując o swoich usługach w trakcie jednej z kampanii Kasa Krajowa SKOK przekonywała potencjalnych klientów, że kasy nie tylko nie mogą ryzykownie inwestować ponadto – kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe. Normy ustawowe oraz ostrożnościowe nie dają po temu żadnych możliwości – informuje UOKiK.
UOKiK sprawdzi, czy Kasa Krajowa SKOK poprzez swoje przekazy reklamowe nie sugerowała, że przepisy zabraniają jej inwestowania w instrumenty finansowe obciążone ryzykiem, dając do zrozumienia tym samym, że oszczędności klientów kas są bezpieczniejsze niż w innych instytucjach finansowych. Zarówno Kasa Krajowa SKOK, jak i same SKOK-i mogą inwestować w obciążone ryzykiem instrumenty finansowe.
Ponadto z materiałów zebranych przez Urząd w trakcie postępowania wyjaśniającego wynika, że komunikaty reklamowe zawierały informację, że Główny Urząd Statystyczny pozytywnie ocenił poziom bezpieczeństwa finansowego SKOK.
- Urząd statystyczny nie wydaje opinii na temat działalności instytucji finansowych, a udostępniane przez niego publikacje o charakterze statystycznym nie zawierają takiej oceny – wskazuje UOKiK.
Informacje były przekazywane w środkach masowego przekazu wielu odbiorcom – nie tylko członkom kas. Prezes UOKiK, we wszczętym przeciwko SKOK postępowaniu właściwym, sprawdzi rzetelność przekazywanych informacji w kampanii reklamowej. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK może nakazać m.in. zaniechania praktyki oraz nałożyć na przedsiębiorcę, który narusza zbiorowe interesy konsumentów, karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.
Urząd przypomina konsumentom, którzy zostali wprowadzeni w błąd, że mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 0 800 800 008. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji, na podstawie której mógł podjąć właściwą decyzję.