Rakotwórczy azbest występuje w budynkach mieszkalnych praktycznie w każdej części Elbląga. Te materiały można teraz wymienić również dzięki wsparciu Urzędu Miejskiego w Elblągu. Każdy, kto zdecyduje się na likwidację materiałów z azbestu może liczyć na dofinansowanie w kwocie 3 tys. zł.
Już w 2008 r. urzędnicy elbląskiego magistratu prowadzili inwentaryzację budynków na terenie miasta, gdzie znajduje się azbest. Także sami mieszkańcy mogli zgłaszać te budynki, które zawierały ten rakotwórczy materiał.
- Z przeprowadzonej inwentaryzacji wynika, że na terenie Elbląga znajduje się 555 ton wyrobów zawierających szkodliwy dla zdrowia minerał w tym: 379 ton w obiektach mieszkalnych, 14 ton w budynkach użyteczności publicznej, 80 ton w budynkach gospodarczych, 68 ton w obiektach na terenie rodzinnych ogrodów działkowych, 13,57 ton w obiektach spółdzielni mieszkaniowych – mówi Piotr Rzepczyński, p.o. rzecznika prasowego prezydenta miasta Elbląga. - Prezydent Elbląga Henryk Słonina mając na względzie zdrowie Elblążan umożliwił uzyskanie dotacji na usuwanie stosowanych w budownictwie mieszkaniowym wyrobów zawierających azbest rakotwórczego minerału. Dofinansowanie otrzymają osoby, które spełniają warunki określone w regulaminie.
Problem materiałów azbestowych dotyka 235 budynków mieszkalnych na terenie miasta. Szkodliwy materiał znajduje się także w jednym z kościołów oraz w sklepie spożywczym.
- W ciągu kilku dni do właścicieli tych obiektów zostanie wysłana informacja o programie, ulotka informacyjna o azbeście oraz regulamin programu razem z wnioskiem o przyznanie dofinansowania – mówi Piotr Rzepczyński.
Aby móc ubiegać się o fundusze przeznaczone na usuwanie azbestu należy wypełnić wniosek, a następnie złożyć go w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w pokoju nr 100 w godzinach 7:30-15:30, bądź przesłać na adres e-mail: ros@umelblag.pl , wgkios@umelblag.pl, umelblag@umelblag.pl. Środki przeznaczone na usuwanie wyrobów zawierających azbest pochodzą z Gminnego/Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
Prawo o ubieganie się o dofinansowanie przysługuje osobie fizycznej spełniającej następujące warunki: jest właścicielem nieruchomości lub dysponuje nieruchomością na cele budowlane posiadacz nieruchomości) z której usuwane będą materiały budowlane zawierające azbest, przedłoży dokument potwierdzający fakt, że jest właścicielem nieruchomości lub dysponuje nieruchomością na cele budowlane, przekazała Prezydentowi Miasta Elbląg informację o wyrobach zawierających azbest, i miejscu jego wykorzystania zgodnie z ustawą z dnia19 czerwca 1997r. o zakazie stosowania materiałów zawierających azbest (T.j. Dz. U. z 2004r. Nr 3, poz. 20 z późn. zm.), zobowiązuje się wykonywać prace zatrudniając specjalistyczną firmę posiadającą stosowne uprawnienia, posiadają potwierdzone zgłoszenie organowi administracji architektoniczno – budowlanej dotyczące wykonania robót remontowych (jeśli jest wymagane), posiadają prawomocne pozwolenie na budowę (jeśli jest wymagane), nie zalegają z podatkami i opłatami względem Urzędu Miejskiego w Elblągu.
3 tysiace to chyba trochemalo jak na takie prace przy wymianie azbestu