Środa, 27.11.2024, Imieniny: Ksenia, Walerian, Franciszek
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLICJA

Dzwoni oszust! Rozłącz się!”- kampania informacyjna na Warmii i Mazurach

08.11.2021, 09:48:39 Rozmiar tekstu: A A A
Dzwoni oszust! Rozłącz się!”- kampania informacyjna na Warmii i Mazurach

Tylko w tym roku na Warmii i Mazurach oszuści różnymi metodami wyłudzili od starszych osób prawie 2 miliony złotych. W skali całego kraju ta suma i liczba poszkodowanych jest wielokrotnie większa. Przestępcy często wykorzystując tzw. „metodę na policjanta” i fałszywie podając się za funkcjonariusza, pod pozorem współpracy z policją, zabierają swoim ofiarom nieraz oszczędności całego życia. Dlatego ruszamy z kampanią: „Dzwoni oszust! Rozłącz się!”.

 

Na temat oszustw popełnianych tzw. „metodą na wnuczka” i podobnymi mówi się od wielu lat. Kolejne kampanie, materiały edukacyjne, audycje radiowe i telewizyjne sprawiły, że ludzie stali się ostrożniejsi. To z kolei spowodowało, że przestępcy zmodyfikowali metody działania. Od pewnego czasu wyłudzają pieniądze, podszywając się pod policjantów, prokuratorów, pracowników banków bądź inne osoby reprezentujące urząd lub instytucję. Celują przy tym przede wszystkim w określoną grupę osób – seniorów, w których powaga urzędu budzi zaufanie i poczucie obowiązku wykonywania poleceń. Policjanci z Warmii i Mazur przygotowali kampanię informacyjną, której głównym celem jest uświadomienie mieszkańcom regionu, jak niebezpieczni i podstępni mogą być oszuści oraz jak nie paść ofiarą ich perfidnego działania, ale także przypomnienie, jakie faktyczne uprawnienia mają funkcjonariusze.

Dzwoni oszust! Rozłącz się!

Ofiarami oszustów najczęściej padają seniorzy, choć nie tylko. Mechanizm działania przestępców, niezależnie od wieku ofiary, jest zawsze taki sam. Do ofiar dzwonią oszuści i podając się za policjanta informują o realizowanej akcji. Proszą o zaangażowanie się w nią, najczęściej poprzez dostarczenie „przynęty” w postaci pieniędzy. W zależności od rozmówcy, wyczuwając podatność rozmówcy na pewne schematy, modyfikują rozmowę na bieżąco, wykorzystując cały arsenał środków perswazji. Powołują się na przykład na policyjne procedury, obowiązujące prawo, grożą konsekwencjami za niewykonanie poleceń, wywołując tym samym w rozmówcy przekonanie, że jego obywatelskim obowiązkiem jest pomóc służbom. Nakręcają spiralę emocji, wywołują presję, nie pozwalają na zastanowienie się, analizę tej „filmowej” sytuacji, wykorzystują chęć pomocy, roztaczają aurę tajemniczości, sprawiają, że rozmówca może czuć się wyróżniony możliwością „współdziałania ze służbami”. Ich cel jest jeden - chcą pieniędzy! W tym celu scenariusz też jest na bieżąco modyfikowany: rozmówca ma je wypłacić z banku, przelać na inne konto, przekazać obcej osobie, zostawić w umówionym miejscu.

 

Plakaty, komunikaty głosowe, apele, informacje

 

Prawdziwi policjanci od długiego czasu próbują dotrzeć z informacją o tym zagrożeniu do jak najszerszego grona odbiorców. Stąd apele, które pojawiają się na policyjnych stronach internetowych, profilach w mediach społecznościowych i lokalnych mediach.

By osiągnąć jeszcze szerszy zasięg, policjanci sięgnęli po kolejne narzędzie. W tym celu stworzone zostały m.in. plakaty, które zostaną rozmieszczone w całym regionie, w miejscach widocznych dla wielu osób. Mają bardzo prosty przekaz - informują o tym, czego prawdziwi policjanci nigdy nie robią i ostrzegają przed telefonami od oszustów oraz przypominają, że najlepszym rozwiązaniem jest natychmiastowe zakończenie takiej nietypowej rozmowy. Na plakatach znajduje się kod QR, który odsyła do strony poświęconej kampanii. Celem kampanii jest jeszcze wyraźniejsze zwrócenie uwagi na takie zagrożenie oraz zachęcenie do rozmowy na ten temat w domach, wśród znajomych i bliskich. Szczególnie do rozmowy z seniorami, którzy najczęściej padają ofiarą takich bezwzględnych przestępców.

Plakaty to nie wszystko. Od poniedziałku (08.11.2021) w olsztyńskich autobusach i tramwajach będzie można usłyszeć komunikaty głosowe na temat działań oszustów, na tablicach świetlnych pojawią się plansze informacyjne. Przygotowano apele do wiernych, które będą odczytywane w kościołach. Na stronie internetowej warmińsko-mazurskiej policji, w mediach społecznościowych przeczytać będzie można o metodach oszustów, o tym, jak nie dać się oszukać oraz o tym, jakie uprawnienia mają funkcjonariusze.

 

Razem dla bezpieczeństwa

 

W kampanię przygotowaną przez policjantów włączyli się także przedstawiciele Warmińsko-Mazurskiego NSZZ Policjantów, którzy wiele energii poświęcają troszcząc się o wysoki poziom zaufania społeczeństwa wobec policjantów oraz ochronę dobrego imienia oraz wizerunku funkcjonariuszy.

 

 

 

Komenda Miejska Policji w Elblągu

Oceń tekst:

Ocen: 1

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (4)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ xyz
    Poniedziałek, 08.11

    Wyborcy pisu uwierzą we wszystko co in się powie, a potem płacz że dał się oszukać bo nie potrafi samodzielnie myśleć. Policja troszczy się o wysoki poziom zaufania społecznego? W jaki sposób? Pacyfikując pokojowe demonstracje kobiet? Pilnując 24h domu prezesa czy pomnika smoleńskiego? Policja sama sobie obniża poziom zaufania takim zachowaniem.

  2. 2
    --1
    ~ emeryt2018
    Poniedziałek, 08.11

    chciałbym zobaczyć jaki ty będziesz bystry mając ponad 80 lat.

  3. 3
    --5
    ~ xyz
    Poniedziałek, 08.11

    Nie obrażaj wyborców PIS bo jak ja ci przypier,,,,,,w ten durny łęp to ci wyjdzie na czole PO .

  4. 4
    +3
    ~ xyz
    Poniedziałek, 08.11

    @UP, Koleś co nie umiesz wymyśleć własnego nicku. Bo jak przeciw pisowi to za po? Typowe myślenie bezmózga pisowca. Stwierdzenie faktów to nie obrażanie.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.3635668754578