Zgodnie z wymogami unijnymi, Polska do 2032 roku ma czas na całkowite usunięcie wyrobów zawierających azbest m.in. z budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Rakotwórczy azbest wciąż można spotkać na terenie Elbląga, głównie na jego obrzeżach. Miasto co roku zachęca mieszkańców do jego usuwania przyznając środki na ten cel z własnego budżetu. W tym roku na dofinansowanie demontażu i utylizacji m.in. pokryć dachowych i elewacji wykonanych z azbestu, przeznaczono w miejskiej kasie 40 tys. zł. Nabór wniosków już ruszył.
Od siedmiu lat w naszym mieście obowiązuje przyjęty przez Radę Miejską „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Elbląga na lata 2010-2032". Każdego roku w budżecie Elbląga zabezpieczane są środki, które w formie dofinansowania przeznaczane są na usuwanie wyrobów azbestowych. W zeszłym roku dzięki temu przyznano w Elblągu około 20 dotacji. W tym roku na ten cel zarezerwowano 40 tys. zł, a nie wykluczone, że kwota ta się jeszcze zwiększy. Prezydent Elbląga zamierza w tym roku ubiegać się o przyznanie dodatkowych środków z programu dotacyjnego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Dzięki temu ilość przyznanych dotacji może być większa niż w ubiegłym roku.
Tegoroczny nabór wniosków właśnie się rozpoczął. O dofinansowanie mogą ubiegać się właściciele nieruchomości z terenu Elbląga (m.in. osoby fizyczne, rolnicy, stowarzyszenia, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, rodzinne ogrody działkowe), na których zlokalizowane są wyroby zawierające azbest (np. pokrycia dachowe i elewacje pokryte torkretem lub azbestowymi płytami izolacyjnymi).
Magistrat przyznaje środki na jednorazowe pokrycie kosztów demontażu pokrycia dachowego lub innych wyrobów zawierających azbest, transporcie odpadu niebezpiecznego z miejsca rozbiórki do Zakładu Utylizacji Odpadów w Elblągu i jego unieszkodliwieniu poprzez składowanie w ZUO. Wysokość przyznanej pomocy może sięgać nawet do 100% kosztów usługi.
Jak informuje elbląski ratusz, wnioski o udzielenie dofinansowania będą realizowane w kolejności ich wpływu do wysokości środków zabezpieczonych na ten cel w budżecie Elbląga. Wnioski niezrealizowane w danym roku z powodu wyczerpania środków, będą natomiast realizowane w pierwszej kolejności w następnych latach.
Podmioty zainteresowane dofinansowaniem mogą składać swoje wnioski w biurze podawczym Urzędu Miejskiego przy ul. Łączności, w terminie do 31 maja 2017 r. Usuwanie azbestu z terenów, których właściciele otrzymają środki w ramach tegorocznego naboru, nastąpi do końca września 2017 r.
40 tys. złotych ? Czy aby to nie pomyłka kwotowa, może to ma być 400 tys. Bo drodzy Państwo,aby zdjąć eternit z powierzchni 100 metrów kwadratowych dachu,trzeba zapłacić 8 tys.Czyli 40 tys urządowe , starczy na 5 dachów domów na Osiedlu "Przy Młynie".Dalej coś mi tu nie pasuje.Redakcjo Proszę o sprostowanie tej wiadomości.
Zgadza się moi teście ściągali eternit to kosztowało ich ok. 10 tys zl wiec albo pomylka w tekście albo śmiech na sali
skąd se ogarnąć takich kosmonautów?
Po dzisiejszym spacerze po modrzewinie, zachęcam przekazanie części tego budżetu na posprzątanie eternitu z lasów i krzaków modrzewiny. Tam ci którzy wymieniali sobie dach, znaleźli śmietnik. Głupota i debilizm.:(