W Elblągu jest wiele nieruchomości na których znajduje się azbest, który jest niebezpieczną substancją. Wiele lat temu materiał ten wykorzystywany był powszechnie w budownictwie, jednak wprowadzono zakaz jego użytkowania. W tym roku miasto przeznaczy 50 tysięcy złotych na dofinansowania w celu uwuania azbetu z budynków.
Płyty, które zawierają azbest na przestrzeni lat ulegają korozjom, woda wymywająca cement, powoduje iż pozostają na płytach tylko włókna azbestowe. Są one groźne dla ludzkiego życia ponieważ mogą powodować pylicę azbestową, raka płuc, międzybłoniaki opłucnej i otrzewnej, nowotworów o wysokiej złośliwości.
W powiecie elbląskim znajduje się najwięcej azbestu, bo aż 565 333,9 m, wynika z „Programu Oczyszczania Powiatu Elbląskiego z Azbestu na lata 2010- 2032”. Z tego w samej Gminie Elbląg płyt azbestowo-cementowych znajduje się aż 160 247 m kw oraz rury azbestowo-cementowe o długości w sumie 38,675 km.
Azbest powszechnie stosowany był do utwardzania nawierzchni podjazdów, podwórek czy też dróg. Niestety z powodu wieloletniego podmywania przez wodę i zniekształceniu skutkuje uwalnianiem się włókien azbestu. Niestety jest to niebezpieczne dla ludzi. Wszystkie gatunki azbestu są rakotwórcze dla ludzi. Utajniony okres choroby spowodowany wdychaniem azbestu wynosi 15-20 lat.
Ilość azbestu w powiecie elbląskim wskazuje na to, że jego usuwanie zajmie Miastu wiele lat. Ponadto akcja usuwania azbestu nie będzie masowa, a właściwie będą usuwane jednorazowo włókna azbestu z pokrycia dachów. Na terenie województwa warmińsko-mazurskiemgo mamy dwa składowiska, gdzie można składować odpady zawierające azbest. Jedno znajduje się w naszym mieście, a drugie w miejscowości Półwieś (gm. Zalewo).
W 2008r. opracowana została „Inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest występujących na terenie Gminy Miasto Elbląg”, zgodnie z którą łączna ilość zinwentaryzowanych płyt falistych wynosiła 38 909 m2, co dało masę 555,84 Mg. Zgodnie „Inwentaryzacją…” ilość budynków mieszkalnych (stanowiących własność osób fizycznych), w których znajdują się wyroby azbestowe wynosi 192. Pozostałe obiekty to budynki gospodarcze stanowiące w większości własność osób fizycznych oraz altanki i budynki gospodarcze zlokalizowane na terenach ogrodów działkowych. Wyroby zawierające azbest występują również w ociepleniu ścian szczytowych kilku budynków mieszkalnych wielorodzinnych
– informuje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy prezydenta
Dzięki „Inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest występujących na terenie Gminy Miasto Elbląg” w 2009 roku wprowadzono dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na działania polegające na usuwaniu z terenu miasta Elbląg przez osoby fizyczne materiałów budowlanych, które zawierają azbest. W tym samym roku wdrożone nowe zasady wydatkowania środków z Gminnego i Powiatowego FOŚiGW w zakresie likwidacji azbestu w budynkach jednorodzinnych i ogródkach działkowych.
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 344/2008 Prezydenta Miasta Elbląga z dnia 22.12.2008r., ustalone zostały zasady wspierania środkami funduszy zadań podejmowanych przez osoby fizyczne na rzecz usuwania materiałów zawierających azbest. Udzielono 54 dotacje na łączą kwotę 110.469,41zł. i usunięto 40,696 Mg azbestu. Niestety od 01.01.2010 r. Gminne i Powiatowe FOŚiGW zostały zlikwidowane, a ustawa o finansach publicznych nie przewidywała wówczas możliwości udzielania tego typu pomocy z budżetu miasta
- dodaje Joanna Urbaniak
Miasto otrzymało od Federacji Zielonych GAJA w Szczecinie realizującej projekt edukacyjno – informacyjny „Kampania antyazbestowa”, wspierający wdrażanie „Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 – 2032 poradniki nt. usuwania azbestu. Został on przekazany zarządcom ogródków działkowych, do zarządców nieruchomości , spółdzielni mieszkaniowych oraz osób fizycznych.
- W 2015r. W budżecie miasta zarezerwowano 50 tysięcy złotych ze środków z opłat za korzystanie ze środowiska na dofinansowanie usuwania azbestu z terenu miasta Elbląg. Aktualnie opracowywany jest Regulamin dofinansowania ze środków własnych miasta kosztów usuwania azbestu – mówi rzecznik prasowy prezydenta
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13.12.2010 roku w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31), osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami zobowiązane są do przedkładania odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi corocznej informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu jego wykorzystania.
Na dzień dzisiejszy według wyliczeń z inwentaryzacji na terenie Elbląga zalega 515,144 Mg azbestu. Warto jednak zauważyć, że stan prawny nakłada obowiązek usunięcia wyrobów zawierających azbest na właściciela nieruchomości, na której owa substancja się znajduje. Liczba azbestu może być więc mniejsza, gdyż właściciele na własny koszt mogli usunąć azbest ze swoich działek.
50 TYS.HA!HA!KONIEC ROKU PRZYNIESIE 150 TYS(A MOŻE WIĘCEJ) NAGRÓD,PREMII DLA URZĘDASÓW!
W Orodzie pracowniczym im."" PRZYRODA "" przy ulicy Malborskiej "dużo altanek jest pokryta szkodliwem azbestem . Kto powinien sie zając tym demontażem .Wiadomo ,że to jest rakotworczy materiał i znajduje się w ogrodzie pod nazwą " "Przyroda ""
W Orodzie pracowniczym im."" PRZYRODA "" przy ulicy Malborskiej "dużo altanek jest pokryta szkodliwem azbestem . Kto powinien sie zając tym demontażem .Wiadomo ,że to jest rakotworczy materiał i znajduje się w ogrodzie pod nazwą " "Przyroda ""
Nie słyszałem jeszcze aby azbestowa płyta ulegała korozji.
Może ktoś wyjaśni gdzie jest to składowisko w Elblągu bo też mam pokryty dach na altance , chcę wymienić i nie wiem gdzie można to zawieżć.