Nauka zdalna jest coraz częściej krytykowana. Eksperci oraz rodzice wskazują na upośledzenie kompetencji społecznych. Młodzi ludzie nie mają, tak potrzebnego kontaktu z rówieśnikami. Brak bezpośredniej obecności nauczycieli może także mocno wpłynąć na odpowiednie wyposażenie uczniów w niezbędną w życiu wiedzę i umiejętności. W tym wszystkim jest jednak także „światełko w tunelu". U wielu bowiem młodych ludzi ta „nienormalna" sytuacja wyzwoliła potężne pokłady pozytywnej ambicji i pracowitości. Przykładem tego jest społeczność II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kazimierza Jagiellończyka w Elblągu.
Po raz kolejny to Liceum, jako jedyne w Elblągu znalazło się w gronie Złotych Szkół (czyli takich, które znalazły się w pierwszej „200" ogólnopolskiego Rankingu Liceów Perspektywy 2021). II LO uzyskało pozycje 170 w klasyfikacji ogólnej, 134 w rankingu olimpijskim oraz 173 pozycje w rankingu maturalnym.
- To duży sukces całej społeczności szkolnej, bowiem okazuje się, że nasza wspólna praca przynosi wymierne efekty. Kolejny rok należymy do elitarnej grupy Złotych Liceów w rankingu ogólnopolskim. Należy pamiętać, że na ten wynik składają się nie tylko sukcesy uczniów w olimpiadach na szczeblu centralnym, ale również, a może przede wszystkim, wysokie wyniki egzaminów maturalnych, zdawanych corocznie przez ok. 180 naszych absolwentów. Jeszcze bardziej jednak cieszy nas coroczny dodatni wskaźnik tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej a także to, że w naszej szkole swoje talenty mogą rozwijać uczniowie zaineresowani różnymi dziedzinami nauki. Gratuluję serdecznie uczniom i nauczycielom nie tylko sukcesów, ale również tego że po prostu chce im się chcieć.
– komentowała sukces dyr II LO Agnieszka Jurewicz.
Co interesujące i ważne licealiści z II LO odnoszą coraz większe sukcesy w Ogólnopolskich Olimpiadach przedmiotowych z nauk społecznych czy nauk humanistycznych. Pierwszy raz w historii szkoły zdarzyło się, że do kolejnych etapów Olimpiady Literatury i Języka Polskiego ( zwalniającej z matury) dostało się aż 5 uczniów II LO : Maria Sukow, Jakub Urawski, Kamila Sidorek, Kornelia Bieniek oraz Maksymilian Piegdoń. Trzy uczennice zakwalifikowały się do Finału Olimpiady Wiedzy o Mediach organizowanego przez Uniwersytet Warszawski: Wiktoria Gąsak , Edyta Goździejewska oraz Wiktoria Trochimiuk . Do zdobycia 48 indeksów i cenne nagrody rzeczowe. Wstępnie finał ma się odbyć w połowie marca. W prestiżowej Ogólnopolskiej Olimpiady „Solidarności" – Dwie Dekady Historii w 3 osobowym zespole województwa warmińsko-mazurskiego znalazło się 2 uczniów z tej samej szkoły: Jakub Urawski oraz Wiktoria Skrzypecka . Jako zespół wzięli udział w ogólnokrajowym finale. Do etapu centralnego Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej zakwalifikowały się także uczennice II LO : Karmen Oleszkiewicz oraz Natalia Gałczyk . Natomiast w Olimpiadzie Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej organizowanym przez Filmotekę Narodową w finale reprezentowała Elbląg i II LO Maria Sukow . To niebywałe osiągnięcia w tak trudnym czasie.
Na koniec warto zwrócić uwagę, że humaniści z osiągnięciami nierzadko nie są prymusami. Okazuje się, że coraz częściej to uczniowie zmagający się z problemami z matematyką, fizyką, chemią czy biologią. Doskonale jednak radzą sobie z przedmiotami humanistycznymi, które zapewne są ich pasjami i wyzwaniem.
Marek Nowosad
Prawda jest taka,że kto chce się uczyć będzie się uczył ...gratulacje dla ambitnych!
Tylko GRATULACJE dla wszystkich! Można zacząć myśleć o innowacji programów np. w LO i umożliwić poprawny rozwój człowieka w dziedzinie w której jest dobry i realizuje się z pasją, np. po drugiej klasie zwiększyć ilość godzin na przedmioty "ulubione" i zaproponować MEN maturę "humanistyczną" bez matematyki. Dziwnie to w naszych realiach brzmi, ale chodzi o to by nie tracić ludzi zdolnych którzy zamiast być noblistami pozostają tylko rzemieślnikami do emerytury. Wyjątkowe zdolności 16-19 latka nie przekładają się na rozwój 25-60. Ponadto zdolnych "ściślaków" jakoś nikt z "przemysłu" nie łowi już w LO, a szkoda takiego potencjału. System edukacji i nauki traci gdzieś tych zdolnych i zostają najwyżej polskim profesorem a to nie profesor światowy. Obalcie skostniały sens LO.
Slogan "kto się chce uczyć..." już nie ma racji bytu. Trzeba nadać sens zachęcie do bycia wybitnym w wąskim kierunku. Niech biolog będzie motyloznawcą światowym a matematyk zreformuje systemy sterowania, emerytalne, ekonomię świata. Uniknijmy (marzenie przy skostniałym myśleniu decydentów) sytuacji gdy motyloznawca po studiach organizuje opryski na owady w oborze a olimpijczyk - humanista sprawdza bilety w kinie. Z nauką jest tak samo w naszej Ojczyźnie jak z wybitnymi juniorami w sporcie, tzn. przychodzi moment zderzenia z murem bylejakości lub pojawia się dorosły wstyd z bycia wybitnym. Niestety, to szkoła, nauczyciele tępią indywidualności które w systemach anglo-saskich są na wagę rzeczywistego złota i osobistej kariery. Konieczna zmiana zaściankowości. Olimpijczyk dostaje TYLKO indeks
Słowo ambitny ma wydźwięk pejoratywny - jestem bmw i po trupach lepszych ode mnie idę . Gdzie? Nie wiem , ale ambitnie. Potrzeba ludzi z empatią osiągających sukcesy w granicach swoich możliwości przez całą życiową aktywność. To bardzo dużo i większa z tego pochodzi satysfakcja niż z bycia ambitnym. Ambitny nie ma dystansu do siebie i rzeczywistości, choruje, niszczy siebie i wg niego "konkurencję". Pięknym człowiekiem jest nauczyciel, sędzia, profesor muzykologii, lekarz , ..., gdy realizują to co sprawia im i innym przyjemność a nie jedynie realizacja ambicji. Ambitny, bez honoru, przyzwoitości, empatii? To wyścig szczurów!!!
Dobrze, ze uczyłam się w czasach kiedy nie było netu i takich rankingów. Każdy uczy się dla siebie, aby w przyszłości przysłużyć się innym
~@też się martwię - Kim jest człowiek ambitny mamy przykład na tej stronie - ktoś zwrócił uwagę na egoizm i hipokryzję "bohatera" a bohater przez wpływy w redakcji i ... spowodował usunięcie słusznej uwagi. Ciekawe jak na egoistycznego ambicjonalistę reagują dyrektorzy na wspólnych np. naradach? To ciężka choroba , ale trzeba z tym żyć.