Pandemia postawiła na głowie również tegoroczne matury. Uczniowie do egzaminów przygotowywali się w domach, przez długi czas nie wiedzieli, czy i kiedy je napiszą. To odbiło się na wynikach? Sprawdzamy, jak poszło młodzieży w poszczególnych elbląskich szkołach.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży podała szczegółowe wyniki matur w poszczególnych szkołach. Jak poszło w elbląskich placówkach?
W Elblągu do egzaminu dojrzałości przystąpiło ponad 1000 tegorocznych absolwentów szkół średnich. Egzamin zdało 73 proc. To oznacza, że prawie co czwarta osoba maturę oblała. To bardzo słabo, dla porównania w ubiegłym roku odsetek sukcesów w naszym mieście wyniósł aż 82 proc.
Jak co rok, zdecydowanie lepiej matura poszła uczniom liceów. Tu zdawalność wyniosła aż 87 proc. (572 osoby podeszły do egzaminu).
Najlepiej w zestawieniu elbląskich liceów wypada Publiczne Liceum w Zespole Szkół Pijarskich im. św. Mikołaja. wszyscy, spośród 26 absolwentów, zdali egzamin dojrzałości. Bardzo dobrze poszło również maturzystom z dwóch większych szkół. Drugie miejsce zajmuje II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi (zdawalność 97,7 proc.), a trzecie I Liceum Ogólnokształcące (96,4 proc.).
Słabiej poszedł w tym roku egzamin w elbląskich technikach, gdzie maturę zdało tylko 58 proc. (503 osoby podeszły). W grupie tych szkół zdecydowanie najlepiej wypadły: Zespół Szkół Mechanicznych (72,4 proc.) i Zespół Szkół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących (66,7 proc.). Zdawalnośc powyżej 50 proc. udało się osiągnąć jeszcze tylko w dwóch technikach, w: Zespole Szkół Technicznych (53,5 proc.) i Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych (50,9 proc.).
Zdawalność i wybrane wyniki w poszczególnych szkołach w Elblągu (za Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży):
I Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących - zdawalność 96,4 proc. (do wszystkich egzaminów przystąpiło 139 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 58,6 proc., matematyka - 64 proc.
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kazimierza Jagiellończyka - zdawalność 97,7 proc. (174 osoby): język polski cz. pisemna - średni wyniki 62,6 proc., matematyka - 75,7 proc.
III Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II - zdawalność 91,6 proc. (95 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 52,3 proc., matematyka - 56,9 proc.
IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej - zdawalność 61,4 proc. (57 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 49,5 proc., matematyka - 42,4 proc.
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych - zdawalność 91,7 proc. (12 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 61,5 proc., matematyka - 58,8 proc.
Publiczne Liceum w Zespole Szkół Pijarskich im. św. Mikołaja - zdawalność 100 proc. (26 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 67,9 proc., matematyka - 65,5 proc.
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego - zdawalność 0 (5 osób przystąpiło do jednego z przedmiotów obowiązkowych): język polski cz. pisemna - średni wyniki 39 proc.
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Zespole Szkół Gospodarczych - zdawalność 33,3 proc. (3 osoby) : język polski cz. pisemna - średni wyniki 56,3 proc., matematyka - 27,3 proc.
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Regent z Oddziałami Dwujęzycznymi - zdawalność 92,3 (13 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 70,8 proc., matematyka - 60,2 proc.
Zaoczne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Cosinus Plus - zdawalność 20 proc. (20 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 36,2 proc., matematyka - 22,8 proc.
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Żak - zdawalność 20 proc. (20 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 35 proc., matematyka - 22,1 proc.
Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych - zdawalność 72,4 proc. (125 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 44,6 proc., matematyka - 46,1 proc.
Zespół Szkół Technicznych - zdawalność 53,5 proc. (71 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 39,6 proc., matematyka - 37 proc.
Technikum w Zespole Szkół Gospodarczych - zdawalność 49,3 proc. (71 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 46 proc., matematyka - 30 proc.
Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących - zdawalność 66,7 proc. (96 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 42,1 proc., matematyka - 42,5 proc.
Technikum w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych - zdawalność 50,9 proc. (113 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 38,6 proc., matematyka - 36,6 proc.
Technikum w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 - zdawalność 18,2 proc. (11 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 30,6 proc., matematyka - 21,5 proc.
Technikum w Zespole Szkół Inżynierii Środowiska i Usług im. Mikołaja Kopernika - zdawalność 36,8 proc. (19 osób): język polski cz. pisemna - średni wyniki 39,5 proc., matematyka - 31,2 proc.
ZST na Grottgera- podsumujmy 38 osób zdało , 33 osoby nie zdały 🤣.
Droga redakcjo, jeśli podajecie wyniki wśród techników, i piszecie "Zdawalność powyżej 50 proc. udało się osiągnąć jeszcze tylko w dwóch technikach,w: Zespole Szkół Technicznych (53,5 proc.) i Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych (50,9 proc.)". to chyba 66,7 proc. jest wyższym wynikiem niż 53,5 % !!!!!!!! Sami podaliście, że wg. OKE w Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących - zdawalność 66,7 proc
W II Liceum i u Muzyków , to chyba pierwsze od wieków potknięcia. I Liceum w formie. czasem pycha się mści.
No cóż, obiektywnie widać jak nauczyciele i uczniowie pracowali zdalnie.
Według mojej oceny, wyniki matur specjalnie nie odbiegają od lat poprzednich. Tegoroczne rezultaty nie należy usprawiedliwiać słabą jakością nauki zdalnej. Od blisko 10 lat te wyniki wyglądają podobnie, na czele zawsze są licea ogólnokształcące, a ze szkół technicznych przoduje dawne TM. W ostatnich dwóch, trzech latach "straciło oddech" III LO, natomiast IV wykazuje tendencję stałą. Jeśli chodzi o ten typ szkół ponownie doszło do tradycyjnego układu polegającego na rywalizacji między I i II LO. Pozostałe szkoły średnie nigdy nie wyróżniały się wynikami matur, a zaoczne i dla dorosłych zawsze osiągały niską zdawalność z uwagi na to, że zdecydowana większość absolwentów nie jest zainteresowana przystąpieniem do egzaminu maturalnego. Zresztą ten podział i wyniki jakie uzyskały elbląskie szkoły jest także charakterystyczny dla innych regionów, praktycznie ta samo kształtuje się całej Polsce. I taka sytuacja będzie istniała w najbliższych latach, nie mo co się łudzić, że ulegnie poprawie. To efekt coraz mniejszego zainteresowania nauką ludzi młodych. Po prostu u nas spadła wartość wiedzy.
A czemu spadła wartość wiedzy? Wystarczy przejrzeć ogłoszenia o pracę- szukają głównie pracowników fizycznych, a pracownikom umysłowym proponuje się umowę zlecenie. Czekam aż córka skończy liceum i obie stad uciekamy
Aż się prosi o ranking dla nauczycieli, który by wskazywał w której szkole średniej są najlepsi a w której mierni. I ciekawe też jest jakie to szkoły wyższe Ci mierni kończyli? Bo teraz tytuł mgra lub licencjata można zdobyć w jakiejkolwiek szkole wyższej.
Niestety zdawalnosc matur w technikach jest tragiczna, Gastronomik 33% , ZSISU 37%, to przecież tragedia. Rozumiem dzieci mniej chętne niz w liceum, ale jakos egzaminy zawodowe zdają. Jako rodzic jestem tym faktem oburzona . Więc w czym problem?? Gdzie jest problem. Nauczyciel zawodu nauczy, a ogólny nie??
~ja się pytam... - bo widzisz, machanie nożyczkami czy kielnią nijak ma się do lektury, Pitagorasa, szerokości geograficznej... . Z techników wychodzą wspaniali fachowcy, ale niewielu z nich chce i może być naukowcami. Cieszę się, że szkoły uczące zawodu kończą wspaniali i zdolni udzie, którzy w licealnym wyścigu szczurów by nie wytrzymali. Na wynik ma też wpływ mentalność - mam zawód i do matury idę na "chybił trafił". Kwestia dopuszczenia do matury - to dzięki nauczycielom techników młodzież kończy szkołę, dostaje uprawnienia zawodowe mimo wstydu "maturalnego". W liceum nauczyciele słabszego (leniwego) ucznia słyszą głos dyrektora "gdy go dopuścicie, to macie ze mną do czynienia". W technikach tego głosu nie ma - jest człowiek. A ZSISU ma zawodowych Mistrzów Świata.
Czy jest sens utrzymywać taką ilość szkół średnich?