Infrastruktura Kolei Nadzalewowej od kilku lat niszczeje nieużytkowana, a okoliczni mieszkańcy czekają, aż ktoś z powrotem uruchomi połączenie Elbląg - Braniewo. Szanse na to, z roku na rok, wydają się coraz mniejsze, coraz większe są bowiem kwoty, które należałoby włożyć w przywrócenie zabytkowej trasy. Ratunkiem mógłby być udział w rządowym programie Kolej Plus. Temat ten pojawił się na ostatniej sesji sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego.
Szansą dla Kolei Nadzalewowej jest ujęcie Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, czyli Kolej Plus. Z takie założenia wyszedł także radny Marcin Kazimierczuk, radny wojewódzki (PiS), który w styczniu złożył na ręce marszałka interpelację w sprawie przywrócenia połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej: Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo z wykorzystaniem 85 proc. dotacji z programu Kolej Plus. Chętnych na takie dofinansowanie jest jednak wielu, a samorząd nie kwapii się z planowaniem kolejnych inwestycji kolejowych.
W województwie warmińsko-mazurski, połączeń kolejowych, którym przydałoby się rządowe dofinansowanie, jest bardzo dużo. Przekonał się o tym ten sam radny podczas ostatniej sesji sejmiku województwa, która odbyła się 18 lutego. Marcin Kazimierczuk wspólnie z radnym z klubu PiS tym razem złożył projekt uchwały zakładającej przystąpienie do rządowego programu w celu pozyskania pieniędzy tym razem na przywrócenie połączenia kolejowego Dobre Miasto - Lidzbark Warmiński - Bartoszyce. Wywołał w ten sposób gorącą dyskusję radnych i otworzył warmińsko-mazurską "puszkę Pandory". Radni innych klubów podkreślali, że w województwie jest wiele gmin zagrożonych wykluczeniem komunikacyjnym, które czekają na ponowne uruchomienie linii kolejowych i nie ma powodów skupiać się tylko na tej jednej wymienionej w projekcie uchwały. Wskazywali m.in. na połączenie Ełk - Olecko - Gołdap czy Kętrzyn - Węgorzewo. Po raz kolejny przypomniano również o Kolei Nadzalewowej.
Znam temat Kolei Nadzalewowej, również subregionu ełckiego, gdzie rewitalizacje i próby działań były podejmowane. Ja, w imieniu zarządu, złożyłem deklarację, że jeżeli podzielimy się kosztami eksploatacyjnym, z samorządami lokalnymi, to będziemy mocno lobbować, napierać, aby również w obrębie Kolei Nadzalewowej działania mogły mieć miejsce
- przypominał Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
Radni ostatecznie projekt odrzucili, przekonując, że koniecznej jest nie tylko szersze spojrzenie na rewitalizację linii kolejowych w województwie. Do tematu chcą wrócić w maju, na kolejnej komisji strategii. W marcu natomiast władze województwa planują, spotkanie z kolejarzami, na którym będą omawiane odcinki, które warto zgłosić do rewitalizacji.
Marszałek Brzezin podkreślał jednak, że problemem będą również pieniądze na wkład własny, co oddala szansę Kolei Nadzalewowej na uruchomienie. - Nie jesteśmy przeciwni inwestowaniu, ale wszystko musi być zrobione w odpowiedniej kolejności. Stąd wniosek, aby na komisji strategii bardzo rzeczowo mówić o problemie kosztów związanych z transportem kolejowym. To jeszcze nie ten czas na uchwały. Zarząd województwa w tej chwili czeka na wyznaczenie terminu spotkania z właścicielami kolei - PKP, aby porozmawiać o tym, czy są szanse na jakikolwiek odcinek pod tytułem Kolej Plus na Warmii i Mazurach. Zobaczymy, co powie właściciel, co powie ministerstwo - przekonywał Gustaw Marek Brzezin.
Od tego spotkania będzie dużo zależało. Jak najszybciej wrócimy do tematu, potem zostaje problem najistotniejszy, mianowicie skąd znaleźć pieniądze na udział własny, bo to są setki milionów złotych. Te inwestycje muszą też mieć uzasadnienie eksploatacyjne, wiemy ile to kosztuje w skali roku. Nie jeździ się koleją tylko za bilety, żeby nie samorząd województwa to praktycznie żadna linia nie miałaby by bilansu ekonomicznego, stąd takie racjonalne podejście do tematu
- dodał marszałek województwa.
Głównym celem Programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe (w tym przygotowanie niezbędnej dokumentacji przedprojektowej i projektowej) miejscowości o populacji powyżej 10 tys. osób bez dostępu do kolei pasażerskiej, towarowej z miastami wojewódzkimi oraz poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej ww. regionów Polski przy wsparciu ze środków publicznych. Obecnie w programie Kolej Plus znalazło się dwadzieścia projektów. Co ciekawe żaden z nich nie dotyczy województwa warmińsko-mazurskiego. Marszałek tłumaczy to między innymi małym zaangażowaniem w pozyskanie pieniędzy z tego źródła samych zainteresowanych.
Nie było działań samorządów lokalnych. Tę kwestię chciałbym przenieść na program Kolej Plus. Wiemy, że jest 20 projektów w skali Polski, Warmia i Mazury nie mają tam swojego miejsca. Rozumiem, że nie było tych inicjatyw oddolnych, bądź sygnałów odgórnych w kierunku działań oddolnych
- podkreślał marszałek.
Jedno jest pewne, w najbliższym czasie, władze województwa nie będą się starały o dofinansowanie z rządowego programu dla kolei. To oznacza, że i szanse Kolei Nadzalewowej na ponowne uruchomienie maleją. Przed nami sezon wakacyjny. Czy i tym razem urokliwa trasa nad Zalewem Wiślanym, z Elbląga do Braniewa, nadal będzie nieużytkowa?
Po co reanimowac trupa? Dla 50 osob w wakacje? Dla 2 kursow dziennie? Są autobusy, busy, auta... sam aspekt rekreacyjny tu nie wystarczy
Przemyślana decyzja z programem Kolej Plus - jest on ta realizowany gdzie jedyna i słuszna partia ma swój lokalny elektorat .....
Wasze motto to wszystko dla olsztyna i na olsztyn bo gow,no mieli .co robi jak wpadli do Elbląga wszystko zabierali.yetaz degraduja i upodlaja Elbląg okolice w tym kolej. Elblag dostal pociąg i co moment olsztyn zabrał. Za to robicie z Elblągim H.wam na drogę.
Na tym przykładzie macie przyjazny olsztyn wobec Elbląga . Wszem i wobec mowi sie dwa rownorzedne miasta ,lanie wody tyle. Pijawka i kiwany Elbląg . Ze wszystkiego .
Pis rządzi w Polsce i pozwala na takie nierówności na taką bute olsztyniakow. Ładnie dziekujecie elblazanie że głosowali na was. Ci z sejmiku.
A czy wiesz panie marszałku, że pan włodarz Elbląga z Twojej PSL-owskiej opcji nie jest zainteresowany koleją nadzalewową? I jak go przekonasz? Teraz pragnie odkupić "wyposażenie" - Góry Chrobrego, bez biznes planu. A może ich biznes plan to wypowiedź "dyrektora z zawodu dyrektor" na niedawnej konferencji?
Nie ma gospodarczego i społecznego uzasadnienia kolej nadzalewowa. Na trasie tej "kolei" należy zbudować super ścieżkę rowerową.
NA RAZIE czyli od 30 lat hahaha :D
Można zrobić tak, jak to robi prezydent z Górą Chrobrego - niech kolesie z UM kupią kilka złomowanych drezyn za miejskie pieniądze, miasto będzie kolesiom płacić super grosz za "utrzymanie" i po np. roku prezydent w moim imieniu odkupi złom za cenę 2-3 razy wyższą od nowego sprzętu. Miasto zrolowane, a kumple chcą obiecanej kasy. Kolej ta jest nikomu nie potrzebna, ale można "zarobić". Jak zwykle "uczciwie".
to wstyd i hańba, za ten stan kolejki to powinien ktoś za kratami siedzieć. wydają na nierobów ze straży miejskiej prawie 2 miliony, na pilnowanie urzędu miejskiego chyba też milion i na to im nie szkoda. WSTYD.!!!