Statystyki są przerażające. Tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku na drogach województwa warmińsko-mazurskiego zginęło 16 pieszych. Policja rozpoczęła kampanią "Na drodze - Patrz i słuchaj". Ma ona skłonić uczestników ruchu drogowego do zachowania większej ostrożności. Dziś (27 marca) akcję zainaugurowano w Elblągu.
Akcja "Na drodze - Patrz i słuchaj" skierowana jest do pieszych i do kierowców. Ma na celu zwrócenie ich uwagi na niebezpieczeństwa pojawiające się w momencie, kiedy ruch pieszych i kierujących się przecina, czyli z reguły na przejściach. Pieszym przypominamy, aby przy przechodzeniu przez przejście zwrócili uwagę na to, co się dzieje na jezdni, na pojazdy, które do niego dojeżdżają, że w tym momencie, żadne z urządzeń, którymi w tej chwili posługujemy się na co dzień, mam na myśli telefony, tablety, nie powinno rozpraszać ich uwagi. Ostrożność powinni zachować również kierowcy. Dojeżdżając do przejść, powinni zmniejszyć prędkość, zwrócić uwagę na pieszych
- przypomina kom. Tomasz Krawcewicz, naczelnik Wydziały Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu.
"Na drodze - Patrz i słuchaj" to ogólnopolska akcja informacyjna skierowana do pieszych i kierowców. W najbliższym czasie funkcjonariusze drogówki w całym kraju, również w Elblągu będą apelowali do uczestników ruchu drogowego o zachowanie ostrożności, przypominali im jak powinni się zachowywać na przejściach dla pieszych. Jak pokazują statystyki, taka edukacja jest konieczna.
W 2018 roku na Warmii i Mazurach odnotowano 261 wypadków z udziałem pieszych. W wypadkach tych zginęły 33 osoby, wszystkie były niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 232 osoby zostały ranne (wśród rannych było 230 pieszych), z winy kierowców doszło do 172 wypadków, w których zginęło 12 osób (wszystkie były pieszymi), a 170 zostało rannych (163 pieszych). Najwięcej wypadków, bo 117, miało miejsce na przejściu dla pieszych: w nich zginęło 8 osób, a 110 zostało rannych; tylko jedna spośród ofiar nie była osobą pieszą.
Ponad 68 proc. wypadków spowodowanych przez kierowców względem pieszych miało miejsce na przejściu dla pieszych. Ponad 86 proc. wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni poza przejściem dla pieszych.
Ten rok zaczął się tragicznie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych. W województwie warmińsko-mazurskim doszło do 16 wypadków śmiertelnych, w których zginęli piesi. Przyczyny są różne. W niektórych przypadkach zawinili piesi, nie zachowując uwagi podczas przechodzenia przez przejście, czy przebiegając w miejscu niewyznaczony. W tej liczbie są również wypadki zawinione przez kierowców
- dodaje kom. Krawcewicz.
Dzisiejsze (27 marca) spotkanie z dziennikarzami poświęcone policyjnej akcji odbyło się przy doświetlonym niedawno tzw. kocimi oczkami przejściu dla pieszych na ul. Nowowiejskiej (w okolicy Szkoły Podstawowej nr 12). Nie przypadkowo, przekonują funkcjonariusze.
Praca policji nie polega tylko na tym, abyśmy reagowali na wykroczenia popełniane przez uczestników ruchu drogowego. Są to też nasze działania związane z inżynierią ruchu drogowego. Występujemy z wnioskami do zarządców dróg o poprawę bezpieczeństwa w różnych miejscach, w mieście i poza miastem. Nadal mamy wiele miejsc, które wymagają interwencji zarządcy dróg. Są to m.in. przejścia na ul. Płk. Dąbka, ul. Królewieckiej, przy szpitalu wojewódzkich, czy ul. Mickiewicza, gdzie mimo ograniczenia prędkości wielokrotnie dochodziło do potraceń
- mówi szef elbląskiej drogówki.
Warto jednak pamiętać bez względu na działania zarządców dróg, piesi i kierowcy zobowiązania są do zachowania ostrożności. Przypomnieć o tym ma im właśnie akcja "Na drodze - Patrz i słuchaj".
Stojąc tyłem do przejścia, pewnie państwo nie zauważyli, że te gadżety w postaci świecących oczek,l nie spełniają rezultatu. Auta , mimo, że te lampki się świecą, pieszy zbliża się lub jest na przejściu, to....samochody wcale się nie zatrzymują No ale tego nie widać , stojąc plecami do przejścia , nie ?
Na ul. Nowowiejskiej systematyczne przekroczenia dozwolonej prędkości przez kierowców i slalomy miedzy pasami ruchu a są tam 3 przejścia dla pieszych (dojście do szkoły SP12) Miejsce powinno być wpisane do Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa i propozycja montażu radaru na tej ulicy.