Dziś, 18 maja, mija termin na uzupełnianie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej o numer pesel. Osoby, które tego nie dopełnią, mogą liczyć się z tym, że ich firma zostanie wykreślona z CEIDG. To wiadomość, która kilka dni temu zelektryzowała przedsiębiorców w całym kraju. Jednak ci, którzy zakładali działalność w Elblągu, nie mają się czego obawiać. Braki zostały uzupełnione, uspokaja Ratusz.
Przepisy, zobowiązujące przedsiębiorców do uzupełnienia wpisu w Centralnej Ewidencji o numeru pesel do 19 maja 2018 roku, w życie weszły dwa lata temu. Chodzi o między innymi o zmianę ustawy o swobodzie działalności gospodarcze, która miała na celu „wyczyszczenie” systemu CEIDG z wpisów, które nie pozwalają zidentyfikować przedsiębiorcy na podstawie dostępnych baz publicznych lub nie były modyfikowane od momentu powstania systemu. Dotyczy to firm założonych przed 1 stycznia 2012 roku, które zostały przeniesione do CEIDG z ewidencji gminnej.
Wielu przedsiębiorców zapomniała jednak o obowiązku. Gdy w tym tygodniu media podały informację o zbliżającym się terminie, wiadomość ta zelektryzowała właścicieli firm. Wchodzących na stronę www.ceidg.gov witał ich komunikat: Jeśli Twoja firma była założona przed 1 stycznia 2012 roku i została przeniesiona do CEIDG z gminnej ewidencji - upewnij się, że na wpisie znajduje się numer PESEL. Jeśli go na nim nie ma i nie uzupełnisz go do 19 maja 2018 roku - wpis będzie podlegał wykreśleniu z urzędu.
Zakładałem firmę naście lat temu. Nie pamiętam, czy we wpisie mam pesel. Dlaczego nikt nie przypomniał nam o tym, że 19 maja musimy uzupełnić PESEL? Znów prawo, które w nas uderza
- denerwuje się przedsiębiorca z Elbląga.
Elbląski Ratusz uspokaja i przekonuje, że elbląscy przedsiębiorcy nie powinni mieć problemu z brakiem numeru pesel w Centralnej Ewidencji.
W 2011 roku nasza baza miejska, była przenoszona do CEIDG. To na tym etapie uzupełniano takie braki. Po tym roku już był obowiązek podawania PESEL-u przy zakładaniu wpisu. Jeśli ktoś tego nie dopełnił, od razu był wzywany, bo bez odpowiednich danych ten system po prostu nie działał tak, jak powinien. U nas takiego problemu więc raczej nie powinno być. Oczywiście, jeśli jakiś przedsiębiorca ma wątpliwości może zadzwonić do urzędu, aby je wyjaśnić
- informuje Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii dodatkowo przekonuje zaniepokojonych, że realnie działający przedsiębiorcy nie muszą obawiać się wykreślenia z CEIDG. W przypadku braku numeru PESEL, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności ich angażowania. Wykreślenie dotyczy natomiast starych wpisów, które od lat nie były modyfikowane.
Wykreślenie będzie odbywać się stopniowo, zatem jest jeszcze czas na korektę danych. Wykreślenie dotyczy starych wpisów, które do dziś są w systemie, a które pochodzą ze starych ewidencji gminnych i od lat nikt ich nie zmieniał. To ok. 235 tys. wpisów. Wykreślenie ma charakter porządkujący, czyści rejestr z "nieaktywnych" wpisów, co jest niezbędne dla zachowania roli rejestru i bezpieczeństwa obrotu. Wszyscy przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność po 1 stycznia 2012 r. lub dokonali od tego czasu jakichkolwiek zmian w swoim wpisie, posiadają w bazie numer pesel. System informatyczny CEIDG nie dopuszcza do wprowadzania zmian we wpisie przedsiębiorcy bez numeru PESEL. Zatem jeśli przedsiębiorca od 2012 r. dokonywał jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie w CEIDG (rejestrował się, dodawał kod PKD, zmieniał adres, zawieszał działalność), to jego wpis musi zawierać numer PESEL
- czytamy w komunikacie Ministerstwa.
Informacje na temat tego co powinniśmy zrobić, gdyby doszło do wykreślenia naszej firmy z CEIDG, znajdziemy tutaj.
Karać ,ponizac,dyskryminować,straszyć -tylko to potrafi to państwo w stosunku do swoich pracodawców jakimi sa przedsiębiorcy.
Warto rozmawiać