Rada Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej popiera budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz powstanie w elbląskim porcie punktu odpraw fitosanitarnych. Stanowiska w tych sprawach podjęte zostały podczas dzisiejszego posiedzenia, które odbyło się w Elblągu. W spotkaniu oprócz członków Rady uczestniczyli Wicewojewoda Warmińsko – Mazurski Sławomir Sadowski oraz Prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Krajowa Izba Gospodarki Morskiej jest samorządową organizacją podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w ramach szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Funkcjonuje od 1999 roku i skupia ok. 130 członków. Jednym z nich jest Port Morski w Elblągu. O szansach jego rozwoju rozmawiali członkowie Rady Oddziału Pomorskiego podczas dzisiejszego posiedzenia.
- „Oddział Pomorski Krajowej Izby Gospodarki Morskiej interesuje się przede wszystkim obrotem kontenerowym w Polsce, próbami reaktywowania Wisły jako drogi wodnej oraz kwestią portu elbląskiego, jako portu wspierającego terminale trójmiejskie” – podkreślali członkowie Rady.
Determinantem rozwoju elbląskiego portu zdaniem uczestników dzisiejszego posiedzenia jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz uruchomienie w elbląskim porcie punktu odpraw fitosanitarnych. W związku z powyższym Oddział Pomorski Krajowej Izby Gospodarki Morskiej jednogłośnie przyjął stanowiska popierające oba te przedsięwzięcia.
W dokumencie w sprawie projektu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską“ podkreślono, że „determinuje ona nie tylko właściwe wykorzystanie nowo wybudowanego terminalu przeładunkowego w porcie elbląskim, ale także rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połaczeń śródlądowych wspierajacych porty i terminale morskie Gdańska i Gdyni. Kanał ten pozwoli też na otwarcie Zalewu Wiślanego dla państw członkowskich Unii Europejskiej. Wdrożenie tego projektu stanowić będzie realizację nadrzędnego interesu publicznego, w skali ponadregionalnej i międzynarodowej“
W stanowisku w sprawie utworzenia w Porcie Morskim Elbląg kontroli fitosanitarnych członkowie Izby podkreślają natomiast, że „dla dalszego jego rozwoju konieczne jest tworzenie dogodnych warunków funkcjonowania, w tym poszerzenie zakresu wymiany handlowej o produkty rolno-spożywcze, pochodzące z jego najbliższego zaplecza. Morski Port Elbląg Sp. z o.o. dysponuje dobrą infrastrukturą przeładunkową i dużym potencjałem międzynarodowej wymiany handlowej z portami Obwodu Kaliningradzkiego. Rozszerzenie zakresu usług o kontrole fitosanitarne jest w pełni uzasadnione. Przyczyni się do aktywizacji gospodarczej miasta, nawiązania głębszej współpracy z portami Gdańska i Gdyni, wpłynie na wzrost dochodów z tytułu opłat celnych, portowych, przeładunkowych i podatków, generując wzrost zatrudnienia”.
- „Chciałbym serdecznie podziękować Państwu za przyjazd do naszego miasta i za wsparcie naszych starań poprzez podjęte stanowiska. Obie te kwestie są dla nas bardzo istotne. Sprawa budowy kanału żeglugowego podnoszona jest od wielu lat i nie jest to szansa rozwoju jedynie dla Elbląga i postów nadzalewowych, ale również dla całego kraju. Aktualnie jest dobry klimat dla realizacji tej inwestycji. Jestem po spotkaniu z Ministrem Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem, który zapewnił mnie, że jest to jeden z priorytetów rządu. Mam więc nadzieję, że inwestycja ta dojdzie do skutku” – zaznaczył Prezydent Witold Wróblewski.
Swoje wsparcie zarówno dla budowy kanału, jak i dla powstania punktu odpraw fitosanitarnych zadeklarował również Wicewojewoda Sławomir Sadowski
- „Trzeba przeanalizować ten temat, poszukać środków. Z naszej strony jest dobra wola. Deklaruję swoją pomoc w tym zakresie” – zapewniał Sławomir Sadowski.
Posiedzenie Rady Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej odbyło się w naszym mieście po raz pierwszy. Co ciekawe termin dzisiejszego spotkania zbiegł się z rocznicą śmierci prof. Tadeusza Jednorała. Ceniony hydrolog, wieloletni dyrektor Instytutu Morskiego w Gdańsku oraz autor koncepcji budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zmarł 27 stycznia 2011 roku.
UM Elbląg
I co ta uchwala da realnie ?
Spotkanie odbyło się, ale dalej wszystko patykiem po wodzie pisane. Już tyle razy czytałam , nawet przepychanki były kto niby zasłużył się do załatwienia odpraw fitosanitarnych w porcie. Jedna z pań w dalszym ciągu jest posłanką, może by tak uchyliła rąbka tajemnicy, co z tymi odprawami?
Ile razy to zapowiadał senator Wcisła , w zeszłym roku ?? I ...nic. Teraz mamy tylu parlamentarzystów , że..... *
szkoda że pan prezydent zapomniał o tym że do tego niby portu nie ma drogi dojazdowej bo jakiś cep zaprojektował zjazd z trasy Unii Europejskiej na zwykłe małe ciężarówki a nie ciągniki siodłowe o dużym tonażu a z tego co wiadomo ulica Stawidłowa i Radomska nie jest przystosowana do dużego tonażu a i mieszkańcy mają już dość hałasu smrodu i ciągłych wstrząsów spowodowanych dużym natężeniem ruchu ciężarówek .
Jak długo jeszcze będą grali na emocjach i niewiedzy elblążan?! Kompromitacji końca nie widać i tylko Elbląga żal! Co do powiedzenia ma dziś Gelert, Wcisło, Protas, Wroblewski i Wilk?! Milczenie czasami jest złotem!
i znowu grono malkontentów,bylem na spotkaniu z posłem Wilkiem,wiem coś więcej na ten temat,a wy ciągle narzekacie,może byście ruszyli te doopska od komputerów i zaczęli sami działać?
znowu powstanie, kolejny juz punk, no ile ich w końcu tam powstanie? powstają juz od 3-4 lat, średni raz na kwartał, juz myslałem , że to koniec po wyborach, a tu znowu powstaje punkt fitosanitarny w porcie, juz mnie oczy bola od czytania o tych powstajacych punktach
Jak się obejmuje władzę to trzeba sprawdzić co zrobili poprzednicy. Odprawy sanitarne funkcjonują od dawna bo załatwiła to pani poseł Elżbieta Gelert. To nie jej wina że nie chcą wozić barkami krówek, świnek, ptaszków i piesków - nie wspomnę o doprawach zboża bo ziarenka trudno policzyć i trwało by to bardzo długo, że nie wspomnę o rzepaku.
A moze pokazecie zdjecia elblaskiego portu jak dzialal i jak wygladal do wojny ? Jakie statki obslugiwal ? Jakos mlutko takich zdjec, czemu ? Ktos sie bal pokazac, ze Elblag byl pelnoprawnym morskim portem z regularnymi liniami m.in. do Szczecina (40 godzin), Hamburga(60 godzin) , nie mowiac juz o Krolewcu czy Gdansku ?! Zeby nie draznic Rosjan i zeby nie pokazywac jak zapuszczono ten port bo ludzie pytaliby dlaczego i kto za tym stoi ?!
w Elblągu jeszcze w latach 80- tych - przeładowywano zboże - jeszcze stoją elewatory , a szlak wodny do Gdańska został zaniedbany i zamulony , jednakże i to nie ma co wożić do Gdańska i z powrotem , jak istniał wydział odlewnictwa okrętowego w Alstomie TO BYŁO CO WOZIĆ , a teraz jak dalej będziemy walczyć z sąsiadami to odwróci to się przeciwko nam ...... , tylko jak się rosjanie wybudują na olimpiadę to bedzie lipa w porcie ...., chyba że pewien poseł prezes pewnej firmy [nie właściciel] coś knuje ....