Słysząc dźwięk radiowozu pędzącego na sygnale, karetki czy straży pożarnej nie ma osoby, która nie odwróciłaby wzroku. Niestety, takie zdarzenia widujemy często. Każdego dnia, na ulicach dochodzi do kolizji i wypadków, których sprawcami są uczestnicy ruchu drogowego.
Jak wynika z raportu drogowego, przeprowadzonego przez Komendę Miejską Policji w Elblągu, od początku roku 2012 na terenie miasta Elbląga odnotowano 202 wypadki. W wypadkach tych 260 osób doznało obrażeń ciała.
W porównaniu do tego samego okresu roku 2011 odnotowano spadek liczby wypadków o 38, spadek liczby osób zabitych o 3 oraz spadek liczby osób rannych o 65. W analizowanym okresie odnotowano spadek liczby kolizji drogowych w porównaniu do roku 2011 o aż 65. Od początku roku 2012 najwięcej wypadków wydarzyło się na terenie miasta Elbląga – 113, co stanowi ponad 55 proc. ogólnej liczby wypadków w tym okresie.Nietrzeźwi kierujący byli sprawcami 63 zdarzeń drogowych oraz 50 kolizji.
Do najniebezpieczniejszych miejsc w naszym mieście należą skrzyżowania przy ul. Grunwaldzkiej (wypadki – 7, kolizje – 101), ul. Królewieckiej (wypadki – 11, kolizje – 78), ul. Płk. Dąbka (wypadki – 8, kolizje – 82) oraz ul. Robotniczej (wypadki – 9, kolizje – 69). Częste wypadki i kolizje zdarzają się także przy ul. 12-tego Lutego, ul. Bema, ul. Łęczyckiej oraz ul. Teatralnej.
Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu podejmowali szereg działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach naszego powiatu. W ramach tych działań przeprowadzano akcje, spotkania i konkursy. Policjanci udzielali informacji, włączali się aktywnie we wszelkie inicjatywy związane z problematyką bezpieczeństwa w ruchu drogowym prowadzone przez inne instytucje.
W nawiązaniu do tego, iż w naszym mieście trwa „ciągła przebudowa” dróg zapytaliśmy, czy Urząd Miasta brał pod uwagę w planowaniu modernizacji dróg, czynnik bezpieczeństwa. Przypominamy, iż w związku z budową drogi nr 503 powstaną w naszym mieście dwa ronda. Pierwsze przy ul. Robotnicza - Browarna -Teatralna - Nowa 1, drugie przy ul. Browarna - Trasa Unii Europejskiej – Brzeska.
Zaprojektowanie rond, w tych właśnie miejscach wynikało z kilku ważnych czynników. Mianowicie, głównym celem było uzyskanie płynności puchu. - Skrzyżowania te są najbardziej obciążone ruchem. Z badań ruchu oraz założonych prognoz można przyjąć, że ruch ten rozkłada się równomiernie na poszczególnych wlotach - co przemawia za zastosowaniem rond – mówi Łukasz Mierzejewski z biura prasowego UM, posiłkując się informacjami z Departamentu Rozwoju Inwestycji i Dróg.
Kolejnym czynnikiem, jaki zadecydował o budowie rond w tych miejscach są wyniki badań przeprowadzonych przed projektowaniem przebudowy odcinka DW 503. - Przeprowadzone były badania natężenia, rozkładu kierunkowego i struktury ruchu co miało wpływ na przyjęcie rozwiązań przez projektanta dostosowując parametry skrzyżowań do drogi klasy G (droga główna - zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w obowiązujących przepisach) – mówi Łukasz Mierzejewski.
Analizie poddano także wypadkowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. - Analizę pod kątem zdarzeń drogowych opracowano na podstawie raportów o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Elblągu w okresie od 1998 do 2008 r. - mówi pracownik biura prasowego UM. - Na podstawie analiz stwierdzono miejsca koncentracji zdarzeń drogowych, w tym wypadków ze skutkami śmiertelnymi. Do tych miejsc należą m.in. wskazane skrzyżowania – dodaje.
Plan budowy rond w tych miejscach, jak wynika z odpowiedzi, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ograniczenie zdarzeń drogowych. Projekt układu drogowego został wcześniej poddany audytowi bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego celem jest wykazanie poprawności przyjętych założeń oraz rozwiązań proponowanych w projektach. Zadaniem audytora jest opisanie wpływu przyjętych rozwiązań na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wraz z przebudową miasta, elblążanie mogą liczyć na rozwiązania, które są wprowadzane w życie, w celu poprawienia bezpieczeństwa na drogach. Jaki będzie tego efekt, okaże się, kiedy wszystkie drogi będą oddane do użytku. Jak wynika z głosów mieszkańców, oprócz tych dwóch miejsc, gdzie uczestnicy ruchu drogowego są narażeni na niebezpieczeństwa drogowe, jest więcej. Głosy te, pojawiły się, między innymi przy okazji artykułu o wypadku przy ul. Łęczyckiej z dnia 13.05.2013 r. Kwestia ronda w tym miejscu, była podnoszona w trakcie otwartego spotkania z mieszkańcami, w sprawie przebudowy drogi wojewódzkiej 503, które odbyło się 7 marca br. Pomysłodawcami był Andrzej Tomczyński i Dawid Pater.
Mimo dobrej widoczności, na tym skrzyżowaniu, dochodzi do częstych kolizji (w 2012 roku - 29). Kierowcy mają problem z ustąpieniem pierwszeństwa. Czy budowa ronda na tym skrzyżowaniu jest na pewno potrzebna? Czy częste zdarzenia w tym miejscu wynikają, jak twierdzą internauci, z nieznajomości przepisów ruchu drogowego?
No tak rozpoczął się lans sldówców Tomczyński jest fenomenem w skali kraju od PIS do SLD!
Festiwal obietnic Panów Patera i Tomczyńskiego - radnych bezradnych.
Rondo w tym miejscu koniecznie! Z każdego wlotu jest podobny ruch, a widoczność w niektórych miejscach wcale nie jest dobra.
Jeszcze tylko żeby kierowcy potrafili korzystać z rond... Ma ono służyć płynności poruszania a nie korkowaniu dróg. Czasem jak samochód się zatrzyma to czeka żeby przepuścić tego co go jeszcze na rondzie nie ma...:(
wyjeżdżając z Rawskiej spójrz w lewo... i zgadnij czy może nie jedzie motocyklista, potem jedź... szanse 50/50 ;)
Rondo - TAK. A jeśli nie ma takiej opcji to wysyłać kilka razy w tygodniu funkcjonariuszy, którzy będą wychwytywać zdezorientowanych użytkowników skrzyżowania i przepytywać ich ze znajomości zasad ruchu drogowego ;)
TAK. JUŻ DAWNO POWINNO BYĆ.
Tak, tam rondo powinno być już od dawna. Dużo kierowców jadących od strony Warszawy, jedzie tą trasą. Skręt w lewo w stronę cmentarza Dębica jest bardzo utrudniony. Tworzą się korki, ponieważ trzeba przepuścić tych co jadą prosto, i tych z prawej strony no i tych co jadą prosto od strony cmentarza. A, jak zaznaczyłem, na trasie tej porusza się bardzo dużo pojazdów i są wypadki.
kolejne chore pomysły!
Jakie rondo? Jeśli ktoś ma problemy ze wzrokiem - to odstawić samochód i do okulisty. Niech szkoły nauki jazdy wezmą się do roboty, bo przykro patrzeć, jak młodzi ludzie nie potrafią jeździć.