We wtorek 30 kwietnia w Elblągu minie termin składania deklaracji dotyczących wysokości opłat, jakie od lipca właściciele nieruchomości będą ponosili za wywóz śmieci. W przypadku budynków wielorodzinnych, którymi zarządzają spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty lub Zarząd Budynków Komunalnych nie ma się czego obawiać – deklarację złożą za nas administratorzy. Problem zaczyna się z właścicielami posesji jednorodzinnych. Oni bowiem muszą sami zadeklarować, za ile osób i jaką wysokość opłaty za wywóz śmieci są gotowi zapłaci. Przypominamy, że ta zależy od tego, czy odpady będą segregowane, czy też nie. I tutaj zaczynają się przysłowiowe schody. Bo do końca kwietnia czasu mamy jeszcze sporo, ale niepokoić zaczyna fakt, że do wczoraj, 2 kwietnia do Urzędu Miejskiego w Elblągu wpłynęło zaledwie… 40 takich deklaracji. A spóźnialscy mogą stracić wiele. Jeśli bowiem nie pospieszą się ze złożeniem deklaracji, to w ostateczności urzędnicy, zgodnie z ustawą, sami mogą zadecydować, ile zapłacą oni za śmieci od lipca.
A gra jest warta świeczki. Bowiem od 1 lipca, cena za odbiór odpadów segregowanych będzie znacznie niższa. Decyzją elbląskich radnych wynosić ona będzie 10,50 zł za pierwszych czterech mieszkańców danej nieruchomości. Dla kolejnych od 5 do 10 osób będzie to stawka 6 zł, a od 11 osoby wzwyż będzie to 1 zł. Za odpady, które nie będą podlegały selektywnej zbiórce zapłacimy natomiast 14,50 zł.
Nie zwlekaj – złóż deklarację
Niepokoi także inny fakt - Na dzień 2 kwietnia br., do godz.12:00 złożono 40 deklaracji DOP-1, tj. deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, w tym 34 właścicieli nieruchomości zadeklarowało selektywną zbiórkę odpadów – informuje Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Elblągu. Logicznie więc można wywnioskować, że jak na razie z 40 właścicieli nieruchomości, 6 nie wyraziło chęci segregowania swoich śmieci.
Powyższe zestawienie nie napawa optymizmem, bowiem czas ucieka, a zgodnie z tzw. ustawą śmieciową, każdy ma obowiązek złożenia deklaracji. Jeśli nie zrobi tego do końca kwietnia, gmina przyśle mu jeszcze stosowne upomnienie. Jednak uporczywe odżegnywanie się od tego obowiązku będzie delikwenta dużo kosztowało – bowiem gmina, w drodze decyzji administracyjnej sama wyznaczy mu wysokość opłaty. I w takim przypadku będzie to najprawdopodobniej wyższa stawka, jak za odbiór odpadów niesegregowanych, czyli – 14,50 zł.
Pamiętaj - wypowiedz wcześniejsza umowę
„Stare” zasady obowiązują jeszcze do 30 czerwca br. Do tego momentu każdy kto posiada aktualnie obowiązującą umowę na wywóz odpadów, która została zawarta na okres dłuższy niż do 30 czerwca 2012 roku zobowiązany jest ją rozwiązać zgodnie z okresem wypowiedzenia wskazanym w warunkach umowy, tak, by przestała ona obowiązywać po tym terminie.
Przypominamy również, że deklarację zobowiązani są również złożyć właściciele tzw. nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady (np. lokale handlowe) a także właściciele nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (np. nieruchomość z domem jednorodzinnym i lokalem handlowym). Tutaj opłata kształtować się będzie w zależności od wielkości pojemnika popatrz tutaj.
Dla mieszkańców, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat nowych przepisów przygotowana została bezpłatna infolinia 800 889 787
Śmietnika nie posiadam, więc i żadnej umowy. Odpady segreguję. Butelki (plastikowe i szklane), nakrętki i papier oddaje do skupu surowców wtórnych i dostaje jeszcze za to kasę. Odpady spożywcze (same ulegające rozkładowi) składuje na działce jako nawóz naturalny. Więcej odpadów nie posiadam, więc za co mam płacić jak do tej pory dostawałem jeszcze pieniądze. Jak można w "wolnym" kraju cokolwiek komuś nakazać, istny totalitaryzm. Pozdrawiam rządzących i ich wyborców :)
Rybta zobacz znowu Nasz śmietnik na zdjęciu.Może jakieś tantiemy z tego tytułu co ?
Ciekawe skąd mam wiedzieć o takim obowiązku skoro nikt mnie nie poinformował. Widocznie nasz magistrat wychodzi z założenie że nieznajomość prawa szkodzi. Coraz bardziej się przekonuję że trzeba iść na referendum.
Miasto rozsyłalo ulotki z informacją, o zmianach tyle, że np. na Dąbrowie nikt takich ulotek nie dostarczył. Na stronie UM można sobie zobaczyć informacje http://www.umelblag.pl/umcms/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=116&Itemid=151 Oczywiście przemilczane jest dlaczego trzeba będzie więcej płacić za odpady segregowanie niż wcześniej za odpady niesegregowane. Nie jest też napisane, że we własnym zakresie trzeba sobie załatwić pojemnik (mozna wykupić 120l z MPO za 70 zł i w Cleanerze za 50 zł). Nie jest też napisane, że trzeba będzie samemu zakupić torebki foliowe na odpady segregowane.
Jak będziecie składali deklaracje za śmieci, to zapytajcie co zrobić z butelką plastikową po płynie do spryskiwaczy. Podpowiem, że nie segreguje się jako plastiku, ani nie wrzuca do pojemnika niesegrowanego... A to tylko jeden z absurdów.
Pierwszy komenarz ,który jest napisany poniżej jest komentarzem wiarygodnym , prawdziwym , życiowym . Jak to można w wolnym kraju prowadzić dyktaturę nakazującą , terminową , a nie dobrowolną .Jak totej pory zgłosiło się dobrowolnie 40,OSÓB albo to są osody , które myslą ,że ta władza jest jeszcze komunistyczna, ale ona nie była taka zła pod tym względem . DLATEGO POSTANOWIŁEM WZIĄSC UDZIAŁ W REFERENDUM I SKRESLIĆ TYCH CWANIAKÓW , KTÓRZY NA ŚMIECIACH CHCĄ ROBIĆ BIZNES . Przy kupowaniu towaru płacimy już za utylizację .
CI CO NIE IDĄ ZMIENIAĆ UMOWY SMIECIOWE IDĄ NA REFERENDUM ZMIENIAĆ DARMOZJADÓW
Nie płace ,sam wywoże ....wypowiadam umowę ...
w Gazecie wyborczej jet napisane ze nie trzeba zmieniac umowy bo i tak ta stara umowa jest niewazna w momencie wejsia w zycie nowych umow i nie moze inna firma wywozic smieci oprocz wskazanej przez miasto.Jest to totalna bzdura tylko elblag daje sobie jezdzic po nosie
w woj. pomorskim pojemniki mieszkańcy dostają bezpłatnie !!!