Piątek, 22.11.2024, Imieniny: Cecylia, Jonatan, Stefan
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Porady prawne na INFO - cz.9

03.10.2011, 10:46:56 Rozmiar tekstu: A A A
Porady prawne na INFO - cz.9

Około roku temu zakupiłem notebooka, kilka miesięcy temu zaczął się psuć, konkretnie ekran gasł. Nie zdarzało się to często, więc zwlekałem z oddaniem go do reklamacji. Od niedawna jednak wada była coraz bardziej uciążliwa więc oddałem komputer do sklepu, gdzie dokonałem zakupu. Sklep po tygodniu odpowiedział mi, że odrzuca reklamację, bo za późno zawiadomiłem o usterce. Czy mogą tak zrobić? Na pytanie naszego Czytelnika odpowiedzi udzieli Krzysztof Kowalski z kancelarii Lexnova.

Przypomnijmy, że co tydzień, na łamach naszego serwisu przeczytać można porady prawne oraz omówienia bieżących kwestii z zakresu zmian w obowiązującym prawie. Bardzo liczymy na naszych Czytelników, którzy zadając pytania prawnikowi w takich dziedzinach jak: prawo cywilne, rodzinne, administracyjne i nieruchomości, będą wspólnie tworzyli cykliczne porady prawne.

Dziś publikujemy kolejne nadesłane do nas pytanie i odpowiedź prawnika.

Pytanie przesłane przez czytelnika:

Około roku temu zakupiłem notebooka, kilka miesięcy temu zaczął się psuć, konkretnie ekran gasł. Nie zdarzało się to często, więc zwlekałem z oddaniem go do reklamacji. Od niedawna jednak wada była coraz bardziej uciążliwa, ekran gasł coraz częściej więc oddałem komputer do sklepu, gdzie dokonałem zakupu. Wypełniłem druk reklamacyjny, w którym musiałem podać datę wystąpienia wady, napisałem zgodnie z prawdą, że ok. 4 miesiące temu. Sklep po tygodniu odpowiedział mi, że odrzuca reklamację bo za późno zawiadomiłem o usterce. Czy mogą tak zrobić?

Odpowiedź:

Działanie sprzedawcy w opisanej sprawie jest zgodne z prawem. Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, na kupującym ciąży obowiązek poinformowania sprzedawcy o fakcie niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową (wadzie, usterce) przed upływem dwóch miesięcy od jej wykrycia, pod rygorem utraty uprawnień wynikających z art. 8 ww. ustawy tj. możliwości żądania doprowadzenia rzeczy do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. W przedmiotowej sprawie nie ma żadnych wątpliwości, że nie informując sprzedawcy o dostrzeżonej usterce w terminie dwóch miesięcy od jej zauważenia czytelnik nie dochował należytej staranności i stracił uprawnienia wynikające z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Mówiąc w uproszczeniu czytelnik nie może skutecznie żądać od sprzedawcy naprawy komputera, wymiany go na nowy czy też zwrotu gotówki. Wymieniony termin ma charakter terminu zawitego co oznacza, że z jego upływem roszczenie wygasło i nie można go skutecznie dochodzić na drodze sądowej.

W takiej sytuacji pozostaje jedynie skorzystanie z uprawnień wynikających z gwarancji, która zazwyczaj jest udzielana przez producentów sprzętu komputerowego. Przed oddaniem komputera do naprawy gwarancyjnej radze dokładnie się zapoznać z warunkami gwarancji.    

Krzysztof Kowalski – doradca prawny
Lexnova - Kancelaria prawna & Nieruchomości

ul. 1 Maja 45
82 - 300 Elbląg
tel/fax 55 648 50 00
http://www.lexnova.pl
kancelaria@lexnova.pl

Zapraszamy naszych czytelników do zadawania pytań prawnikowi z kancelarii Lexnova. Pytania z dziedzin prawa cywilnego, rodzinnego, administracyjnego i nieruchomości, należy wysyłać na maila kancelaria@lexnova.pl. Najciekawsze problemy wraz z odpowiedzią prawnika, publikować będziemy w każdy poniedziałek na łamach Elbląskiego Dziennika Internetowego info.elblag.pl

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.2859449386597