Dalszy ciąg rozpoczętej dwa tygodnie temu wędrówki po elbląskich mostach miał miejsce podczas wczorajszej (25.07) „Soboty z przewodnikiem”. Za sprawą przewodnika PTTK, Karola Wyszyńskiego, spacerowicze nie tylko odwiedzili trzy kolejne mosty, ale również przenieśli się w czasie do Elbląga sprzed wieków.
Zobaczymy dawny most Grunwaldzki na ulicy Tysiąclecia, obecnie Stefana Wyszyńskiego, następnie przejdziemy w stronę dawnych zakładów Marchlewskiego, tam mamy wiadukt drogowy, którego pierwowzór powstał w 1930, dojdziemy do mostu kolejowego, gdzie kiedyś była przeprawa pontonowa na Groblę Malborską (dzisiejszą ulicę Warszawską), a później, w związku z rozwojem kolei powstał most. Było to w 1852 roku. Po drodze opowiem o ciekawych miejscach, które będziemy mijać
– zapowiedział Karol Wyszyński, przewodnik PTTK.
Zanim grupa wyruszyła do pierwszego mostu, już na miejscu zbiórki przy ulicy Zamkowej, Karol Wyszyński wskazał zebranym ciekawe miejsca i opowiedział o nich. Pierwsze wzmianki o ulicy Zamkowej pojawiły się w 1348 roku. Wówczas określano ją tą, „kędy idzie ię do zamku”. Od 1830 roku nosiła niemiecką nazwę Burgstrasse czyli Zamkowa. Polską nazwę nosi od 1945 roku.
Przy Zamkowej, pod numerem 16, w 1945 roku znajdował się I Komisariat Milicji Obywatelskiej. Dlaczego akurat w tym miejscu? Ponieważ to była najbliższa lokalizacja sąsiadująca z prowizorycznym mostem nad rzeką Elbląg, który przebiegał w pobliżu obecnego mostu Kardynała Wyszyńskiego
– mówił Karol Wyszyński.
I właśnie most im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego spacerowicze poznali jako pierwszy. Zanim przeprawili się nim przez rzekę na jej drugą stronę usłyszeli jego krótką historię. Dowiedzieli się m.in., że zanim otrzymał imię obecnego patrona, wcześniej nosił nazwę mostu Grunwaldzkiego, później Tysiąclecia.
Do użytku został oddany w 1958 roku. Ciekawostką jest to, że w miejscu wschodniego filaru tego mostu znajdowała się kiedyś siedziba klubu kajakarskiego „Naprzód”. Klub powstał w 1903 roku. Na północ od mostu, w 1946 roku, z powodu braku innych przepraw, do 1958 roku funkcjonował most pontonowy
– opowiadał Karol Wyszyński.
Podczas dalszej części spaceru można było wysłuchać wielu ciekawostek z historii Elbląga i ludzi tu mieszkających, m.in. o zakładach samochodowych Franza Komnicka - Automobilfabrik Komnick AG. Przewodnik wspominał też najnowszą historię miasta, w którym znajdowało się wiele zakładów produkcyjnych, wśród nich Zakład Armatury Samochodowej czy Zakłady Przemysłu Drzewnego im. Marchlewskiego.
Węzeł Elbląg Zachód to jeden z wyjazdów z naszego miasta na drogę nr 22, nazywaną popularnie „berlinką”. Budowa tej drogi zaczęła się w 1933 roku i według ówczesnych założeń miała łączyć Królewiec z Berlinem. W XXI wieku, podczas przebudowy tej drogi, rozebrano dawny wiadukt i wybudowano nowy. Na poprzednim znajdował się herb Elbląga od strony wjazdu do miasta
– mówił o kolejnym obiekcie Karol Wyszyński.
Polną drogą wzdłuż Fiszewki grupa „Soboty z przewodnikiem” dotarła do linii kolejowej łączącej Elbląg i Malbork. Znajduje się tam wyjątkowy most.
To most kolejowy z XIX wieku o ciekawej konstrukcji. Dawniej był tu most drewniany. Licząca ponad 100 lat konstrukcja zbudowana została za pomocą nitów
– zaznaczył Karol Wyszyński.
W tym miejscu zakończyło się sobotnie spotkanie o mostach nad rzeką Elbląg. A już za tydzień podczas "Soboty z przewodnikiem PTTK" Grażyna Nawrolska zaprosi do „Elbląga nad rzeką Elbląg”.