Niedziela, 17.11.2024, Imieniny: Waleria, Salomea, Grzegorz
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii SPOŁECZNE

"Trzeba się umówić na wizytę". Elbląskie placówki odmawiają przyjęcia pacjentów z bólem zęba

06.05.2015, 07:00:30 Rozmiar tekstu: A A A
 "Trzeba się umówić na wizytę". Elbląskie placówki odmawiają przyjęcia pacjentów z bólem zęba

Zgodnie z przepisami, placówki świadczące usługi z NFZ mają obowiązek przyjąć pacjenta z bólem zęba jeszcze tego samego dnia. Niestety, w Elblągu takie działanie jest mitem. Elblążanie są umawiani na wizytę kilka miesięcy później. Czy Warmińsko-Mazurski Oddział NFZ wyciągnie konsekwencje?

W momencie, gdy dopadnie nas ból zęba, nic nie może zastąpić wizyty u lekarza specjalisty. W porze dziennej taką sytuacją powinni zajmować się dentyści w przychodniach, natomiast w porze nocnej lub świątecznej - pogotowie stomatologiczne, które już w naszym mieście nie funkcjonuje.

Faktem jest jednak, że pomimo iż przychodnie mają obowiązek przyjmować pacjentów z bólem jeszcze tego samego dnia, tłumaczą się kolejkami i umawiają na wizytę kilka miesięcy później. W tej sytuacji wiele osób decyduje się na usługi prywatne, choć leczenie jednego zęba to koszt niemal 100 zł. Nie wszystkich na to stać. Ponadto duża część społeczeństwa jest zdania, że jeśli wpłacają regularnie składki to powinni mieć możliwość  ich wykorzystania.

Zadzwoniliśmy do trzech elbląskich placówek stomatologicznych, świadczących usługi z Narodowego Funduszu Zdrowia, by sprawdzić czy rzeczywiście do takich sytuacji dochodzi. W każdej z przychodni informowaliśmy, że chcemy się dostać do dentysty jak najszybciej, ponieważ od jakiegoś czasu ból zęba jest nie do zniesienia.  
 

Trzeba się umówić na wizytę. Pierwszy termin na wizytę prywatną jest 6 czerwca, a z NFZ na koniec lipca. Jutro jest Fundusz od godz. 14.00 do godz. 17.00, ale mam pacjentów już potwierdzonych. Może Pani przyjść i czekać, aż się zrobi okienko, ale ja nie gwarantuję, że tak się stanie

- poinformowano nas w pierwszym gabinecie stomatologicznym.
 

Dzisiaj nie mamy nic wolnego, jutro też. U nas jakby była jakaś wolna wizyta to prywatnie, bo na Fundusz do końca czerwca nie mamy nic wolnego

- usłyszeliśmy w drugim.
 

Kartę Pani u nas ma? To trzeba zwrócić się na Fundusz tam, gdzie się pani leczy

- stwierdzono w kolejnym.


Skonsultowaliśmy się w tej sprawie z rzeczniczką NFZ, która informowała już nas, że obowiązkiem placówek jest udzielenie pomocy takiej osobie. - Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pacjent, który zgłasza się z bólem zęba do dowolnej poradni stomatologicznej (posiadającej umowę z NFZ) powinien zostać przyjęty w dniu zgłoszenia. Nie jest to jednoznaczne z przyjęciem pacjenta niezwłocznie - poinformowała nas Aleksandra Kuczko, St. Specjalista Wydziału Organizacyjnego Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie.  

Dodała także, iż placówka odmawiając zaopatrzenia pacjenta (bólowego) w dniu zgłoszenia postępuje niezgodnie z obowiązującymi przepisami. - W tego rodzaju sytuacjach prosimy, by pacjenci kontaktowali się bezpośrednio z wydziałem skarg i wniosków WM OW NFZ w Olsztynie, lub z pracownikami delegatury Oddziału w Elblągu. Po wpłynięciu takiego zgłoszenia Oddział niezwłocznie podejmie się wyjaśnienia sprawy i udzielenia pacjentowi pomocy na bieżąco. Jeśli skarga zostanie uznana za zasadną, świadczeniodawca otrzyma upomnienie. W skrajnych sytuacjach, gdy pomimo upomnienia placówki nie stosują się do wskazań, Oddział ma możliwość nałożenia na świadczeniodawcę finansowej kary umownej - mówiła Aleksandra Kuczko.

Elblążanie jednak są bierni i nie walczą o własne prawa. Z informacji uzyskanych z Wydziału Organizacyjnego Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie wynika, że w roku bieżącym nie wpłynęły żadne skargi, a w roku ubiegłym niewiele. - Oddział rozpatrzył dwie skargi dotyczące funkcjonowania poradni stomatologicznych w Elblągu. Jedna z nich została uznana za zasadną. Świadczeniodawca otrzymał pismo upominające - dodała  Aleksandra Kuczko.
 

Magdalena Marcinkiewicz

Oceń tekst:

Ocen: 3

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (15)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --3
    ~ pil
    Środa, 06.05

    nie wierzę w to co napisaliście. Z 4 razy byłem z bólem w różnych przychodniach i zawsze musiałem chwile poczekać ale zawsze mnie przyjęli.

  2. 2
    +14
    ~ Elblazanin
    Środa, 06.05

    Tak, telefony do NFZ pomagaja. Juz dwa razy musialem dzwonic i przekazac przechodni taka informacje...od razu wszystko dalo sie zrobic. Niestety sa takie czasy, ze o swoje trzeba walczyc....

  3. 3
    +13
    ~ k98
    Środa, 06.05

    ludzie wybrali i się dziwią . Nie masz kasy , to zdychaj

  4. 4
    +20
    ~ ed
    Środa, 06.05

    mój przykład był taki : ząb zaczął mnie boleć w piątek wieczorem, przeczekałem przez weekend i udałem się na Jaśminową do przychodni dentystycznej a tam zaskoczenie powiedzieli mi że termin za 2 miesiące.Pytam co mam zrobić kiedy mnie tak boli że nie wytrzymam z bólu wszystkie pracujące tam osoby olały mnie nic mi nie odpowiadając wzruszając ramionami.Z okropnym bólem odwiedziłem jeszcze dwie przychodnie na NFZ i było to samo z tym że od razu otwirerają zeszyt i pytają czy na dziś na 18stą prywatnie Pana umówić ? nie stać mnie niestety na wizytę za 150 zł - pracuje za najniższą krajową żona od ponad 2 lat nie może znaleźć pracy do tego mamy dziecko i kredyt - ciężko mi się żyje w tym kraju - wszystko trzeba prywatnie załatwiać !!!

  5. 5
    +10
    ~ z
    Środa, 06.05

    ja mam z okiem zrobiła mi się rana w oku dali żel i krople na pogotowiu za 3 m-c erozja to samo żel i krople po 5 m-c to samo 3 raz już w pogotowiu idę do okulisty koło sądu (przy tym sony center ) kobita krzyczy że mnie nie przyjmą bo dopiero wizyta na 16 luty 2016 (na korytarzu pusto) wracam do wojewódzkiego błagam o pomoc okuliste(ból jak by wkręta w oko wkręcali) przyjęli ale widzieli z okiem jak wygląda to samo żel i krople ................. nic tylko wyjechać z Polski

  6. 6
    --3
    ~ do ed
    Środa, 06.05

    Mówią, że nie ma gorszego bólu niż ból zęba. Współczucie dla cierpiących, ale nie zapominajmy o profilaktyce. Nie chcę tu świecić przykładem, ale dwa razy do roku profilaktycznie chodzę do dentysty, i jestem pewien że z tego tytułu zostałbym przyjęty z bólem w tym samym dniu. Dodam że w ramach NFZ.

  7. 7
    --12
    ~ higienistka szkolna
    Środa, 06.05

    halo halo- jak ząb boli to znaczy że ktoś nie chodził na NFZ na wizyty kontrolne czyli nie dbał o własne zdrowie i nie ma prawa domagać się nagłego przyjęcia. jeżeli tak jak napisano ma gdzieś kartę i jest pod stałą opieką lekarza i coś wyskoczy to już wtedy musi być przyjęty

  8. 8
    +9
    ~ jas fasola
    Środa, 06.05

    Potwierdzam. 2-3 miesiące temu. Telefony do 4-5 przychodni i wszędzie reakcje typu - "a co nas to obchodzi. Zarejestrować za tydzień?" W końcu znalazłem taką która mnie przyjęła. Dobrze wiedzieć że można ich przycisnąć.

  9. 9
    +5
    ~ Obserwator
    Środa, 06.05

    Przyjęcie osoby z bólem oznacza nieprzyjęcie osoby na planową wizytę albo jej skrócenie co moze odbić sie na jakości. Dlaczego zapisany pacjent ma ponosić konsekwencje tego ze większość społeczeństwa ma gnój zamiast uzębienia?? Już wiem!!! Przecież wszystko wszystkim sie należy. Teraz zaraz już. A do dentysty na planowa wizytę? Po co? Frajerzy tak robią. Lepiej piwko na kanapie wypić.

  10. 10
    +5
    ~ do
    Środa, 06.05

    Chcieliście na własne życzenie tego raju.Głosujcie dalej na PO i PSL to do kowala pójdziecie z zębami.Dlaczego w artykule nic nie napisano że NFZ w Elblągu ma nr tel zaczynający się 89------- zamiast 55--------.Jeszcze trochę i olsztyn zlikwiduje 55----w Elblągu.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.4095230102539