Sobota, 11.01.2025, Imieniny: Danuta, Jan, Wilhelm
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii SPOŁECZNE

Noszenie kasku rowerowego

23.09.2012, 07:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Noszenie kasku rowerowego
fot.nadesłane

W kolejnym materiale swoją uwagę skupiam na noszeniu kasku rowerowego podczas miejskiej jazdy na rowerze. Przyznam, że nie chcę zniechęcać nikogo do noszenia kasku, ale niepokoi mnie, że  jazda w nich jest uznawana przez niektórych za dogmat stanowiący o bezpieczeństwie miejskiego rowerzysty (podobnie też jest z kamizelkami, ale to temat na inną publikację).

1. Czy kask w Polsce jest obowiązkowy?

W żadnym akcie prawnym zapis taki nie widnieje, także używanie kasku jest pozostawione do swobodnej decyzji rowerzysty.  Dodam, że mam nadzieję, że taki nakaz nie zostanie wprowadzony bo w Europie Zachodniej już dość dawno zauważyli i zbadali, że to nie kask decyduje o  bezpieczeństwie rowerzysty, ale ograniczanie prędkości samochodów (wraz z egzekwowaniem tego),  tworzenie poprawnej, funkcjonalnej infrastruktury rowerowej oraz zdrowy rozsądek i czujność na drodze. Nawet Europejska Federacja Cyklistów jest przeciwna prawu nakazującemu używania kasków oraz wszelkim kampaniom promocyjnym, dotyczącym obligatoryjności używania ochronnych okryć głowy.

2. Czy kask zwiększa bezpieczeństwo rowerzysty?

Nikt nie prowadzi w Polsce badań mówiących o charakterystyce wypadków rowerzystów; jakich grup wiekowych dotyczą, jakim obrażeniom ulegają, w jakich okolicznościach i ile kosztuje ich leczenie. Oficjalne podkreślanie konieczności noszenia kasków prowadzi do utwierdzenia wizerunku, że jazda na rowerze po ulicach jest szczególnie niebezpieczna. Tym bardziej, że  – jak pokazują różne analizy –  obowiązkowe kaski wpływają na zmniejszenie ogólnej liczby rowerzystów, traci na tym zdrowie całego społeczeństwa. A to może skutkować znacznie większymi negatywnymi konsekwencjami, niż  jazda na rowerze bez kasków.

Z moich wieloletnich obserwacji wynika, że przewracając się na rowerze uderzamy o podłoże  kolanem, ręką, łokciem, bokiem. Głową w dół  leciałem tylko raz, ale to było podczas dynamicznej jazdy w terenie. Ktoś powie, że nauczyłem się upadać. Z pewnością tak, ale odruch chronienia głowy rękoma jest tak naturalny, że nie trzeba się go uczyć. Jazda w kasku poprawia  niektórym poczucie bezpieczeństwa, ale może też skłaniać do bardziej agresywnej jazdy. Spotkałem się też z opinią, że kierowca widząc rowerzystę w kasku traktuje go jako bardzo doświadczonego i dobrze poruszającego się na rowerze i jest skłonny do bardziej ryzykowanych zachowań, np. do wyprzedzania go  nie zachowując bezpiecznego odstępu.

Używanie kasku zalecałbym najmłodszym adeptom sztuki rowerowania, którzy potrafią upadać w bardzo nieprzewidywalny  sposób i bolesne nabicie guza może spowodować u nich niechęć do ponownego zajęcia miejsca na siodełku.  Kask jest też przydatny w jeździe terenowej, w peletonie kolarskim i w grawitacyjnych odmianach kolarstwa, gdzie ryzyko upadku i zderzenia jest znacznie większe niż podczas jazdy po mieście.

3.  Czy kask jest modny?

O gustach się podobno nie dyskutuje, niektóre kaski faktycznie przypominają dzieła sztuki. Jednak jak każemy kobietom jeździć w kaskach, to stracimy liczną rzeszę rowerzystek, bo kask przecież może zniszczyć fryzurę. Poza tym jazda po mieście to dość częste postoje i ruszania z miejsca, co powoduje że w kasku może zrobić się bardzo gorąco. Tym bardziej, że najlepiej wentylowane modele do jazdy sportowej dość dziwnie by wyglądały podczas spokojnej jazdy po mieście.   Z drugiej strony argument ,,fryzjerski’’ jest często podnoszony przez rowerzystki, a przecież wydaje się, że bardziej istotne jest to co pod fryzurą.  Ten dwugłos dowodzi, że każdy powinien sam móc decydować co jest dla niego priorytetem.

 

Marek Kamm - Oficer Rowerowy,
Komenda Miejska Policji w Elblągu,
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego

 

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (2)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ krzysiek
    Wtorek, 25.09

    nie ma potrzeby wprowadzania obowiązku zakładania kasku. Każdy kto myśli o swoim bezpieczeństwie zrobi to bez nakazu. Z drugiej strony można mnożyć przypadki ciężkich i śmiertelnych urazów spowodowanych upadkiem nawet dorosłych osób z roweru przy niewielkiej prędkości. Osobiście wolę mieć kask tylko po to by w razie czego się przydał. To tak jak mówienie nie zapnę pasów bo dobrze jeżdżę ew nigdy się nie przydadzą. Artykuł bardzo jednostronny

  2. 2
    0
    ~ OFICER ROWEROWY
    Czwartek, 11.10

    I o to co piszesz w pierwszym zdaniu mi dokładnie chodzi. Pomysły niektórych posłów idą jednak w przeciwnym kierunku

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0331449508667