- Rozwój Portu Morskiego w Elblągu jest bez wątpienia jednym z kluczowych zadań związanych z przyszłością zarówno naszego Miasta i regionu. Czy kwota 40 mln euro z programu regionalnego na lata 2021-2027 z FEWiM zostanie odblokowana przez Komisję Europejską? - z takim pytaniem do Prezydenta Elbląga Michała Missana zwrócił się radny Marek Pruszak.
Marek Pruszak przyznał, że z niepokojem odczytał odpowiedź Marszałka Województwa na interpelację radnego Sejmiku Województwa Marcina Kazimierczuka. - Marszałek informuje, że Komisja Europejska wyraziła obawy dotyczące wpływu na środowisko inwestycji związanych z budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz jej opłacalności społeczno-ekonomicznej – stwierdził radny.
Uzgodniono, że sprawa finansowania portu w Elblągu zostanie przełożona do dalszych rozmów w 2025 r.
- dodał Marek Pruszak.
Warunki, które postawiono, aby można było prowadzić rozmowy to przygotowanie przez zarządcę portu analiz tj. pogłębionej analizy wykonalności i opłacalności projektu oraz sporządzenie rzetelnego biznesplanu, analizy wpływu inwestycji na siedliska laguny przybrzeżnej oraz gruntowny przegląd obejmujący wdrożenie środków kompensujących w rozumieniu dyrektywy siedliskowej, ocenę konkurencyjności w ruchu morskim obsługiwanym w polskich portach morskich, uwzględnienie planowanych kolejnych inwestycji infrastrukturalnych, uwzględnienie zaleceń ujętych w sprawozdaniu z kontroli 23/2016 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Radny zwrócił się do Prezydenta z prośbą o przedstawienie tych analiz i szczegółowego opisu aktualnego stanu przygotowania do rozmów.
Panie Prezydencie, proszę o wyjaśnienie o jakie zalecenia ETO chodzi. Proszę też o udzielenie odpowiedzi czy Port Morski w Elblągu dysponuje środkami finansowymi na opracowanie powyższych analiz. Czy w budżecie na rok 2025 zaplanowane są środki dla Portu? Czy Pana zdaniem rozwój Portu w Elblągu jest zagrożony?
- pytał Marek Pruszak.
Radny chciał również wiedzieć, czy kwota 40 mln euro z programu regionalnego na lata 2021-2027 z FEWiM zostanie odblokowana przez Komisję Europejską? Czy obecna formuła portu komunalnego daje realne gwarancje na jego rozwój.
Czy nie lepiej byłoby doprowadzić do wpisania na listę postów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej z udziałem Skarbu Państwa i mieć zapewnione środki z budżetu Państwa?
- dodał Marek Pruszak.
Do tematu powrócimy.
Od co najmniej 20 lat błysk intelektu elbląskich "elit Politycznych" opiera zie o mały basenik portowy, bez infrastruktury właściwej sla portów morskich z kawałkiem placyku dla tirów, bez dostępu do linii kolejowych i bezkolizyjnego dostępu do dróg szybkiego ruchu. To wszystko w otoczeniu terenów Natura 2000. W tym samym czasie bez sprzeciwu, by nie powiedzieć za aprobatą władz polityków zlikwidowano wszystko co było przemysłową wizytówką Elbląga. Tym sposobem Elbląg stał się z dynamiczne rozwijającego miasta chce topić a przemysłowego grajdołkiem, z którego odważni młodzi ludzie uciekają. Ale orkiestra zjednoczonych sił głupoty gra dalej topić miliony w przepastnym mule. Duński Maersk wycofał się z Gdańska do Hamburga. A my dalej uprawiamy sny o potędze morskiej - jaka choroba nas toczy?
Czy ta choroba to może 100 konkretów na 100 dni. Kogo leczyć ? tych co głosują czy tych co obiecują? Miejska infrastruktura się sypie - drogi, mosty, zasób komunalny. Dziesiątki tysięcy metrów kwadratowych powierzchni stoi pustych i budujemy nowe, które też będą stały puste jak park technologiczny. Dwa miliardy w przekop, którym nawet motorówki nie pływają bo grafik przepraw jest od czapy a Terkawka porosła lasem. Tak wybieramy i tak mamy. Niestety nie jesteśmy Wałbrzychem, który się pozbierał po jeszcze większym armagedonie niż w Elblągu i dzisiaj się rozwija. Duża w tym zasługa lokalnych włodarzy, którzy kilkaset hektarów uzbroili przemysłowo i zawalczyli o inwestorów dużych. Warto się uczyć od racjonalnych mądrych ludzi i powielać dobre wzorce.
Jakiego portu? Na dziś porciku!