Jeśli zgodnie z zapowiedziami Rządu Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie zrealizowany i do 2022 r. powstanie Kanał Żeglugowy, to czy Elbląg będzie na to gotowy? Obecnie port nie jest przygotowany na przyjęcie większych statków. Czy to się zmieni?
Michał Missan, Przewodniczący Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej zaznacza, że środki na zmodernizowanie elbląskiego portu muszą znaleźć się w budżecie państwa. - Prawdopodobnie w budżecie państwa nie ma środków na nasz port. Wiem, że Minister Gróbarczyk będąc w Tolkmicku (w październiku 2017 r. - przyp.red.) mówił o tym, że oczekuje współpracy z samorządem, ale wcześniej pieniądze na elbląski port były w budżecie państwa. To była jakaś ciągłość logiczna – robimy przekop, zwiększamy możliwości portu – mówił. - W tej chwili pieniędzy na port nie ma. To jest mało spójne.
Nie znany jest konkretny termin. - Mam nadzieję, że jednak elbląski port jest w planach jeśli nie teraz to za rok, dwa. Nie znamy planów rządzących. Być może zbiorą się kiedyś na posiedzeniu Rządu i zapadnie decyzja o finansowaniu tego przedsięwzięcia. Możliwe, że dojdzie do tego podczas kampanii i powrócimy do tematu. Wtedy przyjedzie prezes Kaczyński oświadczając, że znalazły się pieniądze na wszystkie inwestycje. Chciałbym wierzyć w to, że nikt by nie przekopywał Mierzei, gdyby nie miało być ciągu dalszego. Jak to się uda zrobić (Przekop- przyp.red.) to dalsze inwestycje, w skali kraju, będą stanowiły niewielkie pieniądze – stwierdził Michał Missan.
O tym, że Przekop jest dla Elbląga bardzo ważny i potrzebny nie ma wątpliwości Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga. - Elbląski port nie będzie miał możliwości rozwoju bez pogłębienia toru wodnego umożliwiającego wpływanie do niego statków o większym zanurzeniu. Na dzisiaj nie ma ani woli, ani pieniędzy na ten cel, a portu elbląskiego jeszcze długo nie będzie stać na taką inwestycję. Problemem będzie, przynajmniej w początkowej fazie, utrzymanie tego toru z pieniędzy portu. Wierzę, że inwestycja "Przekop" zostanie rozszerzona o tor wodny do portu bo jest to szansa nie tylko na rozwój Elbląga, ale całego basenu Zalewu Wiślanego. Jeśli decydenci spojrzą na to w długofalowej perspektywie to wierzę, że takie decyzje zapadną – zaznaczył.
Środki na modernizację portu na pewno nie znajdą się w kasie Miasta.
Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, o którą od wielu lat zabiegamy jest priorytetem Rządu i wierzę, że w końcu zostanie zrealizowana. Mam nadzieję, że wraz z tą inwestycją zrealizowane zostaną także komplementarne projekty, bo tylko wtedy możliwy będzie rozwój elbląskiego portu. Jestem optymistą i wierzę, że w budżecie państwa znajdą się pieniądze na ten cel. Samorządu bowiem na pewno nie będzie stać na modernizację portu z własnych środków. Takie przedsięwzięcie przerasta nasze możliwości finansowe
– podkreślił Witold Wróblewski, Prezydent Elbląga.
Jakie zdanie w tej kwestii ma poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk? - Jestem na bieżąco w tym temacie. Jestem w Komisji Gospodarki Morskiej. Nie ma żadnych zagrożeń, aby do Przekopu miało nie dojść. Wręcz przeciwnie. Jestem w stałym kontakcie z Urzędem Morskim w Gdyni, który ma nadzorować tą inwestycję. Zależy nam na tym, aby na inwestycja była już na tyle zaawansowana, żeby nikt nie mógł jej zatrzymać. A na tym na pewno skorzysta port w Elblągu – zapewnia Jerzy Wilk.
Kiedy w budżecie Państwa znajdą się środki dla elbląskiego portu?
Co najpierw robimy – budujemy drogę czy kupujemy samochody? Kanał Żeglugowy jest najważniejszą inwestycją. Nie ma sensu robić teraz w elbląskim porcie obrotnicy czy innych rzeczy, jak nie będzie Kanału. Jeśli będzie zabezpieczony Kanał to będziemy robić kolejne rzeczy ważne dla funkcjonowania portu w Elblągu. Trzeba pamiętać, że port w Elblągu jest portem miejskim. Nie jest własnością państwa. Państwo ze swoimi środkami może wspierać samorząd, ale nie może go zastąpić
– dodał poseł PiS.
Mam pytanie a co ma wpływać do portu? . Tor wodny ok 2m głębokości nawet jak go pogłębią za dwa lata powróci wszystko do normy . Tworzenie sztucznej wyspy na Zalewie ?? , poroniony pomysł.Mam nadzieję że chociaż turystyka jachtowa trochę ruszy w tym rejonie , bo jak nie to utopicie w tym zalewie grube miliardy.
Przekop należy traktować w kategorii atrakcji turystycznej i narodowo ambicjonalnej w relacjach z trudnym sąsiadem. Port w Elblągu zyska znaczenie jako mały port kabotażowy. Jego wpływ na rozwój miasta będzie śladowy. Napinanie muskułów, że będzie to port morski konkurujący lub alternatywny dla trójmiasta jest mrzonką i podważa wiarygodność osób się wypowiadających. To jest inwestycja typu port lotniczy Olsztyn Szymany na której utrzymanie płaca wszyscy mieszkańcy województwa mimo, że 80 % z niego nie korzysta. W przypadku portu w Elblągu 100% kosztów poniesie miasto. Ustka Kołobrzeg już teraz mogą pełnić rolę czwartego portu przy znacznie mniejszych nakładach ale niema takiego zapotrzebowania. Watro się zastanowić jak sensownie wykorzystać ta inwestycję dla ożywienia regionu.
Znowu zabierają głos osoby, które nie wiedza za wiele?
Zyskają na tym porty nadzalewowe i tutaj rola Elbląga jako koordynatora wspólnych działań może być wiodąca. Trzeba szukać partnerów do dobrze przemyślanych inwestycji publiczno-prywatnych. Jest skrajną nieodpowiedzialnością wpychanie miasta w kosztowne inwestycje portowe które będą generować stratę, którą budżet miasta nie udźwignie. A już granie tym tematem co cztery lata jest cynicznym oszustwem.
Wszyscy używają sloganu "większych statków" czy "o większym zanurzeniu" a tak konkretnie jakich statków o jakim zanurzeniu i o jakiej głębokości toru myślą nasi miluśińscy? Zabawa na całego trwa.....
A no właśnie czy to się zmieni? mamy przecież pana posła od rządzących i co zrobił dla Elbląga? teraz ma szansę zadziałać i załatwić pieniądze na rozbudowę portu i udrożnienie linii wodnych. Sam przekop Mierzei dla Elbląga nic nie daje. To nawet nie nasze województwo i z kasą nikt z nami się nie będzie dzielił. Pożyjemy zobaczymy, jeszcze nie zaczęli kopać, natomiast wiadukt już się buduje, ludzie z Zatorza będą mieli łatwiejszy dojazd i za to należy dziękować dla rządzących w Elblągu.
Przekop Mierzei to kompletny idiotyzm.
Danek ,bbb- typowe rosyjskie trole. koledzy jurka wcisly
Mam pytanie do panów plus dyrektora portu. Z mojej inicjatywy w 2012 roku doszło do spotkania "W Elblągu gościli Julian Skelnik i Bogdan Ołdakowski Przewodniczący i Sekretarz Organizacji Portów Bałtyckich, która zrzesza porty z 9 państw nadbałtyckich (ponad 40 najważniejszych portów regionu). Przystąpienie do tej organizacji to dla elbląskiego Portu szansa na szeroką branżową promocję i nowe kontakty" Wstąpienie do organizacji oraz współpraca z innymi portami, a zwłaszcza gdańskim miała sens i była podstawa do budowy przekopu mierzei. Dlaczego więc po referendum nowa władza zadecydowała, że Port w Elblągu wystąpił z organizacji ?! Gdzie tu sens i logika tak zmarnowaliśmy kilka lat https://www.info.elblag.pl/19,27490,Port-w-Elblagu-wyplywa-na-szerokie-wody.htm
Jeden aspekt jest niedoceniany. Ta inwestycja (wraz z towarzyszącymi) to wzrost zatrudnienia w regionie na kilka najbliższych lat i wzmożony ruch na drogach. To pierwsze w jakimś stopniu wynagrodzi poniesione przez nas koszty, a to drugie... cóż, nie mam pewności, czy będziemy przygotowani. Teraz mamy problem z drogami, a nieustanne remonty i budowa nowych dróg robi dużo bałaganu. Także są plusy i minusy, jednak to miasto potrzebuje żeby coś się działa, szczególnie, jeśli pójdą na to środki z Warszawki. I tu najważniejsze pytanie: kto i w jakim stopniu sfinansuje cały ten bałagan?