Poseł Jacek Protas skierował do wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego interpelację dotyczącą rozwoju transportu miejskiego w miastach nieobjętych wsparciem unijnym programów Infrastruktura i Środowisko lub Polska Wschodnia. Dysproporcje w możliwości pozyskiwania funduszy m.in. na rozwój sieci tramwajowej powinien wyrównać krajowy program będący częścią Polskiego Funduszu Rozwoju, którego utworzenie zapowiada resort rozwoju.
- Polska będzie do 2022 roku nadal największym odbiorcą unijnych pieniędzy, jednak nie oznacza to, że Bruksela wspiera wszystkie inwestycje – mówi Jacek Protas. – W przypadku tak ważnych sektorów jak transport miejski, w którym występują dysproporcje w dostępie do funduszy europejskich, rząd powinien stworzyć własny instrument wsparcia. Jesteśmy w Unii już ponad dekadę i czas, aby takie rozwiązania wprowadzać. Z pewnością byłoby to duże wsparcie dla Elbląga i innych miast w podobnej sytuacji.
Możliwość wsparcia infrastruktury tramwajowej zakłada co prawda Regionalny Programy Operacyjny Warmia-Mazury na lata 2014-2020, jednak są to środki niewystarczające w stosunku do planowanych w Elblągu inwestycji. Dlatego poseł apeluje o zapisanie tego rodzaju zadań infrastrukturalnych do planów krajowych.
Lukę w możliwościach pozyskiwania funduszy zewnętrznych na rozwój infrastruktury miejskiej mogłyby pokryć dedykowane tym miastom środki z Polskiego Funduszu Rozwoju, którego utworzenie zapowiadał Pan Premier podczas prezentacji „Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Innym rozwiązaniem jest specjalny program na wzór Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych prowadzony przez jedno z ministerstw – czytamy w interpelacji.
Poseł zwraca uwagę, że takie rozwiązanie stanowiłoby program „pilotażowy”, który mógłby być rozwijany po roku 2022, kiedy Polska otrzymywać będzie mniejszą pomoc z Unii.
- Kolejna perspektywa unijna (po roku 2022) wymagać będzie większego zaangażowania środków krajowych i większą odpowiedzialność instytucji narodowych za wspieranie i stymulowanie inwestycji samorządowych. Polska osiągając poziom rozwoju zbliżony do państw „starej UE” będzie musiała wypracować własny model wsparcia strukturalnego obszarów, wcześniej dofinansowywanych funduszami unijnymi. Warto duże, pilotażowe programy infrastrukturalne rozpoczynać już w najbliższych latach, aby przygotować do tego wyzwania – czytamy dalej w interpelacji.
Piotr Pasternak, Dyrektor Biura Poselskiego Jacka Protasa
Kto nas w końcu i kiedy uwolni od tych olsztyńskich wizjonerów ?
niech zgłosi interpelacje w sprawie bojerów do pogrzewania wody w niby termach i lotniska w krzakach dla nikogo
Jestem w ciężkim szoku, to chyba pierwszy Poseł i to nie pochodzący z Elbląga który chce coś dla miasta zrobić pozytywnego!
Elbląg to Żuławy nie szuwary,poradzimy sobie z tym naszym taborem wiekowym,bo i tak wieśniaki olsztyńskie to co mają nowego roz ***ol...........ą,a niech nie udają teraz dobrych wujków dziady szuwarowe .STOP DLA TEGO DZIADOWSKIEGO PODZIAŁU ADMINISTRACYJNEGO .
~ ... Tak , we właściwym czasie .
uwaga lemingi?(wyborcy PO) , ta cala akcja z tramwajami to zaslana dymna dla innej sprawy, protac ma w planach calkowita likwidacje kolei nadzalewowej czyli rozebranie torowiska. tak ten dziad dba o nasz region ze chce rozebrac jedna z najpiekniejszych lini kolejowych w polsce. za to w ostatnich latach wpompowal olbrzymia kase w remont lini kolejowej olsztyn-braniewo. dawni niemieccy mieszkancy prusow wschodnich sie w grobach przewracaja jak widza co ci dranie z PO robia z tym regionem. juz zwijaja tory. dla olsztyna nowe tramwaje dla elblaga jeden poniemeicki z wy ***zianymi przez niemcow fotelami. tki to sprawiedliwy podzial w tym wojewodztwie. a protas powinien kazdorazowo byc obrzucany jajami gdy wjezdza do elblaga
I dobrze wam tak elblążaki! Gdzie byliście w 1998 roku gdy trzeba było walczyć o godna pozycję miasta w nowym podziale administracyjnym? No gdzie? Siedzieliście cicho jak Wituś i Wiesio sławili Warmię i Mazury. Daliście się sprzedać za litr wódki olsztyniakom, a teraz macie pretensję? Do kogo? Niech teraz jacyś ludzie z Polski B o was decydują! Po 17 latach w warmińsko-mazurskim Elbląg tak spsiał, że nie stanowi dla Gdańska i Pomorza żadnego potencjału, żadnego! No chyba że te 17 Biedronek....Zaściankowość pogłębiła się, dawny ośrodek przemysłowy stał się dziurą o żadnym znaczeniu, a lepiej nie będzie.
A w Olsztynie były wystarczające ?
Ty Głos z oddali.A kto do tej zasciankowosci doprowadził o tym nie piszesz?
Żeby w Olsztynie sobie nie ubzdurali sieci tramwajowej budować to by dla Elbląga pieniądze były. Ale to właśnie Protas jeszcze jako marszałek przyklepał chore ambicje Olsztyna a teraz głupa rżnie. Zawsze mówiłem że olsztyńskie tramwaje odbiją się nam czkawką.