Wczoraj, 12 maja w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie informacyjne dotycząca poprawy powiązań komunikacyjnych Zatorza z centrum Miasta. Przedstawiony został projekt przebudowy infrastruktury dzielnicy, a także symulacja obrazująca bezkolizyjne działanie tego systemu.
Projektu „Przygotowanie dokumentów strategicznych dla Elbląskiego Obszaru Funkcjonalnego" był dofinansowany środkami unijnymi w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013.
Szczegółową koncepcję bezpośredniego połączenia dzielnicy Zatorze z centrum miasta przedstawił Tomasz Stawarz, przedstawiciel gdańskiej spółki ZNAK. Firma zajmuje się projektowaniem, geodezją oraz geotechniką.
Wszyscy zdają sobie sprawę, jaką trudność sprawia przemieszczenie się do tej dzielnicy pojazdów czy osób. W chwili obecnej w mieście znajdują się tylko trzy połączenia
- tłumaczył.
Głownym problemem dzielnicy są tory kolejowe. Tu projektant zawarł dwa rozwiązanie komunikacyjne, które byłyby ułatwieniem dla przejeżdżających kierowców : wiadukt przebiegający wzdłuż ul. Lotniczej lub południowy tunel, który byłby w miejscu aktualnego powiązania ul. Lotniczej z Zatorzem.
Okazuje się, z punktu widzenia technicznego, że budowa tunelu nie jest niczym skomplikowanym, ale rodzi dużo większe koszty. Elbląg znajduje się na niskim poziomie względem morza i to jest główną przyczyną wyboru wariantu wiaduktowego
- przekonywał Tomasz Stawarz.
Estakada miałaby być wsparta konstrukcją powłokowo-gruntową oraz wzmocniona ścianą oporową z gruntu zbrojnego.
Przedstawiona została także symulacja ruchu pojazdów na rok 2030, z uwzględnieniem rosnącej z biegiem lat ilości kierowców. Całe rozwiązanie komunikacyjne zostało oparte na dwóch skrzyżowaniach typu rondo i łącznicach z tzw. prawoskrętami. - To wszystko wpłynęło na upłynnienie przejazdu pojazdów - tłumaczył projektant.
Zamiast ścieżki powstać ma również oddzielna droga rowerowa, by ułatwić zamieszkałym ten sposób przejazdu. - Chodzi o równe traktowanie pojazdów i rowerzystów - przekonywał przedstawiciel gdańskiej spółki ZNAK.
Pomyślano także o dojeździe komunikacji miejskiej. Zaplanowano stworzenie trzech zatoczek autobusowych w sąsiedztwie drugiego ronda. W dalszych etapach prac powstaną kolejne dwie, przy ul. Lotniczej w okolicy Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej.
Przedstawione rozwiązania komunikacyjne rodzą także negatywne skutki. Do realizacji powyższych zadań musiałyby być przeznaczone do rozbiórki cztery puste budynki, znajdujące się w sąsiedztwie ulicy Skrzydlatej. Dzielnica zyskałaby również dwa ślepe zaułki. Niezbędna będzie także wycinka drzew. Jak zapewnia projektant - od czterech do sześciu sztuk - Nie jest to zatem wycinka na taką skalę, jak przy ul. Moniuszki - dodał.
Koszt całej inwestycji szacuje się na około 26 mln złotych. Miasta w obecnej sytuacji nie stać na pokrycie całości. Nie wiadomo również czy jest szansa na pozyskanie środków z Unii Europejskiej.
W dniu wczorajszym projekt został przedstawiony mieszkańcom Zatorza. Dziś, 13 maja, odbędzie się kolejne spotkanie o godz. 17.00 w Gimnazjum nr 7, przy ul. Lotniczej. Czy będą mieli zastrzeżenia?
My checmy tunel ....panie wróbel
moim zdaniem bardzo dobry projekt - 4-6 szt drzew pikuś te budynki to i tak rudery do wyburzenia a ślepe zaułki to również nic złego w porównaniu z tym jakie udogodnienia niesie za sobą ten projekt Starać się Panie Wróblewski na jakieś Unijne czy inne dofinansowania do tego projektu - super by było !!!!
A na spotkaniu tłumy mieszkańców osiedla Zatorze-BRAWO organizatorzy Ileż to razy już byłam na takich spotkaniach z których kompletnie nic nie wynikało! Ileż to razy słyszałam o zlecanych analizach i ich wynikach w sprawie wiaduktu, tunelu, rynny....!I Ilość mieszkańców świadczy najlepiej jak mieszkańcy oceniają takie spotkania. Elbląg to wyjątkowe miasto pod każdym względem a zwłaszcza pod względem konsultowania przez pseudo specjalistów na temat opracowań przez wybitne firmy zewnętrzne. Rozumiem, że żadna firma w Elblągu nie mogła zrobić kolejnych analiz? Tylko Elbląga żal! Szkoda, że uczestniczący w spotkaniu dziennikarze nie pamiętają o decyzjach po wcześniejszych spotkaniach i wcześniejszych analizach. Bardzo chciałabym przeczytać felietony dr Kuli i dr Gawrońskiego co o tym myślą?
Gdzie tu sens i logika? Malutki króciutki tunelik przy torach(łatwe dostarczenie budulca) ma kosztować 40 milionów-ok. A przekop Mierzei Wslanej z mostem i kanałem żeglownym o długości 1650 plus falochron 450 ma kosztować 10 razy więcej-kto w to uwierzy?
Rewelacyjny projekt? Przecież on jest bez sensu rondo wstawione tak aby zmieścić miedzy budynkami tuż przy oknach tak samo wiadukt zamiast ruszyć trochę głową i odsunąć chociaż trochę tą drogę to nie postawili pod samymi oknami... Tu ślepa Tam ślepa... no i ulica Kilińskiego pewnie wszyscy są zachwyceni tam się ledwo dwa samochody jadące naprzeciw siebie mijają a teraz się okaże ze i ciężarówki autobusy tam się będą mijały :P chyba jak po chodnikach będą jeździć
Przeanalizujmy budzet naszego miasta z ostatnich np. 5 lat . Ile kosztuje nas uklad z watykanskim okupantem .
Tego lania wody DOSYC konkrety czyli budowanie.
Nie ma tu pana Wróblewskiego to i nie będzie wiaduktu?
Wyremontujcie dziury w aktualnym połączeniu przez byłą jednostkę wojskową ,a później budujcie wiadukty!!!!!!!!!!!!!
pozdrawiam panie -te młodsze:))))))))))))))