Trwa opracowywanie dokumentacji, która ma wskazać, jaki obiekt połączy Zatorze z miastem - wiadukt czy tunel pod torami. Tymczasem w budżecie miasta na rok przyszły, a także w prognozie finansowej na kolejne lata trudno szukać pieniędzy zabezpieczonych na to przedsięwzięcie. Czy zatem powstanie obiektu, który w końcu w łatwy sposób skomunikuje Zatorze ze Śródmieściem, to tylko pobożne życzenie?
26 września br. miasto podpisało umowę z firmą Znak Gdańsk Sp. z o.o. na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej połączenia dzielnicy Zatorze z centrum miasta. Za ponad 574 tys. zł, do połowy 2015 roku ma powstać szereg opracowań m.in. dokumentacja techniczna dla budowy połączenia drogowego pomiędzy ulicą Akacjową i Lotniczą, ekspertyza porównawcza budowy tunelu drogowego w ciągu ulicy Lotniczej i budowy wiaduktu w ciągu ulic Lotniczej i Skrzydlatej.
Z multum zadań do wykonania najważniejszym będzie jednak to ostatnie, a mianowicie opracowanie koncepcji połączenia Zatorza z centrum miasta. Tu w grę wchodzą dwa rozwiązania: tunel pod torami w ciągu ul. Lotniczej i Skrzydlatej oraz wiadukt. W tej części powstanie więc studium w zakresie uwarunkowań i możliwości budowy tunelu drogowego pod linią kolejową. Złożą się na niego m.in. analizy techniczne i prawne wraz z przedstawieniem ogólnej wariantowej koncepcji jego przebiegu i technologii wykonania. Spółka wykona także badania inżynierskie i określi warunki geotechniczne oraz gruntowo-wodne w miejscach proponowanego przebiegu tunelu.
W 2012 roku firma Euro-Projekt s.c. z Elbląga przygotowała także koncepcją budowy wiaduktu w ciągu ulic Lotniczej i Skrzydlatej, dlatego postanowiono rozpatrzyć także to rozwiązanie: w tym celu opracowana zostanie analiza ruchowa i sporządzony program funkcjonalno-użytkowy dla tego zadania. Przed dwoma laty koszt budowy wiaduktu oszacowano na kwotę prawie 26 mln zł.
Przygotowanie dokumentacji toczy się swoją drogą jednak obawy budzi fakt, iż w opracowanym na kolejny rok budżecie miasta, a także w Wieloletniej Prognozie Finansowej nie ma zabukowanych żadnych pieniędzy na tę inwestycję. Fakt, inwestycja związana z budową wiaduktu lub tunelu wiąże się z wielomilionowymi nakładami, które Miasto być może będzie chciało pozyskać ze środków unijnych, ale trzeba pamiętać o zabukowaniu pieniędzy chociażby na wkład własny - Tak naprawdę prawie wszyscy zapowiadali, że pieniądze na to się znajdą - wskazywał na jednej z konferencji prasowych, jeszcze przed wyborami Janusz Nowak, szef elbląskich struktur SLD Lewica Razem. - W mojej ocenie i Witolda Wróblewskiego, z którym rozmawiałem na ten temat konieczne jest zmodyfikowanie budżetu na 2015 rok i przesunięcie pewnych środków z innych wydatków; najpewniej z oszczędności w wydatkach bieżących.
Czy budżet zostanie zmodyfikowany? Przekonamy się niebawem.
-----------------------------------------------------------------
Aktualizacja:
Otrzymalismy informację, że planowana inwestycja dla Zatorza została ujęta w przyszłorocznym budżecie miasta - Pozycja w budżecie, gdzie ujęte są prace dla Zatorza nazywa się: „Przygotowanie dokumentów strategicznych dla Elbląskiego Obszaru Funkcjonalnego". Aktualnie wykonywana jest dokumentacja techniczna dla ul. Lotniczej od ul. Skrzydlatej do Akacjowej - podaje Łukasz Mierzejewski z zespołu prasowego UM w Elblągu.
Wykonywane jest również studium w zakresie uwarunkowań i możliwości budowy tunelu drogowego pod linią kolejową, które pozwoli na podjęcie optymalnej decyzji czy wykoanać należy tunel czy wiadukt. W przypadku gdy wiadukt okaże się rozwiązaniem bardziej optymalnym wykonany zostanie program funkcjonalno-użytkowy dla wiaduktu. PFU (program funkcjonalno-użytkowy) jest to rodzaj bardziej ogólnej dokumetnacji projektowej, która umożliwia ogłoszenie przetargu w trybie zaprojektuj i buduj. Jeśli rozwiązaniem optymalnym okaże się tunel, opracowanie dokumetnacji zakończy się na ul. Lotniczej od Skrzydlatej do Akacjowej.
Projekt budżetu przedstaił odchodzący Prezydent (PiS). Skoro w kampanii obiecał tą inwestycję, to dlaczego nie ujął tego zadania w budźecie? Kolejne obiecanki PiS - u? Zobaczymy, co z tym "bublem" uczyni nowy Prezydent, a co zrobi Rada (większość PiS).
szybciej przekopią Mierzeję niż powstanie wiadukt na Zatorze :D
Dawać mi tu bezradnego Kulę - on ostatnio pokazywał na debacie projekt za 8 mln. Się zrzucimy po 10 zeta i jeszcze 4 ml zostanie i wiadukt będzie
Przepraszam tzn. Wilk i Kula kłamali?;)
Kula w tej chwili jeszcze nie miał nic wspólnego z przedłożonym projektem budżetu.
Jaki jest PiS i Pan Wilk każdy widzi. Nie rozumiem tych wyborców, którzy zaufali pislamistom. Klamstwom i pisowi mówimy STOP.
Skoro jednak już elblążanie wybrali Radę Miejską ( większość PiS), to powinni również wybrać Prezydenta z PiS. Wówczas można by było ocenić pracę PiS-u. NIkt by im nie przeszkadzał w realizacji obietnic. A teraz może zaistnieć niemoc. Prezydent bedzie chciał, a Rada powie NIE. W kolejnej kampanii wyborczej wszyscy będą "psioczyli" na Prezydenta.
Nie pojmuję ile lat można lekceważyć mieszkańców tamtej części Elbląga ? Dwa mosty na kanale można było wybudować ? Ba ale to Startówka , tam przecież musi być ! A tu ani " widu ani słychu" . Gdyby Elblągiem zarządzali poważni włodarze... nie karierowicze . To dzisiaj w 2014 roku powinniśmy się zastanawiać nad tym czy tunel / wiadukt nie powinno się remontować ?? A nie.... co i kiedy ma powstać i do tego bez zabezpieczonych pieniędzy ?? Brak równomiernego rozwoju miasta , jest dla mnie nie do przyjęcia , Podobnie jak upolitycznienie wyborów samorządowych .
Noooooo ! Juź po wyborach ! Teraz juź tylko czekają Nas podwyźki ......... nie pensji i emerytur !
A nowy to wam wybuduje tak jak PO które rządziło.