Możliwe, że jeszcze w lutym rozpocznie się długo wyczekiwana przez elblążan budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ulicach Grota Roweckiego i 12 Lutego. Dziś (27 stycznia) w ratuszu podpisano umowę z wykonawcę tej inwestycji - krakowską firmą ZUE. Warte ponad 10 mln zł prace mają zakończyć się do końca września br. - Ta inwestycja jest kropką nad i, zamykającą wcześniejsze inwestycje tramwajowe w jeden kompleksowy układ komunikacyjny - zaznacza prezydent Witold Wróblewski.
Miasto pod koniec zeszłego roku wybrało w przetargu wykonawcę tego dużego zadania. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ZUE S.A. Spółka z Krakowa zaproponowała, że zrealizuje inwestycję za 10 mln 279 tys. 260 zł.
Od ponad 25 lat specjalizujemy się w budowie i projektowaniu kompleksowych linii tramwajowych oraz kolejowych. Wykonujemy także prace w branży elektrycznej i energetycznej. Jako grupa kapitałowa zatrudniamy około 800 osób. Zgodnie z wymogami przetargu stworzymy w Elblągu kolejnych 5 nowych miejsc pracy. Cztery z nich to stanowiska w branży torowej i elektrycznej, a jedno to stanowisko o charakterze administracyjnym
- mówi Maciej Nowak, członek zarządu spółki ZUE.
Dziś (27 stycznia) w ratuszu doszło do podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Jak podkreśla prezydent Elbląga, inwestycja przyczyni się m.in. do skrócenia podróży komunikacją miejską z północnych do południowych dzielnic miasta.
Będzie to konkurencyjna trasa komunikacji miejskiej, w stosunku do tej, którą jest dzisiaj odcinek Królewiecka - Pocztowa - 1 Maja. Skróci ona czas przejazdu przez miasto i mam nadzieje, że spowoduje większe zainteresowanie tą linią tramwajową. Chcę jednoznacznie powiedzieć, że nie zamykamy, ani nie likwidujemy linii w ul. Królewieckiej. Uważam, że powinno nadal istnieć połączenie do Starego Miasta i w niedługim czasie ZKM przedstawi nową propozycję układu komunikacyjnego, który będzie funkcjonował w mieście
- poinformował Witold Wróblewski.
W zakres planowanych na ten rok robót wejdzie m.in. budowa odcinka torowego o długości 900 m z przebudową dwóch skrzyżowań ulic 12 Lutego, Grota Roweckiego i Armii Krajowej, a także 12 Lutego, Królewiecka, Teatralna, Nowowiejska i Płk. Dąbka. Krakowska firma zajmie się również budową i przebudową sygnalizacji świetlnych oraz oznakowania poziomego i pionowego z docelowym projektem organizacji ruchu drogowego. W ciągu torowiska znajdować się będą cztery przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też stacja prostownikowa przy ul. Szpitalnej, która jest niezbędna do zasilania tramwajów, które będą poruszały się po nowej linii.
Ta inwestycja jest kropką nad i, zamykającą wcześniejsze inwestycje tramwajowe w jeden kompleksowy układ komunikacyjny. Będzie on zmodyfikowany i z góry mówię, że priorytetem będzie tramwaj, a autobus będzie linią uzupełniającą
- podkreśla prezydent Wróblewski.
Kiedy rozpoczną się pierwsze prace?
Dzisiaj podpisujemy umowę i jesteśmy już w trakcie przygotowywania projektu czasowej organizacji ruchu oraz zamawiania materiałów. Jeżeli tylko pogoda pozwoli, pod koniec lutego planujemy rozpocząć prace w terenie. Termin 30 września 2017 r. to i dużo i mało czasu. Patrząc na to, że trzeba to podzielić na etapy, żeby miasto było cały czas przejezdne i można było utrzymywać komunikację, to jest to zadania ambitne
- przyznaje Marcin Wiśniewski, wiceprezes firmy ZUE.
Kierowcy największych utrudnień mogą spodziewać się w okresie wakacji. Wówczas planowane są prace na obu skrzyżowaniach.
Nie ma możliwości, żeby wybudować torowisko bezkolizyjnie, zwłaszcza na skrzyżowaniach. Z góry za nie przepraszamy i będziemy starali się, aby były jak najkrótsze i jak najmniej uciążliwe. Zależy nam, aby ukończyć tę inwestycję należycie i w sposób terminowy
- zaznacza Marcin Wiśniewski.
Budowa torowiska i trakcji w ulicach 12 Lutego i Grota Roweckiego została dofinansowana w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wysokość dofinansowania wynosić będzie 9,4 mln zł. Łącznie całe zadanie pochłonie 13,5 mln zł. Elblążanie nową linią tramwajową powinni pojechać już w październiku br.
ale obciach jak ta inwestycja będzie przebiegać tak jak promuje prezydent nowe barwy herbu naszego miasta to nic dobrego z tego nie wyjdzie ale wstyd. Ciekawe czy ktoś za to odpowie taka wtopa
Brawo! działać, a malkontentów nie brakuje jak widać już.Oceniać decyzje na trzeźwo, bo ta inwestycja naprawdę jest potrzebna, a potem wyprowadzić ruch samochodowy , żeby ludzie mogli swobodnie oddychać. Jeszcze raz brawo panie prezydencie Wróblewski.
Nowe inwestycje zaprezentowane w ostatnim czasie powinny ucieszyć mieszkańców naszego miasta. Wiadukt nad torami kolejowymi, mający usprawnić komunikację z osiedlem „Zatorze”, czy opisana tu nowa nitka linii tramwajowej na pewno ucieszy tych którzy narzekają na zakorkowane ulice w godzinach szczytu. Wierzę że zostaną one zrealizowane i wszyscy będziemy się z nich cieszyć . Mając jednak na uwadze niezakończoną jeszcze budowę toru łyżwiarskiego, który miał być chlubą naszego miasta i służyć sportowcom już od ubiegłego roku, zastanawiam się jak wyłonione w przetargach firmy będą nadzorowane przez ratusz, i z jakim skutkiem w wypadku odstąpień od zatwierdzonych harmonogramów. Oby nie przypominało to poślizgów jakie oglądamy w wypadku wspomnianego już toru !
10 mln wydadzą żeby o 2 min skrócić podróż .zenada
A czy pan słyszał o ekologii i o umieralności ze względu na zanieczyszczone powietrze, tramwaj nie wypuszcza w powietrze szkodliwej trucizny.
szkoda że nic nie wspominacie by wraz z tą inwestycją wybudowano przejście podziemne ul.12 Lutego i ul.Nowowiejska .Budowa tego przejścia zmniejszyła by czekanie na światło kierowcom a i piesi by byli bezpieczniejsi.
Jestem mocno zainteresowany jak będzie rozwiązane skrzyżowanie przy BIEDRONCE , czy będzie rondo , czy nadal sygnalizacja świetlna ?Prosiłbym o informację .
Jakie miasto taki rozmach inwestycyjny! Elbląg 10 mln zł - Olsztyn 400 mln zł!!!
Nie porównuj miasta Elbląg do wojewódzkiej wsi,która wysysa całe to nibywojewództwo,z resztą śmię twierdzić,ze chyba pochodzisz z tej postpegeerowskiej miejscowości.
Co tu ma wspólnego ekologia z puszczeniem tramwajów na skróty które nic nie dadzą bo jak wszyscy wiemy ulica 12 lutego jest niby szeroką i jedna z głównych ulic ale tam nic ludzi nie przyciąga i wszyscy ta ulica tylko przyjeżdżają , ekologicznym posunięciem było by poprowadzenie trawmwaju z dabka w lewo w kierunku Zawady i mozliwie dalej przez mazurska do obecnych tam torów .