Zapowiadana budowa trakcji tramwajowej wzdłuż ul. 12 Lutego i Grota Roweckiego jest coraz bliżej realizacji. Dziś, 4 stycznia, Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski oraz Marszałek Województwa, Gustaw Marek Brzezin podpisali umowę na dofinansowania tej inwestycji.
Budowa trakcji tramwajowej wzdłuż ul. 12 Lutego i Grota Roweckiego jest kontynuacją przebudowy drogi wojewódzkiej 504, która zakończyła się ponad trzy lata temu. Planowano, że trakcja powstanie równolegle z pracami drogowymi, jednak udało się położyć zaledwie mały odcinek torowiska.
Szacuje się, że inwestycja będzie kosztować w sumie 13,5 mln zł. Z Regionalnego Programu Operacyjnego (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne) udało się uzyskać dofinansowanie w wysokości ponad 9 mln zł.
Elbląg bardzo ładnie odnalazł się w strukturze ZIT-owskiej, bo udało mu się uzyskać ok. 10 mln euro. Środki te związane są ze służbą zdrowia, szpitalami, a tego praktycznie w regionie ciężko jest doświadczyć. To samo dotyczy rewitalizacji samego miasta i kształcenia zawodowego, które też jest ciekawe. To dobrze przemyślane projekty i pieniądze zainwestowane będą owocowały wizerunkiem i rozwojem funkcji użytkowych
– stwierdził Marszałek Województwa.
Przetarg na budowę trakcji został ogłoszony pod koniec sierpnia br. Chętnych było dziewięć firm. Pod koniec 2016 r. okazało się, że najkorzystniejszą ofertę złożyła firma z Krakowa. Kiedy rozpocznie pracę? Ciężko powiedzieć, bo jeden z jej kontrkandydatów odwołał się od tej decyzji. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej.
- Ciężko jest przewidzieć, jak się do tego odniesie. Czy uzna odwołanie jednego z kontroferentów czy nie, ale myślę, że po podpisaniu umowy, w ciągu dwóch lat powinniśmy tę inwestycję zrealizować. To zależy też od tego, jak to będzie prowadzone – zaznaczył Witold wróblewski.
Kiedy rozpoczną się pracę?
Chciałbym, aby po przetargu, już na wiosnę, kiedy będą sprzyjające warunki, żeby to robić, firma zaczęła swoją pracę. Wiemy, że zimą robót tego typu się nie robi
– mówił Prezydent Elbląga.
Miasto ma w planach wystąpić jeszcze o dofinansowania na zakup nowego taboru. - W tym roku zamierzamy złożyć wniosek na zakup taboru. Liczymy teraz mocno środki finansowe, bo wiadomo, że będziemy musieli zabezpieczyć wkład własny – dodał Witold Wróblewski. - Tabor używany nie wchodzi w grę, bo z projektów unijnych można zakupić jedynie nowy tabor. Będziemy chcieli też zrewitalizować kilka wozów tramwajowych. Na dziś zbieramy informację w tym temacie.
błąd - dziś 4 grudnia dziś jest 4 stycznia
Brawo Prezydencie Wróblewski! Teraz dopiero złość ogarnie platfusów i senatora oraz posłankę że Panu wychodzi?! Przyszła kadencja coraz bliżej! teraz tylko rozpocząć prace z basenem i z wiaduktem a po czynach poznacie przyszłego kandydata nie słowach i mrzonkach!
Miastu ,a zwłaszcza mieszkańcom potrzebny jest przemysł , nie meblowy ale ciężki , to napędza dla miasta kasę bez tego miasto będzie egzystować ....., a ludzie jeżdzić do pracy do trójmiasta..... , a tu inwestycja tory .....
No proszę a Wilku twierdził, że z ZITu nie można brać kasy na tramwaje tylko na drogi łączące gminy;) A tu proszę można? Można!;)
@j23 Miastu to potrzeba planu zagospodarowania typowo usługowo-biurowego. Tu nie ma biur, wynajęcie czegoś ~1000m2 jest nierealne, a nowe się nie budują. Sama mieszkaniówka i Modrzewina na przemysł to nie wszystko.
Jeżeli chodzi o tramwaj, to czy przerycie nowej drogi powoduje utratę gwarancji?
Gdyby to p. Wróblewski podpisywał z inwestorem "papiery" dotyczące budowy fabryki, to byłby powód ... do radości.
Jak tramwajem jest szybko można zobaczyć na przykładzie inwestycji tramwajowej Pocztowa-Browarna Wróblewskiego z 2009 roku (był vice za Słoniny od inwestycji). Nowe torowisko, nowe tramwaje, ale ciamciak zapomniał o ustawieniu priorytetu sygnalizacji świetlnej i tramwaje stoją a samochody jadą. Podobnie będzie zapewne na 12 Lutego, bo w tym mieście samochód to świętość (co po Wróblewskim zresztą widać. .. ). NIkt nie ma pojęcia, a nawet jak ma to nie ma woli aby coś w tym zakresie zmienić. Robi tramwaj bo UE daje. Jakby dała na prom kosmiczny, to Wróblewski robiłby prom kosmiczny itd. Zero pomyślunku, zero wiedzy, zero wsparcia - tylko własne przekonania, własne wielki ego i wiedza inżynierska z innej epoki. Amen
Brawo panie prezydencie! i mam nadzieję , że w przyszłości zostanie wyeliminowany z tego odcinka jak i dalej ruch samochodowy aż do 1000-lecia.To powinno być takie centrum Miasta bez spalin.
U nas 13,5 mln zł, ledwie 1 km toru a później może 2 tramwaje... tymczasem w Olsztynie 208 mln zł, dwie całkowicie nowe linie tramwajowe i 14 nowych pojazdów... Taka sprawiedliwość - a dwa równe miasta mówili... http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-zlozyl-wniosek-o-dofinansowanie-na-tramwaje-53865.html