Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Kanał Elbląski i rzeka Elbląg są zamulone i zagrażają żegludze. Kiedy zostaną pogłębione?

05.10.2016, 09:00:14 Rozmiar tekstu: A A A
Kanał Elbląski i rzeka Elbląg są zamulone i zagrażają żegludze. Kiedy zostaną pogłębione?
fot. archiwum redakcji

Południowy odcinek rzeki Elbląg do jeziora Drużno oraz fragment Kanału Elbląskiego między Drużnem a pochylnią Całuny, są tak zamulone, że utrudniają bezpieczną żeglugę statkom białej floty do Ostródy. Podczas zeszłorocznego suchego lata, głębokość szlaku wodnego w niektórych miejscach nie przekraczała metra. Konieczne było ograniczenie żeglugi na poszczególnych odcinkach. Zarządca szlaku - gdański RZGW, planuje udrożnienie rzeki, jeziora i kanału, ale nie od razu.

Szlak żeglugowy z Elbląga przez Kanał Elbląski do Ostródy, wymaga pilnych prac pogłębiarskich. Jednym z najbardziej zamulonych odcinków jest ten między między mostem kolejowym na rzece Elbląg a pochylnią Całuny. Na liczącym około 17,5 km fragmencie występują zmniejszone głębokości tranzytowe, a żegluga na nich jest utrudniona.

Przed rokiem, z powodu zbyt niskiego stanu wody (w niektórych miejscach głębokość nie przekraczała metra), Żegluga Ostródzko-Elbląska była zmuszona skrócić rejsy swoich statków (w tym roku na szczęście nie było to konieczne i rejsy odbywały się na całej trasie). Przyczyną takiej sytuacji były wówczas niewielkie opady deszczu oraz wyjątkowo ciepłe i suche ostatnie zimy. 
Nie stanowiłyby one aż tak wielkiego problemu, gdyby szlak został pogłębiony. 

Niestety zakończona wiosną 2015 r. rewitalizacja Kanału Elbląskiego, nie obejmowała odmulenia i umocnienia linii brzegowej na całej jego długości. 

Prace ze względu na ograniczoną ilość środków wykonano tylko w miejscach, w których było to absolutnie niezbędne. W ramach wartej 115 mln zł inwestycji odmulono i umocniono kilkanaście kilometrów kanału m.in. w okolicach pochylni i koło Ostródy. Patrząc na to, że cały szlak liczy 150 km, to niewielki fragment. Niestety na pozostałe odcinki pieniędzy zabrakło

- powiedział nam Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

W tym roku środki udało się znaleźć, ale tylko na opracowanie dokumentacji technicznej na udrożnienie szlaku oraz remont lub budowę opasek brzegowych na odcinku między Elblągiem a Całunami. RZGW ogłosił właśnie przetarg, który wyłonić ma projektanta dla tego zadania.

Zakres opracowania obejmował będzie trzy odcinki. Pierwszy z nich liczy ok. 6 km. Dotyczy pogłębienia dna i remontu lub przebudowy, znajdujących się w złym stanie technicznym, opasek brzegowych na Kanale Elbląskim (od pochylni Całuny do jeziora Drużno). Drugi o długości 7,4 km w całości dotyczy udrożnienie jeziora Drużno, natomiast trzeci dotyczy udrożnienia wraz z wykonaniem nowych opasek brzegowych rzeki Elbląg na odcinku 4,1 km. Chodzi o fragment od mostu kolejowego w Elblągu do jeziora Drużno, który nie posiada umocnień brzegowych.

Zainteresowane opracowaniem dokumentacji firmy, do 7 października mają czas na złożenie swoich ofert do RZGW. Wyłoniony wykonawca będzie miał  maksymalnie 180 dni na przygotowanie wszystkich materiałów. Oznacza to, że pełen projekt będzie gotowy w pierwszej połowie przyszłego roku. Kiedy wobec tego ruszą prace pogłębioarsko-budowlane?

Same roboty przewidujemy na lata 2018-2020. Do tego czasu trzeba przeprowadzić przetarg na to zadanie, a wcześniej zarezerwować odpowiednie środki, bo realizacja inwestycji liczona jest w milionach

- mówi Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 3

%33.3 %66.7


Komentarze do artykułu (3)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +3
    ~ ~Kat Na Idiotów
    Środa, 05.10

    Tak , a tam dzie wydano ponad 100 baniek jest lepiej? Miedzy Kątami i Buczyńcem woda ucieka.....i jest taka sama lipa?

  2. 2
    0
    ~ janusz
    Czwartek, 06.10

    Cała Polska jest zamulona przez PiS-bolszewię , ONR , "Misiewiczów" i tych łajdakach w sutannach..! Czas powstać z kolan..!!!

  3. 3
    --1
    ~ U_podstaw
    Czwartek, 13.10

    Zajmijcie się najpierw rzeczami realnymi i do zrobienia, za mniejsze pieniądze niż przekop Mierzei, takich jak naprawa tego co jest: torów żeglownych już obowiązujących, pogłębcie, odmulcie i doprowadźcie do dobrego stanu to co jest, by można było uprawiać tu rozsądnie żeglugę , a nie łapcie chwyty obecnej władzy o przekopie. U nas "niby"wielkie spektakularne akcje, a wszystko u podstaw i tak kuleje.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1532330513