Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec tego roku rozpocznie się budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ulicach Grota Roweckiego i 12 Lutego. Kierowcy spodziewać się mogą kolejnych sporych utrudnień na drogach w samym centrum miasta. Miasto przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na wykonanie tej inwestycji. Szacuje się, że zadanie to może pochłonąć nawet 25 mln zł. W skład tej kwoty wchodzi także zakup nowych tramwajów. Magistrat ocenia, że aż 85% kosztów może pokryć unijne dofinansowanie.
Ulice 12 Lutego i Grota Roweckiego na budowę torowiska przygotowane są już od kilku lat. W 2014 r. zakończono przebudowę pierwszej ze wspomnianych ulic. W ramach inwestycji powstał szeroki pas rozdziału przystosowany pod budowę trakcji tramwajowej. Do budowy torowiska przystosowano także dwa duże skrzyżowania w ciągu drogi nr 504: 12 Lutego - Grota Roweckiego - Armii Krajowej oraz 12 Lutego - Teatralna - Nowowiejska - Dąbka. Z kolei ulica Grota Roweckiego pod realizację trakcji przystosowana została już w 2010 r.
Wszystko na to wskazuje, że po chwilowym oddechu związanym z zakończeniem przed dwoma laty przebudowy dróg wojewódzkich nr 503 i 504, na kierowców czekają kolejne długie miesiące drogowych utrudnień. Jak przekazał nam Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Elblągu, w czwartym kwartale tego roku planowane jest rozpoczęcie robót związanych z budową torowiska i trakcji tramwajowej w ulicach Grota Roweckiego i 12 Lutego.
W tej chwili trwa przygotowanie dokumentacji, umożliwiającej aplikowanie do środków unijnych i ogłoszenie przetargu na roboty
- informuje Łukasz Mierzejewski.
Do 16 sierpnia gotowe ma być studium wykonalności wraz z analizą finansowo-ekonomiczną dla tej dużej inwestycji. Na zlecenie Miasta niezbędną do aplikowania o unijne środki dokumentację, opracowuje firma EC Euro Consulting z Olsztyna. Nabór projektów w konkursie w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych został już ogłoszony. Wnioski można składać do 31.08.2016 r.
Jeszcze w maju Miasto zawarło, wartą blisko 154 tys. zł umowę ze spółką Tramwaje Elbląskie. Jej przedmiotem jest świadczenie przez miejską spółkę do końca 2017 roku, funkcji inżyniera dla zadania inwestycyjnego: „Przebudowa drogi wojewódzkiej 504, etap II - budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ul. Grota Roweckiego i ul. 12 Lutego w Elblągu”.
Oprócz budowy torowiska i trakcji, Magistrat chce także zakupić nowy tabor. Ostatnie zakupione przez Miasto fabrycznie nowe tramwaje, nazywane przez elblążan ogórkami, w tym roku skończą 10 lat (zakupiono je w ramach projektu dotyczącego budowy trakcji tramwajowej w ciągu ul. Ogólnej). Ile nowoczesnych wozów trafi do Elbląga? Jeszcze trzy lata temu Urząd Miejski zakładał zakup 6 nowych tramwajów. Ostatnio mówiło się o 2-3. Dokładna liczba powinna być znana w najbliższych tygodniach. Obecnie wiadomo, że zakup tramwajów nie będzie wchodził w skład tego samego projektu co torowisko.
Zakup taboru nie jest przedmiotem projektu dotyczącego budowy torowiska. Będzie możliwa aplikacja o środki unijne na to zadanie z innego poddziałania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020. Na razie nie jest znany termin naboru na tego typu przedsięwzięcia. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem projektu na zakup taboru niskoemisyjnego. Ilość zakupionych tramwajów będzie również uzależniona od ostatecznych wytycznych i kryteriów konkursowych
- zaznacza Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Jeszcze w 2013 r. w Wieloletniej Prognozie Finansowej, na realizację inwestycji dotyczących zakupu tramwajów i budowy torowiska, planowano przeznaczyć 54 mln zł. Obecnie kwota ta jest ponad dwukrotnie niższa i wynosi 25 mln zł. Środki te rozłożone są na trzy lata. W tym roku na ten cel zapisano 1 mln zł, w 2017 r. - 9 mln zł, a w 2018 r. - 15 mln zł. Szacuje się, że aż 85% tej kwoty pochodzić ma z Unii Europejskiej.
To wspaniały przykład braku pomysłu oraz braku konsekwencji w działaniu oraz skoordynowaniu robót tak na etapie pomysły, projektu i realizacji! Jest to wspaniały przykład ekonomicznego ignorowania zasad logiki prawa budowlanego. Dziś skończone dopiero co inwestycje będą ponownie naruszane?! Co tam za wszystko i tak płacimy My!
Kompletnie bez sensu, nikomu nie jest to potrzebne. Droga zostanie poniszczona przez maszyny budowlane a z naszego pieknego asfaltu znów zrobi się dziurawe ***o. Po co w tych miejscach tramwaje skoro są autobusy, zajmijcie się wkońcu czymś pożytecznym
Pod koniec tego roku rozpocznie się budowa torowiska, czyli w grudniu, czyli rozwalimy wszystko, przyjdzie zima, mróz i śnieg i taki rozpiździaj zostanie przynajmniej do wiosny.
Robić, nie gadać i nie słuchał tych co cały czas jęczą. Im nigdy nic nie pasuje, zawsze tylko po co?, dlaczego?, niepotrzebne. ELBLĄG to nie umieralnia !!!!!!
Wyrzucanie pieniędzy w błoto. Nie przybędzie w wyniku tej inwestycji ani dodatkowych kursów ani pasażerów. Szkoda nawet tych 4 milionów wkładu własnego. Tyle rzeczy jest do zrobienia faktycznie potrzebnych w mieście. Proszę popatrzeć jak wyglądają miejskie chodniki czy ulice na Starówce. Musimy się za nie wstydzić przed turystami. Dzisiaj miasto dokłada do komunikacji tramwajowej grube miliony i jeszcze chce ten deficyt powiększać. Ponadto szkoda tych dopiero wyremontowanych ulic. Prezydent Wróblewski nie musi kontynuować głupich pomysłów Słoniny.
Jeszcze na starym miescie zrobcie torowisko i miasto bedzie pelne zlomu.
A tym co się nic nie podoba mają wyjście-wy*********ie z Elbląga.Tylko niech to rusza już i te nowe tramwaje niech będą takie jak są w Gdańsku -wagony .Zakupiono tramwaje w Niemczech i co stją w zajezdni zamiast wozić pasażerów.Tylko nie kupujcie tych konstali bo to złom.
Jeszcze nich tramwaje pojadą wzdłuż ul.Królewieckiej ,koło szpitala wojewódzkiego do ul.Fromborskiej do pętli.
Świetna wiadomość. Szkoda tylko że podczas przebudowy skrzyżowania od razu nie położyli szyn w nowej nawierzchni.
Ciekawe ci co piszą że to potrzebne tak jeżdżą komunikacją na co dzień z moich obserwacji coraz mniej ludzi jeżdzi komunikacją .Pewnie dostali kasę z unii i muszą wydać bałagan na nowo robić bez sens.