Droga 504 na odcinku od ul. Grota-Roweckiego, w ciągu ul. 12 Lutego jest już w całości przejezdna, mimo tego, że jak dotąd nie nastąpił jeszcze odbiór tej inwestycji, a za przebudowywaną na tym odcinku DW 504 nadal odpowiada Inżynier Kontraktu. Inwestycja ta nie jest bowiem w całości ukończona. Pozostały tu do wykonania kosmetyczne poprawki. Nie dotyczy to niestety szerokiego pasa dzielącego łącznie czteropasmową ulicę. Ten bowiem poczeka z zagospodarowaniem na lepsze lata. Optymistycznie, dopiero w 2019 roku rozpoczną się prace pod planowaną w tym miejscu, linię tramwajową. I będzie to zadanie etapowane.
Mimo bogatej tradycji związanej z funkcjonowaniem w naszym mieście linii tramwajowej, Elbląg do popularnych "przecinaków" szczęścia ostatnio nie ma. Tabor tramwajowy od lat krzyczy o modernizację, bądź zakup zupełnie nowych wagonów, w których elblążanie szybko - a co najważniejsze - bezpiecznie, zostaną dowiezieni do celu swojej podróży. Wprawdzie w 2013 roku miasto za kwotę ponad 100 tys zł zakupiło dwa augsburskie tramwaje. Te jednak były składem używanym, przez co w Biskupcu koło Poznania musiały przejść modernizację kosztem prawie miliona złotych.
Remont wagonów polegał głównie na wymianie środkowego członu wagonu na człon niskopodłogowy. Powyższe ma na celu ułatwienie podróżowania osobom niepełnosprawnym, starszym i z wózkami dziecięcymi. Tramwaje zyskały także nowy wygląd i dodatkowe wzmocnienia z obu stron ich czoła, aby chronić motorniczego w czasie ewentualnej kolizji. Wymianie podlegało także poszycie wewnętrzne, szyby i siedzenia pasażerów. Wagony zyskały również nową kolorystykę. Zgodnie z decyzją mieszkańców z 2006 roku, tramwaj wymalowano w zielono-żółte barwy.
Obydwa wagony, jak na razie, przechodzą fazy testowe na elbląskich ulicach i nie są dopuszczone do ruchu. To jednak tylko część inwestycji, która planowo zakładała zakup 10 używanych niemieckich "przecinaków". Plany jednak mają to do siebie, żeby je zmieniać. W Wieloletniej Prognozie Finansowej zapisano inwestycję związaną z budową trakcji tramwajowej w ul. Grota-Roweckiego - 12 Lutego wraz z zakupem - uwaga - nowych wagonów tramwajowych. A konkretnie sześciu - Taki wniosek, do perspektywy unijnej 2014-2020, jest już w przygotowaniu. W WPF-ie to zadanie rozpisaliśmy etapami, na lata 2019-2021 - mówi Rozalia Grynis, Skarbnik miasta.
Urząd Miejski nie ukrywa, że w tej kwestii wszystko zależy od szczęścia w unijnym rozdaniu - Nie ma co liczyć na to, że od razu, w 2014 roku nastąpi przydział nowych środków unijnych - tłumaczy Grynis. - Rozpatrzenia dofinansowań można spodziewać się dopiero w roku 2015. Dlatego na zadanie patrzymy realnie, wpisując tę inwestycje do wykonania na lata 2019-2021. Ale jeśli otrzymamy dofinansowanie szybciej, wtedy dokonamy korekty i budowa rozpocznie się wcześniej.
Wartość całego zadania jest niebagatelna i opiewa na kwotę 54 mln zł. W WPF-ie przyjęto następujący podział środków na inwestycję: 14 mln zł na 2019 rok, i po 20 mln zł na rok 2020 i 2021 - Zazwyczaj o dofinansowanie z UE staramy się do wysokości 70-80 proc. kosztów kwalifikowanych. Jeżeli taką pomoc otrzymamy wtedy różnicę kwot skorygujemy w WPF-ie - dodaje pani Skarbnik.
Jak więc widać, nie prędzej niż za kilka lat roboty w centru miasta, rozpoczną się na nowo.
2019? MEGA LOL
za 54 miliony można by wybudować z 6-7 dużych hal sportowych dla szkół, obecnie jest tak, że dzieci ze wsi mają lepsze warunki do uprawiania sportu niż dzieci z dzego maista, paranoja, na głowie to wszystko jest postawione w tym województwie
Przetłumaczę wam wydatki na tą inwestycję: rok 2019 - 14 mln zł na budowę około kilometrowej trakcji tramwajowej Grota/12lutego, rok 2020 - 20 mln zł na 3 tramwaje i w roku 2021 kolejne 20 mln zł na 3 tramwaje!;)
Warto było jeszcze dodać, który to prezydent wymyślił zakup "ogórków"po 6 baniek za sztuke oraz, który wymyślił budowę linii przez 12-lutego-toż to prawdziwi wizjonerzy, którzy przyczynili się do obecnej sytuacji finansowej miasta. A jak głosował wówczas Wilk? To wiele wyjaśni..........
a nie lepiej metro? np. 2072 planować pierwszą nitkę od Biedronki do Żabki na 12 Lutego?
Może ktoś wyjaśni dlaczego w Olsztynie znaleziono pieniądze na budowę linii tramwajowej od podstaw i na zakup kilkunastu nowych wozów, a w naszym mieście jest problem z wybudowaniem 700 m torowiska , a włodarze za sukces uważają zakup dwóch zabytkowych tramwajów. Ciekawe czy przeróbkę tych wozów nadzorował konserwator zabytków.
Ja wyjaśnię, Olsztyn skorzystał z kasy przeznaczonej wyłącznie dla "metropolii wojewódzkich" i dostał na tramwaje 400 mln zł z czego udział własny miasta wynosi jedynie 15%! Elbląg nie mógł dostac tej kasy bo już nie jest miastem wojewódzkim, dlatego musi finansować inwestycje tramwajowe z kasy miasta w granicach 30-50%!;(
Metro, metro i jeszcze raz metro. Ogłosić rok 2014 ROKIEM METRA. Zbierać kasę gdzie tylko to możliwe. a może powołać " modną" obecnie fundację i zbierać, zbierać ile się tylko da, póki sił starczy pod hasłem: "Każde pół metra na metr metra". Niektórym wyjdzie to na zdrowie. Ps. Zawsze trzeba mierzyć siły na zamiary a nie porywać się z motyką na słońce. Wesołych Świąt.
NO DOBRA, powstanie kilometr nowego toru na 12 Lutego... A co dalej? Dokąd pojadą te nowe tramwaje, skoro już dzisiaj nie mogą one kursować po torowiskach na ul. Grunwaldzkiej i Królewieckiej, z uwagi na stan techniczny tych trakcji? A jeśli już nawet pojadą, to co z autobusami, które przecież licznie jeżdżą po 12 Lutego? Teraz już często nie maja one obłożenia a nawet jeżdżą puste, bez pasażerów. To co będzie gdy na ich trasę wprowadzi się konkurencja w postaci kilku linii tramwajowych? Kto to wymyślił i kto to obecnie ogarnia? Bo ja mam wrażenie, nie tylko z powodu tramwajów na 12 Lutego, że Elblągiem zarządzają ludzie zbyt często będący klientami kontrowersyjnego sklepu z "aromatami" przy Królewieckiej, a zbyt rzadko specjalistów z zakładu leczniczego we Fromborku...
Co owijacie i mącicie.WIADOMO że olsztyn zgarnął wszystkie środki w tym unijne na zakup nowych tramwai i budowę nowych torowisk.Elbląg był jest i będzie degradowany przez olsztyn.olsztyn upadła mieścinka w której było wstyd mieszkać i przyznawać się do miasta.Teraz olsztyn buduje obiekt po obiekcie i chce być metropolią????? chyba zachłanności i dojenia innych. Jesli władze Elbląga nie wezmą sie za budowe nowych torowisk i rozbudowę długości linii tramwajowych i powstawanie nowych tras linii autobusowych to po co nam tacy włodarze.