Z niebezpiecznego skrzyżowania ul. Żuławskiej z obwodnicą Elbląga zniknie sygnalizacja świetlna. Zastąpi ją wiadukt, którego budowa ruszyć ma wiosną. Jego realizacja wiązać się będzie z likwidacją całego skrzyżowania. Oznacza to, że Żuławska już wkrótce nie będzie łączyć się z "siódemką". W maju zaczną się pierwsze większe utrudnienia związane z tą inwestycją.
Skrzyżowanie ulicy Żuławskiej z obecną drogą krajową nr 7 to dość niebezpieczne miejsce dla kierowców, w którym regularnie dochodzi do wielu wypadków i kolizji. W celu poprawy bezpieczeństwa po oddaniu dwupasmowej obwodnicy Elbląga postawiono na nim sygnalizację świetlną.
Ta przed miesiącem uległa poważnemu uszkodzeniu, które skutkowało jej dłuższą awarią. 10 stycznia w wyniku kolizji w sygnalizację uderzył samochód ciężarowy. Wówczas zniszczeniu uległy dwa słupy z komorami sygnalizacji świetlnej, mocowania słupów w fundamentach, znaki ze słupkami i 12 m barier. Przez kilka dni sygnalizacja na skrzyżowaniu nie działała. Przejazd przez skrzyżowanie dla jadących ul. Żuławską czy od strony Helenowa, był znacznie utrudniony. Skrzyżowanie zostało wówczas oznakowane znakami ostrzegawczymi i ograniczającymi prędkość do 50 km/godz.
W związku z utrudnieniami spowodowanymi brakiem wskazań sygnalizacji, zlecono firmie Energa Operator próbę podłączenia świateł z pominięciem uszkodzonych elementów. Sygnalizacja w niepełnym wymiarze została uruchomiona. Nadal obowiązuje ograniczenie prędkości, znaki ostrzegawcze zostały zdjęte. Ponieważ jest to rozwiązanie doraźne rozpisany został przetarg na naprawę i uruchomienie pełnej sygnalizacji
- informuje Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Olsztynie.
Ta ma być kompleksowo naprawiona najdalej w 50 dni od momentu wyłonienia wykonawcy prac. Jak długo sygnalizacja będzie funkcjonować w tym miejscu? Plan przewiduje, że docelowo zostanie ona zlikwidowana. Najdalej za dwa lata w miejscu obecnego niebezpiecznego skrzyżowania powstanie wiadukt nad ekspresową obwodnicą Elbląga. Połączy on ul. Żuławską z terenami po drugiej stronie obwodnicy, umożliwiając bezkolizyjny przejazd w kierunku Helenowa. Realizacja tego obiektu oznaczać będzie, że ul. Żuławska straci połączenie z "siódemką", gdyż w miejscu tym nie przewidziano budowy węzła drogowego.
W ramach tej inwestycji, przebudowane zostaną drogi prowadzące do wiaduktu. Od strony Elbląga zaprojektowano przebudowę odcinka ul. Żuławskiej o długości 550 m, który rozpoczynać się będzie tuż za przejazdem kolejowym. Projekt przewiduje budowę jezdni o szerokości 7 m z jednostronnym ciągiem pieszo-rowerowym o szerokości 3,5 m.
Pierwsze prace przygotowawcze do budowy wiaduktu rozpoczęto jeszcze pod koniec zeszłego roku. Na dobre rozpoczną się one w maju tego roku. Na ten czas planowano również demontaż sygnalizacji. Przeciwni temu są m.in. elbląscy policjanci, którzy uważają, że usunięcie sygnalizatorów może znacznie obniżyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu.
Już w styczniu wnioskowaliśmy do zarządcy drogi o to, by w miarę możliwości technicznych sygnalizacja była włączona w tym miejscu jak najdłużej. Jej funkcjonowanie ma duży wpływ na bezpieczeństwo kierowców i pieszych w tej lokalizacji
- zaznacza podkom. Krzysztof Nowacki, oficer prasowy KMP w Elblągu.
Sygnalizacja na tym skrzyżowaniu działać ma jeszcze przez kilka miesięcy. Później GDDKiA planuje jej demontaż i zmianę organizacji ruchu w tym miejscu. Wlot z ul. Żuławskiej zostanie zamknięty. Zwężone zostaną także obie jezdnie dk7. Sprawi to, że ruch na skrzyżowaniu zostanie spowolniony, a co za tym idzie powinno poprawić się bezpieczeństwo.
Pierwsze zmiany w organizacji ruchu przewidziane są na 12 lipca 2016 r., a sama likwidacja sygnalizacji świetlnej przewidziana jest na 25 lipca 2016 r. Pomimo, że likwidacja sygnalizacji przewidziana jest w lipcu 2016, obecnie musimy ją jak najszybciej doprowadzić do stanu właściwego ze względu na bezpieczeństwo ruchu. To rozwiązanie, które jest w tej chwili wymuszone przez zaistniałą sytuację z wypadkiem i nie spełnia w 100% zasad bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu
- zaznacza Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Olsztynie.
Całkowita likwidacja skrzyżowania Żuławskiej z obwodnicą nastąpić powinna najdalej do października 2018 r.
Wiadukt powinien zaczynać się PRZED torem kolejowym, żeby przy okazji zlikwidować też przejazd.
Też o tym pomyślalem,ale olsztyn to tępe łby.
Od strony fabryki mebli Wójcik mogli by bez problemu zrobić bezkolizyjny wjazd na obwodnicę, koszt nie aż tak duży a i miejsca jest wystarczająco dużo
@zxdcfg: Na drodze ekspresowej istnieje ograniczenie jeśli chodzi o częstotliwość zjazdów i wjazdów(węzłów). Wydaje mi się, że nie może to być częściej niż 2-3 kilometry. Zatem bezkolizyjny wjazd na obwodnicę nie jest możliwy bo w projekcie istnieje już węzeł przy Statoil.
Jechałem przez to skrzyżowanie ze dwa razy i nigdy nie widziałem wypadku