1,8 mln zł – tyle szacunkowo kosztować ma przebudowa dwóch niebezpiecznych skrzyżowań w mieście: u zbiegu ulic Niepodległości - Konopnickiej oraz ulic Rawska - Łęczycka – Grottgera. W ich miejscu powstać mają ronda o nietypowych kształtach, jakich w Elblągu jeszcze nie było. Jeśli Miasto znajdzie na ten cel środki, przebudowa skrzyżowań na ronda planowana jest na przyszły rok.
Gotowa jest już pełna dokumentacja projektowa i budowlana tych inwestycji. Projekty nowych rond wykonał do końca lipca Zakład Usług Inwestycyjnych Tomasz Raczkowski z Elbląga. Łączny koszt opracowania dokumentacji wyniósł około 75 tys. zł. Projektant już zapowiada, że będą to ronda charakterystyczne o nietypowym kształcie, jakich jeszcze w Elblągu nie było.
Miastu chodziło o maksymalne wykorzystanie istniejącego terenu w granicach pasa drogowego i to nam się udało zrobić. Dzięki temu Miasto nie będzie musiało nabywać przyległych działek, co zmniejszy koszty inwestycji – informował nas w czerwcu Tomasz Raczkowski, właściciel Zakładu Usług Inwestycyjnych w Elblągu.
Rondo u zbiegu ulic Niepodległości i Konopnickiej, będzie posiadało wyspę środkową kształtem przypominającą „ósemkę”. Wynikało to będzie z istniejących warunków lokalnych występujących w terenie oraz z możliwości geometrycznego ukształtowania skrzyżowania w sytuacji, kiedy osie krzyżujących się ulic przecinają się pod kątem innym niż kąt prosty.
Jak tłumaczy Tomasz Raczkowski, zaprojektowanie w tym miejscu tradycyjnego ronda w kształcie okręgu o stałym promieniu, w praktyce nie było możliwe, gdyż wiązałoby się z koniecznością zastosowania większej średnicy zewnętrznej i co za tym idzie koniecznością wejścia w działki prywatne przyległe do pasa drogowego. Problem ten projektanci rozwiązali wyznaczając dwa geometryczne punkty środkowe skrzyżowania, na które naprowadzone zostały po dwa sąsiednie wloty (ich osie przecinały się pod katem ostrym).
Analogiczna sytuacja ma miejsce na skrzyżowaniu Rawska–Łęczycka–Grottgera. Tu również zastosowano rozwiązanie z zachowaniem dwóch geometrycznych punktów środkowych skrzyżowania. Jednak w tym przypadku kształt wyspy środkowej został tylko nieznacznie wydłużony i jest bardziej zbliżony do tradycyjnego ronda.
Projektanci obu skrzyżowań podkreślają, że mimo iż zaliczają się one do grupy tzw. rond małych, nie oznacza to, że przejazd po nich będzie utrudniony.
- Oba ronda zachowują wszelkie wymagane parametry techniczne zapewniające swobodny przejazd wszystkich rodzajów pojazdów - począwszy od samochodu osobowego, aż po autobusy i pojazdy ciężarowe z przyczepami i naczepami – zaznacza projektant Tomasz Raczkowski. - Projektowanie obu rond zostało poprzedzone pomiarami natężeń i badaniami ruchu – z których wynika, że przepustowości rond pozwolą na przeniesienie istniejących natężeń w ruchu miejskim zarówno w chwili obecnej, jak też natężeń wyższych prognozowanych nawet kilkanaście lat od oddania rond do użytkowania.
Przebudowa obu wspomnianych skrzyżowań planowana jest na przyszły rok tj. 2016 przy założeniu, że Miasto będzie posiadało środki na ich realizację. Czynione będę również starania o pozyskanie środków zewnętrznych na ten cel
– przekazała nam w połowie tego roku Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga.
Wiadomo już jakie będą szacunkowe koszty tych inwestycji. Przebudowa skrzyżowania ulic: Al. Niepodległości - Konopnickiej pochłonie około 800 tys. zł, natomiast przebudowa skrzyżowania ulic: Rawska - Łęczycka - Grottgera będzie nieco droższa i wyniesie około 1 mln zł.
Nie budujmy rond jak nie ma pieniędzy, proste , STOP - zadłużaniu !!!
rowniez jestem przeciwna rondom skoro miasto nie ma kasy i zadłuża sie i zadłuża
Ale czy te ronda musza byc NIETYPOWE ,przec co z pewnoscia kosztują więcej ??????????????????,juz mamy takie dziwne ronda ,przez co jezdzi się trudniej .
Ronda kuriozum - w szegolnosci te na konopnickej. Budujmy cos co jest od poczatku do konca przemyslane, jesli nie ma kasy nie pakujmy sie w dlugi!. A na chwile obecna mam rozwiazanie dla popraiwnia bezpieczenstwa na ul. Niepodl - Konopnickej. Ustawic 2 znaki stop przy wlotach Niepodleglosci - wypadk zdarzajace sie tam sa spowodowane bowiem nieuwaga kierowca, ktorzy sa przekonanii ze "nowa" niepodleglosci ma pierwszenstwi. Widoczne znaki STOP wybija im z glowy te pierwszenstwoo. KOszt takeigo rozwiazania - niewielki.
To na Grottgera jest bardzo potrzebne. Konopnickiej? Niekoniecznie. No i chyba Salvador Dali by lepiej go nie zaprojektował ;-))))
po za tym, że nie są zupełnie koliste wyglądają zupełnie normalnie... nie wiem o co chodzi, rondo to rondo, nawet jakby miało kształt rombu to chyba każdy wie jakie zasady na nim obowiązują
a co się stało z planami ronda przy przy ulicy Warszawskiej na przeciwko Biedronki ???
Proponuję rondo turbinowe takie jak na teatralna -robotnicza. Najgłupsze rondo w Polsce w żadnym mieście takiego stwora nie widziałem, za to w elblążkowie aż miło popatrzeć jak z obcymi blachami się motają, a zresztą miejscowi to samo
Jak już gamonie-kierowcy potrzebują cokolwiek zmienić ze skrzyżowaniem Rawska - Łęczycka - Grottgera (bo dla mnie nie ma problemu z pokonaniem tego skrzyżowania), to najtańszym rozwiązaniem jest sygnalizacja świetlna.
Proponuję wziąć kolejny kredyt w banku na te ronda i od razu załatwiać przesunięcie spłaty w czasie. Tak jak teraz prezydent kombinuje z innymi płatnościami.