Prawdziwą rewolucję szykuje nam olsztyńska GDDKiA na drodze krajowej nr 22 między Elblągiem na Jegłownikiem. Kosztem około 33 mln zł odcinek czeka rozbudowa. W planach jest poprawienie bezpieczeństwa i płynności ruchu na fragmencie „dwudziestkidwójki” od granicy miasta do miejscowości Szopy, a także w samym Jegłowniku i Nowym Dworze Elbląskim.
Co prawda na oczekiwaną przez kierowców inwestycję, związaną z „wyprostowaniem” zakrętów na niebezpiecznym odcinku między Szopami a Karczowiskami, nie mamy co liczyć. Jednak planowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad rozbudowa, znacznie usprawni przejazd tym fragmentem krajowej „dwudziestkidwójki”.
Inwestycja realizowana będzie na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 6 km. Odcinek pierwszy w całości obejmować będzie budowę chodnika zlokalizowanego poza rowem przydrożnym. Nowy ciąg pieszy o długości 1,1 km, przebiegać będzie przez Nowy Dwór Elbląski i połączy tę miejscowość z Jegłownikiem.
W ramach odcinka drugiego, przewidziano wykonanie prac remontowych na DK nr 22 w Jegłowniku. Na półkilometrowym odcinku od skrzyżowania z ul. Miodową do skrzyżowania z ul. Elbląską, po sfrezowaniu i rozbiórce istniejącej nawierzchni jezdni, przeprowadzony zostanie jej remont ze wzmocnieniem istniejącego podłoża drogowego. Przebudowane zostaną dwa główne skrzyżowania z drogami powiatowymi, prowadzącymi do miejscowości Wikrowo i Gronowo Elbląskie. Ponadto po lewej stronie drogi wybudowany zostanie chodnik, a także oświetlenie i kanalizacja deszczowa.
Ostatni z odcinków, od granicy Elbląga do miejscowości Szopy o długości 4,3 km, obejmował będzie przede wszystkim wzmocnienie istniejącej nawierzchni asfaltowej z remontem odwodnienia i przebudową przepustów. Zakres prac przewiduje również budowę zatok autobusowych, remont mostu przez rzekę Fiszewka i estakady oraz wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Przy newralgicznych i niebezpiecznych miejscach, zastosowane zostaną elementy uspokojenia ruchu. Oznacza to, że na wszystkich skrzyżowaniach z drogami powiatowymi, powstaną specjalne wyspy z pasami do skrętu w lewo.
Warto dodać, że w ostatnich dwóch latach stan nawierzchni drogi nr 22 między Jegłownikiem i Elblągiem uległ znacznej poprawie. Tylko jesienią 2014 r. GDDKiA wykonała remont odcinków o łącznej długości 3,7 km. Zakres robót obejmował m.in. wykonanie nowej nakładki bitumicznej jezdni na szczególnie zagrożonym wypadkami odcinku, między miejscowościami Szopy i Karczowiska Górne. Zeszłoroczne prace pochłonęły łącznie 2 mln 239 tys. zł.
Były to jedynie doraźne remonty nawierzchni na trzech krótkich odcinkach. W ramach planowanej rozbudowy przewidziane jest wzmocnienie istniejącej nawierzchni na podstawie obliczeń metodą mechanistyczną. Oznacza to, że wzmocnienie będzie miało miejsce na tych fragmentach, które wyjdą z obliczeń. Poza tym zakres robót jest dużo szerszy niż tylko wzmocnienie nawierzchni. Obejmuje on m.in. remont mostu, estakady, budowę chodników oraz przebudowę skrzyżowań
– informuje Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Szacunkowy koszt tego zadania to około 33 mln zł. Inwestycja na razie nie ma zapewnionego finansowania.
- Brak finansowania oznacza, że nie jest jeszcze określony termin realizacji. Nie zostało też określone, czy zadanie będzie realizowane jako trzy odrębne inwestycje czy jedna – uściśla Karol Głębocki.
Pewnym jest za to, że jeszcze w tym roku rozpoczną się prace rozbiórkowe wiaduktu nad linią kolejową przy wjeździe do Elbląga. Obiekt zostanie wybudowany od podstaw, gdyż jest mocno uszkodzony i nie nadaje się do remontu. Na czas robót obowiązywać będzie tymczasowy objazd, który poprowadzony zostanie po starym przebiegu drogi krajowej nr 22 obok omawianego wiaduktu. Ruch zostanie skierowany na nieistniejący, stary przejazd kolejowy, w pobliżu skrzyżowania z drogą powiatową w stronę Raczek Elbląskich. Szacuje się, że budowa nowego wiaduktu pochłonie 15 mln zł.
Kiedy powstanie S22 łącząca Elbląg z autostradą A1?
A kiedy będzie remont nawierzchni drogi powiatowej przez Raczki Elbląskie? ten odcinek praktycznie już nie istnieje
Przeczytałem 2 razy i pytam: ale gdzie ta "rewolucja", bo jakoś nie bardzo dostrzegam.
Przecież niedawno coś tam remontowali...
na tych zakretach nie jedna osoba stracila zycie jak cos robic to porzadnie, Zacznjcie od zlikwidowania zakretow.
A nie można zwyczajniej zrobić drogi szerszą
panowie TRZEBA SIĘ SPIESZYĆ WYBORY NA ŻYRANDOLA NASZEGO KRAJU TUŻ , TUŻ , CZEGO TO SIĘ NIE ROBI DLA PROPAGANDY WYBORCZEJ .....................
Jakoś tory kolejowe mogą lecieć prosto, może trzeba całkiem nowej drogi obok torów ;)
A coś dla rowerzystów powstanie Panie Karolu?
Jeszcze za tzw. i słusznie minionej "komuny", tak mniej więcej połowa Gierka opracowywano plany prostowania tej trasy. Miała ona jednak omijać Jegłownik +, - w połowie między Gronowem Elbl. Był to jak na owe czasy śmiały projekt. Stosunkowo łatwy do zrealizowania, gdyż ziemie była w większości państwowa. Można teraz podobnie to zrobić, zważywszy na większą liczbę aut poprawiając tym samym bezpieczeństwo. A tak prowizorka znów zostanie na lata.