Czy droga krajowa nr 22 na odcinku Elbląg – Swarożyn zyska miano drogi ekspresowej podobnie jak odcinek w kierunku granicy z Rosją? Tego jeszcze nie wiadomo, jednak w długookresowych planach taka szansa istnieje. W najbliższych latach czas przejazdu na tym odcinku może się skrócić, a to za sprawą inwestycji, które umożliwią płynniejszy przejazd w kierunku autostrady A1. Mowa m.in. o budowie drugiego mostu nad rzeką Nogat w Malborku oraz przebudowie odcinka Czarlin – Knybawa o nawierzchni z kostki brukowej.
Wraz z początkiem tego roku, przez ponad miesiąc - od 2 stycznia do 5 lutego, trwały konsultacje społeczne nad Dokumentem Implementacyjnym (DI), będącym uszczegółowieniem krajowej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Określa on zakres inwestycji transportowych planowanych do objęcia wsparciem ze środków funduszy UE w perspektywie finansowej 2014-2020. Integralną częścią DI jest lista inwestycji dotyczących budowy autostrad i dróg ekspresowych ujętych przede wszystkim w sieci TEN-T oraz zgodnych z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Samorządowcy chcą ekspresowej „22” do autostrady
Podczas konsultacji zgłoszono łącznie ok. 2800 uwag. Głos w dyskusji zabrał także Prezydent Elbląga. Jerzy Wilk zwrócił uwagę, że w Dokumencie Implementacyjnym nie ma informacji na temat inwestycji dotyczącej budowy drogi Nr 22 na odcinku Elbląg – Swarożyn, która jak stwierdził Prezydent, ma kluczowe znaczenie nie tylko dla Elbląga, ale i gmin sąsiednich.
- Ze względu na znaczenie tej inwestycji oraz fakt, że zawarta jest ona w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju jako droga ekspresowa, zwracamy się z prośbą o wprowadzenie jej do Dokumentu Implementacyjnego – zawnioskował włodarz Elbląga.
Inwestycja ta znalazła się na liście ważnych inwestycji w Strategii Rozwoju Elbląga. Już w styczniu 2012 r. Prezydent Miasta Elbląg wraz z Starostą Powiatu Elbląskiego, Wójtem Gminy Elbląg, Wójtem Gminy Gronowo Elbląskie, Starostą Powiatu Tczewskiego, Burmistrzem Miasta Malbork, Starostą Powiatu Malborskiego oraz Wójtem Gminy Stare Pole, wystąpili w sprawie budowy tego odcinka drogi do ówczesnego Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Samorządowcy w liście do ministra Sławomira Nowaka, zwrócili się wtedy z prośbą o poparcie starań dotyczących budowy drogi Nr 22 na odcinku Elbląg - Swarożyn i podjęcie stosownych działań wspierających przeprowadzenie procesu przygotowawczego do podjęcia tej inwestycji.
- Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 przewiduje realizację tej inwestycji w perspektywie 2030 r., jednak działania dotyczące całego procesu przygotowawczego inwestycji (pozyskiwania decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych, udostępnienia terenów itp.) wymagają już teraz sprawnego przeprowadzenia procedur wymaganych decyzji administracyjnych – napisano w liście do ministra.
Co ciekawe, uwaga Prezydenta Elbląga została uwzględniona w Dokumencie Implementacyjnym. Czy oznacza to, że wspomniany odcinek stanie się w niedalekiej przyszłości drogą o randze ekspresowej? Tego nie wiadomo, bowiem dokument ten nie został jeszcze przyjęty przez rząd.
Gdyby nawet rozbudowa drogi nr 22 nie została ujęta w Dokumencie Implementacyjnym, istnieje możliwość, że będzie ona mogła być realizowana na zasadach ogólnych, w procedurze konkursowej przewidzianej dla inwestycji współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
- Dokument Implementacyjny nie wskazuje listy inwestycji na drogach o niższej klasie niż drogi ekspresowe i autostrady. Niemniej, brak ujęcia wyżej wymienionej inwestycji w DI, nie wyklucza jej realizacji ze środków Unii Europejskiej, w tym np. w POIiŚ na lata 2014-2020 w ramach priorytetu inwestycyjnego 7.2, który obejmie m.in. wsparcie dla miast na prawach powiatu. Zapisy DI zostały dostosowane do zapisów POIiŚ w tym zakresie – informuje biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Nie zwlekają - modernizują
Drogowcy nie czekają aż zapadną kluczowe decyzje na najwyższych szczeblach władzy. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co roku stara się modernizować i remontować odcinkami drogę nr 22. W ubiegłych latach udało się m.in. pokryć asfaltem ostatni fragment drogi wykonany z płyt betonowych pomiędzy Gnojewem a Kończewicami.
W tym roku zaplanowano kolejne prace. Od maja trwają przebudowy dwóch skrzyżowań w Waćmierku i Gniszewie. Oba zlokalizowane są w ciągu krajowej „22” między autostradą A1 a drogą krajową nr 91.
Na skrzyżowaniu w Gniszewie przebudowywana jest droga na odcinku około 300 m. W ramach zadania zostaną wybudowane lewoskręty na drogi gminne, powstaną zatoki autobusowe i chodniki. Obszar skrzyżowania zostanie oświetlony. Na przebudowywanym odcinku zostanie wykonana nowa nawierzchnia. Prace potrwają do końca lipca br. Ich koszt wyniesie około 1,4 mln zł.
Z kolei na drugim ze skrzyżowań, czyli w Waćmierku, zostanie przebudowana droga krajowa na długości 470 m. Powstaną zatoki autobusowe wraz z nowymi chodnikami dowiązanymi do istniejących. Przejście dla pieszych będzie wyposażone w azyl. Zostaną uporządkowane zjazdy, a także skrzyżowanie z drogą gminną prowadzącą do Śliwin. W ramach zadania będzie wykonane odwodnienie drogi i nowa nawierzchnia. Termin zakończenia robót wyznaczono na koniec czerwca br.. Koszt wynosi około 1,4 mln zł.
Ostatni bruk zniknie z „22”
Na tym jednak plany drogowców z Pomorza się nie kończą. - W najbliższych dniach planujemy ogłosić przetarg na projekt przebudowy dk 22 o nawierzchni z kostki między Czarlinem a Knybawą, tak by w przyszłym roku mieć gotowy i rozpocząć realizację – informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Przewidujemy, że będzie to przekrój 2+1 (wyposażony naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu w jednym kierunku, co umożliwia sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów – przyp. Red.).
Przypomnijmy, że ponad trzykilometrowy odcinek w okolicach Czarlina, to ostatni nie posiadający jeszcze nawierzchni asfaltowej fragment drogi nr 22, między Elblągiem a Swarożynem.
Zlikwidują „wąskie gardło” w Malborku
Bliższa rozpoczęcia jest budowa drugiego mostu przez Nogat w Malborku w ciągu dróg nr 22 i 55. Długo wyczekiwana przez malborczan inwestycja, pozwoli rozładować olbrzymie, zwłaszcza w okresie letnim, korki na dojeździe do tzw. „wąskiego gardła” mostu przez Nogat.
- W tym przypadku mamy gotowy projekt i za kilka dni będziemy ogłaszali przetarg na jego budowę – przekazał nam w ubiegłym tygodniu Piotr Michalski z gdańskiego oddziału GDDKiA. - Jest to bardzo istotna inwestycja, ponieważ obecnie wjazd od strony Tczewa stanowi wąskie gardło i nie tylko w sezonie droga często jest zakorkowana. Poza tym oddanie do użytku nowego mostu umożliwi przeprowadzenie remontu obecnego obiektu – tłumaczy Michalski.
Z początkiem czerwca ruszył przetarg na zarządzanie i nadzór inwestorski nad tym zadaniem. Z kolei przetarg na roboty budowlane GDDKiA ogłosiła 30 czerwca. Oprócz budowy drugiego mostu o długości ok. 180 m (równoległego do już istniejącego), inwestycja obejmować będzie także budowę drugiej jezdni drogi nr 22 na odcinku od ul. Tczewskiej do ul. Pl. Słowiański (na długości około 1,8 km). W zakres prac wejdzie również rozbudowa skrzyżowań, budowa nowych chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż modernizowanej drogi, budowa zatok autobusowych i poprawa odwodnienia drogi.
Szacunkowy łączny koszt inwestycji to 90 mln zł, budowa będzie realizowana w latach 2014-2016. Pierwsze prace powinny ruszyć jeszcze w tym roku, prawdopodobnie już jesienią.
Realizacja tej inwestycji, odkłada w czasie planowaną od lat inną ważną inwestycję dla tego miasta – budowę obwodnicy Malborka. Ze względu na ogromne koszta, zdecydowano, że w pierwszej kolejności wybudowany zostanie drugi most nad Nogatem. Jak przekazano nam w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, budowa obwodnicy Malborka jest obecnie na etapie prac przygotowawczych.
Ares
tu to jest GIGANTYCZNY problem między Elblągiem a Jegłownikiem ! Tam nic a nic nie da jak tu jest "wąskie gardło" tej drogi !
Najgorszy odcinek tej drogi jest od Elbląga do Malborka. Wąska, z szeregiem niebezpiecznych zakrętów do Jegłownika, z drzewami rosnacymi na poboczach i dojazdowymi dróżkami z okolicznych pól. Trasa o duzym natężeniu ruchu lokalnego i tranzytowego. Czasami całe sznury pojazdów wloka się 15 km/h za kombajnem lub grupą traktorów, jeżdżących główną szosą na pola i z pól. Trasa przechodzi przez zamieszkałe miejscowości, np. Jegłownik, Stare Pole, tuż pod oknami mieszkańców. A jakoś nie mogę się doczytać, że ten właśnie odcinek jest przedmiotem troski GDDKiA albo innej instytucji odpowiedzialnej za stan drogi krajowej 22...
racja - droga z Elbląga do Malborka to "wąskie gardło" ale najwęższe to ten jeden most obecnie w Malborku - o drugi most mieszkańcy Malborka walczą od dawna, tam w sezonie letnim jest non stop korek, a POlicja zamiast usprawniać ruch, to stoi na rogatkach miasta i "suszy" tych, ktorzy po godzinie stania w korku, chcą trochę nadrobić straconego czasu przy wyjeździe z mista, gdzie już nie są praktycznie same łąki ale ciągle jest znak "terenu zabudowanego"
Tak długo jak Elbląg jest w tym bagnie tak długo będzie gnojony.NA CO CZEKACIE rządzący Elblągiem.CHCEMY DO POMORZA I JUŻ !!!!!!!!!!!
Jak widać,w tym artylule-powiaty oscienne z sasiedniego wojewodztwa mają wiele wspólnych interesów z Elblagiem i powiatem elbląskim,nie rozumiem dlaczego gnuśniejemy jeszcze w tym olsztyńskim syfie,który chce ,aby nasze miasto" dorównało " Gołdapi i Korszom,nie rozumiem,dlaczego pan prezydent Wilk nie robi niczego,aby nas oderwać od tego łez padołu.Elbląg i powiat elblaski do województwa pomorskiego,tam jest nasze miejsce i głupie gadanie ze na sciane wschodnią idzie wielka forsa(chyba do prywatnych kieszeni),jest istną fikcją.
A Olsztyn buduje za 250 milionów nikomu nie potrzebna lotnisko do którego utrzymania bedą dopłacać wiejskie gminy typu Elbląg
W wizualizacji pojawił się błąd, nazwali Nogat "Nugat" :)))
Do Swarożyna (50 km) jadę godzinę. Dalej autostradą do Ciechocinka (150 km ) druga godzinę. Najgorzej jedzie się z Elbląga do Jegłownika, potem przez Malbork i za Wisłą, gdzie Tiry zniszczyły bruk i jadąc nawet 50km/godz. mozna zniszczyć samochód. Droga ekspresowa powinna powstać co najmiej do Chojnic. Elblążanie, w tym ja, jeżdżą na grzyby i w stronę Niemiec przez te rejony, a najgorszym "wąskim gardłem" za Swarożynem są częste ograniczenia prędkości i jazda przez Starogard Gdański. Nie polecam autostrady, bo za droga, ale ekspresówka już od dawna jest wyczekiwana.
No proszę i patriota tutaj zawitał. Aż dziw gdy pisze narmalnie bez inwektyw ale oskażenia muszą zawsze sie pojawic. Z moich doiświadczeń wynika, że najczęściej na PP biadolą ludzie na bakier z przestrzeganiem prawa. A droga powinna powstać jak najszybciej. przecież, to okno i drzwi na "świat".