Elbląg od lat liczy na poprawę jakości miejskiej komunikacji zbiorowej. A plany Zarządu Komunikacji Miejskiej są w tej kwestii niebagatelne; jednym z najważniejszych zamierzeń, które stanowi niejako przedsionek do wykonania wieli innych inwestycji związanych z szeroko rozumianą komunikacją zbiorową w Elblągu jest uruchomienie linii tramwajowej w ciągu ul. 12 Lutego. Zadanie zapisano w wieloletniej Prognozie Finansowej naszego miasta na lata 2019-2021 a gmina chce na jej realizację pozyskać środki unijne. Pytanie tylko, czy jest to realne? i czy za 5 lat – a może szybciej – roboty w centrum miasta rozpoczną się na nowo?
Trakcja tramwajowa w ciągu ul 12 Lutego jest z punktu widzenia Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu jedną z najważniejszych inwestycji dla komunikacji zbiorowej i rozładowania ruchu w mieście - Tego połączenia brakuje najbardziej. Elbląg musi mieć stworzony pas tramwajowy od ul. Grunwaldzkiej do pętli przy ul. Ogólnej – tzw. szybką linię, bez objeżdżania dookoła miasta. Prędzej czy później ona musi zaistnieć – wskazywał na ostatnim spotkaniu z elblążanami Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM w Elblągu.
Dlaczego inwestycja uważana jest za priorytetową? Pracownicy ZKM wskazują, że uruchomienie tramwaju w tym miejscu pozwoli w pełni zmodyfikować istniejące połączenie autobusowe - Część linii zostanie wtedy w 100 proc. pokryta liniami tramwajowymi, więc część z nich będzie można wycofać, co z kolei pozwoli na utworzenie zupełnie nowych połączeń – tłumaczył Artur Bartnik, Kierownik Działu Zarządzania Komunikacją ZKM w Elblągu.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej naszego miasta pojawiła się więc inwestycja związana z budową trakcji tramwajowej w ul. Grota-Roweckiego - 12 Lutego, wraz z zakupem sześciu nowych wagonów tramwajowych. Taki wniosek, do perspektywy unijnej 2014-2020, jest już w przygotowaniu. W WPF-ie to zadanie rozpisano etapami, na lata 2019-2021.
Dlaczego jednak od strony ul. Grota-Roweckiego, już podczas przebudowy DW 504, która rozpoczęła się pod koniec 2012 roku, od razu nie przygotowano chociaż łuku torów tramwajowych, żeby uniknąć potem ewentualnego – ale najprawdopodobniej kolejnego rozkuwania jezdni? Gdyż oprócz kosztów, być może za 5 lat znowu w tej części Miasta czeka nas paraliż komunikacyjny, którego aż nadto mamy przez trzy ostatnie lata. – Nie potrafię odpowiedź na pytanie, dlaczego nie zrobiono tego od razu; inwestycje drogowe nie leżą bowiem w naszej kompetencji – wskazuje Zbigniew Orzech. Ale znając stan kasy miasta wiemy, że na to po prostu zabrakło pieniędzy. Natomiast dokumentacja projektowa przebudowy odcinka 504 była wykonana kompleksowo: na wszystkie zadania wchodzące w skład tej inwestycji; łącznie z tramwajami, natomiast później zostało to rozdzielone, ze względu na finanse właśnie i na 2 etapy: szosowy i na budowę linii tramwajowej, a pieniędzy poszukać w nowych środkach unijnych.
A perspektywa 2014-2020 zostanie niedługo uruchomiona. Gmina Miasto Elbląg w WPF-ie przyjęła wykonanie trakcji tramwajowej w ciągu ul.12 Lutego na lata 2019-2021. Odległy czas został też najprawdopodobniej wskazany ze względów finansowych – musimy mieć bowiem pieniądze na wkład własny do każdej inwestycji, na której wykonanie gmina chce pozyskać pieniądze z Unii - Kiedy zaistnieje potrzeba zaangażowania się w te plany, to będzie podyktowane harmonogramem konkursów: jeśli hipotetycznie założyć, że marszałek ogłosi konkurs na inwestycje tramwajowe, czy szynowe w naszym województwie np. w 2015 roku, to żeby skorzystać z tych środków po prostu gmina musiałaby się w 2015 roku w to zaangażować. Pamiętajmy – nikt nie będzie zmieniał harmonogramów konkursów pod daną gminę – mówi Zbigniew Orzech.
Pytanie tylko, czy wcześniej będziemy mieli pieniądze na wkład własny do tego olbrzymiego zadania? Sceptycznie do powyższego problemu podchodzi radny Ryszard Klim – W WPF-ie zapisano, że wykonanie trakcji tramwajowej w ciągu 12 Lutego nie rozpocznie się wcześniej jak w 2019 roku i potrwa planowo trzy lata. Koszta budowy, łącznie z zakupem taboru tramwajowego wynoszą 54 mln zł, które miasto chce pozyskać z UE . To bardzo odległa perspektywa i jak w większości przypadków związanych z naszymi planami – stojąca pod znakiem zapytania - dodaje radny.
Trakcja tramwajowa w ciągu ul 12 Lutego jest z punktu widzenia Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu jedną z najważniejszych inwestycji dla komunikacji zbiorowej i rozładowania ruchu w mieście - Tego połączenia brakuje najbardziej. Elbląg musi mieć stworzony pas tramwajowy od ul. Grunwaldzkiej do pętli przy ul. Ogólnej – tzw. szybką linię, bez objeżdżania dookoła miasta. Prędzej czy później ona musi zaistnieć – wskazywał na ostatnim spotkaniu z elblążanami Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM w Elblągu.
Dlaczego inwestycja uważana jest za priorytetową? Pracownicy ZKM wskazują, że uruchomienie tramwaju w tym miejscu pozwoli w pełni zmodyfikować istniejące połączenie autobusowe - Część linii zostanie wtedy w 100 proc. pokryta liniami tramwajowymi, więc część z nich będzie można wycofać, co z kolei pozwoli na utworzenie zupełnie nowych połączeń – tłumaczył Artur Bartnik, Kierownik Działu Zarządzania Komunikacją ZKM w Elblągu.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej naszego miasta pojawiła się więc inwestycja związana z budową trakcji tramwajowej w ul. Grota-Roweckiego - 12 Lutego, wraz z zakupem sześciu nowych wagonów tramwajowych. Taki wniosek, do perspektywy unijnej 2014-2020, jest już w przygotowaniu. W WPF-ie to zadanie rozpisano etapami, na lata 2019-2021.
Dlaczego jednak od strony ul. Grota-Roweckiego, już podczas przebudowy DW 504, która rozpoczęła się pod koniec 2012 roku, od razu nie przygotowano chociaż łuku torów tramwajowych, żeby uniknąć potem ewentualnego – ale najprawdopodobniej kolejnego rozkuwania jezdni? Gdyż oprócz kosztów, być może za 5 lat znowu w tej części Miasta czeka nas paraliż komunikacyjny, którego aż nadto mamy przez trzy ostatnie lata. – Nie potrafię odpowiedź na pytanie, dlaczego nie zrobiono tego od razu; inwestycje drogowe nie leżą bowiem w naszej kompetencji – wskazuje Zbigniew Orzech. Ale znając stan kasy miasta wiemy, że na to po prostu zabrakło pieniędzy. Natomiast dokumentacja projektowa przebudowy odcinka 504 była wykonana kompleksowo: na wszystkie zadania wchodzące w skład tej inwestycji; łącznie z tramwajami, natomiast później zostało to rozdzielone, ze względu na finanse właśnie i na 2 etapy: szosowy i na budowę linii tramwajowej, a pieniędzy poszukać w nowych środkach unijnych.
A perspektywa 2014-2020 zostanie niedługo uruchomiona. Gmina Miasto Elbląg w WPF-ie przyjęła wykonanie trakcji tramwajowej w ciągu ul.12 Lutego na lata 2019-2021. Odległy czas został też najprawdopodobniej wskazany ze względów finansowych – musimy mieć bowiem pieniądze na wkład własny do każdej inwestycji, na której wykonanie gmina chce pozyskać pieniądze z Unii - Kiedy zaistnieje potrzeba zaangażowania się w te plany, to będzie podyktowane harmonogramem konkursów: jeśli hipotetycznie założyć, że marszałek ogłosi konkurs na inwestycje tramwajowe, czy szynowe w naszym województwie np. w 2015 roku, to żeby skorzystać z tych środków po prostu gmina musiałaby się w 2015 roku w to zaangażować. Pamiętajmy – nikt nie będzie zmieniał harmonogramów konkursów pod daną gminę – mówi Zbigniew Orzech.
Pytanie tylko, czy wcześniej będziemy mieli pieniądze na wkład własny do tego olbrzymiego zadania? Sceptycznie do powyższego problemu podchodzi radny Ryszard Klim – W WPF-ie zapisano, że wykonanie trakcji tramwajowej w ciągu 12 Lutego nie rozpocznie się wcześniej jak w 2019 roku i potrwa planowo trzy lata. Koszta budowy, łącznie z zakupem taboru tramwajowego wynoszą 54 mln zł, które miasto chce pozyskać z UE . To bardzo odległa perspektywa i jak w większości przypadków związanych z naszymi planami – stojąca pod znakiem zapytania - dodaje radny.
Komu mają służyć nowe wykopki wymyślone przez szpeców z ZKM. Przeniesienie linii tramwajowych na 12 Lutego - Grota - Roweckiego spowoduje pogorszenie skomunikowania Zawady . Jaru , osiedli Metalowców , Częstochowska , Saperów , Bema- Kościuszki z zakładami pracy , przychodniami lekarskimi i szkołami , które są zlokalizowane w rejonie Pocztowej ,Stoczniowej z Królewiecką. Ponadto jaki jest sens oddalania komunikacji tramwajowej od starówki , która ma być wizytówką Elbląga. Ponadto należy zadać pytanie - po co wydano miliony na ledwo co skończoną modernizację torów ( Pocztowa - 1_Maja ) , skoro już planuje się ich likwidację. Dobrze ,że w radnych jest jeden (Klim), który potrafi myśleć logicznie.
Nikt nie planuje likwidować obecnej linii na 1maja tylko zbudować kolejna tzw.szybką przez 12 lutego czytaj ze zrozumieniem bo póżniej tworzysz jakieś teorie spiskowe.
NO DOBRZE, budujemy te nowe linie. Dlaczego jednak koniecznie muszą być one dwutorowe? Mozna przecież zamówić wagony z drzwiami po obu stronach, tak jak np. robi to Olsztyn. W Elblągu też były wśród niemieckich złomów takie obustronnie dostepne wagony, zupełnie jednak niewykorzystane. Koszt budowy torowiska byłby znacząco nizszy a środki mozna byłoby wykorzystać na remont np. trasy na ul. Królewieckiej. Poza tym tak, jak WYBORCA uważam, że wytyczenie linii na ul. 12 Lutego jest kompletnym nieporozumieniem z uwagi na to, że istniejące tam linie autobusowe wyczerpują potrzeby komunikacyjne w tym miejscu. Mozna je co najwyżej nieco usprawnić poprzez korektę tras i rozkładów jazdy. Pamietajmy też, że w razie wypadku, awarii itp. tramwaje zostają unieruchomione, autobusy zaś mogą pojechać objazdem.
do przedmówcy : cały cywilizowany świat stawia na tramwaje ograniczając do minimum ruch samochodowy. Z każdym rokiem po każdym mieście jeździ się coraz wolniej i nawet w Elblągu zaczynają się tworzyć korki (no może mini korki). Fakt, że wypadki zdarzają się wszędzie i w przypadku komunikacji tramwajowej bardziej komplikują sprawę, ale samochodów przybywa i po co w krajobraz mają się wpisywać ślimaczące się autobusy ? Inna sprawa to oczywiście szeroko pojęte planowanie inwestycji, a może nawet jego brak.
!lazio. Czytaj ze zrozumieniem i myśl logicznie i rzeknij jakie linie będą jeździć po 1-Maja jak będą zbudowane tory na 12Lutego i Trasie Generałów.
do Machupichcę: Przywołany został CAŁY ŚWIAT, ja nie znam go tak szeroko ale znam np. Niemcy. Mieszkałem sobie kilka lat w Nadrenii-Westfalii i obserwowałem rozwój komunikacji tramwajowej, która w tamtejszych miastach w centrach schodzi pod ziemię, zamieniając tramwaje w U-Bahn. Od rozwiązań typu ul. 12 Lutego ten znany mi cały swiat ucieka, bo są one archaiczne. Poza tym na tymże "całym swiecie" do łask wraca pieszy jako główny użytkownik dróg publicznych w centrach miast. W Elblągu pieszym dano miejscami metrowe paski chodnika, rozpychając arterię z nieczynnym szerokim pasem pod torowisko wątpliwej potrzeby pod same okna mieszkańców domów stojących przy tej ulicy. Takie nasze pichcenie na machu-ciachu, zupełnie bez sensu...
kiedy plk dabka bedzie naprawiona??? Od shella do Ogolnej jest jakas masakra dziura na dziurze i nierownosci!!!
generalnie specjalisci od drog i mostow z naszego ratusza to banda niedouczonych amatorow, to co sie wyprawia i oddaje do uzytku po remoncie jest gorsze od tego przed remontem. Nikt za to jeszcze nie trafil do wiezienia. dziwne. widac jeden wielki zamkniety uklad. Na 12 lutego jest mnostwo niedorobek i groteskowych bubli. drogi rowerowe projektuja ludzie ktorzy chyba nigdy na rowerze nie jezdzili. chodniki sa ograniczane do waskich metrowych sciezek, torowiska na pocztowej poprowadzili dokladnie w ten sam sposob jak przed remontem zamiast przeniesc je na jedna strone aby tramwaj nie musial sie przebijac przez jezdnie. wydano kupe naszych pieniedzy na buble. ja zadam rozliczenia osob ktore lekka reka roztrwonily nasze pieniadze i podpisaly odbior tego badziewia
Spokojnie ... specjaliści z ZKM i tak wiedzą lepiej od pasażerów, którą część miasta trzeba skomunikować z innymi. Nie dyskutujcie z Orzechem - i tak ma to gdzieś. Politykierów tez nie przekonają argumenty, że okolice 12 Lutego to i bez tramwaju najlepiej skomunikowana z innymi dzielnicami część miasta - przecież nie wydają na remonty swoich pieniędzy tylko cudze. Z 12 Lutego dojechać można (i teraz i wcześniej, gdy kursowała tamtędy "14" i "16") praktycznie wszędzie, czy to tramwajem (przez Królewiecką) czy też kilkoma innymi liniami autobusowymi. Puszczanie tamtędy tramwaju od kilku lat wydawało mi się (i nadal wydaje) zwykłym absurdem i rozrzutnością. To jednak nie pierwszy przykład marnotrawienia środków na nielogiczne inwestycje, wszak Elbląg to bogate miasto ;)
moze tak być!!!!!!!!!!!!!!!!bo po PO ***ch i SLD trzeba bedzie robić wszystko od nowa jak to było za Słoniny, Nowaczyka !!co zrobili za chwile rozpieprzyli [Nowowiejska]itd. zamiast zrobić wszysto za jednym razem, to robi się to kilkakrotnie żeby koledzy zarobili i zeby] wziątka była]A teraz po ich błędac poprzedników głupi POwski portal będzie sie przyp..ł do PIS-u i nareszcie porządnego prezydenta!!!!!!!!!!!!1