W związku z przebudową dróg DW 503 i DW 504 prowadzone są prace dodatkowe. Pierwotny koszt całej inwestycji powiększył się o mniej więcej o 1 mln 350 tysięcy zł. Prace dodatkowe są finansowane z budżetu Miasta, co rodzi pytanie czy nie obciąży to zbytnio kasy i nie pogłębi długu? Dowiedzieliśmy się, jak to wygląda w praktyce.
Sytuacje, jakich nie można przewidzieć przy początkowych założeniach projektowych, powodują konieczność wykonania robót dodatkowych. - Wykonanie tych robót jest niezbędne do zakończenia zamówienia podstawowego. Nie można z wyprzedzeniem założyć - czy i kiedy zaistnieją takie sytuacje. Wynikają one m.in. z natrafienia na: niezinwentaryzowane urządzenia podziemne (lub rozbieżności lokalizacji tych sieci pomiędzy mapą do celów projektowych i ich faktycznym przebiegiem w terenie), które wymagają przebudowy dla usunięcia kolizji z układem drogowym lub innymi elementami projektowanymi w ramach inwestycji – mówi Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego UM, po otrzymaniu odpowiedzi z Departamentu Rozwoju Inwestycji i Dróg.
Przykładowo mogą to być sytuacje, jakie miały miejsce w naszym mieście. Odkrycie fragmentów murów, które są zabytkami, należało uprzednio odpowiednio zabezpieczyć i rozebrać, by móc kontynuować pracę. - Konieczności takich robót nie można było przewidzieć na etapie dokumentacji projektowej i w czasie udzielenia zamówienia podstawowego – mówi Łukasz Mierzejewski.
Potrzebę wykonania robót dodatkowych zgłasza Wykonawca, poprzez złożenie "Protokołu wykonania robót koniecznych" do Inżyniera Kontraktu. Ten protokół jest weryfikowany pod kątem formalnym - czy istnieje konieczność potwierdzająca wykonanie robót, które nie były objęte w dokumentacji projektowej a są niezbędne do realizacji zamówienia podstawowego oraz kosztowym – gdzie Inżynier Kontraktu weryfikuje kosztorys złożony przez Wykonawcę.
Dopiero po potwierdzeniu i weryfikacji protokołu wykonania robót koniecznych przez zespół Inżyniera Kontraktu pełniącego w imieniu Gminy Miasta Elbląg nadzór nad realizowanymi inwestycjami drogowymi, dokument taki jest składany do Urzędu Miasta i po zaakceptowaniu przygotowywane jest zamówienie na wykonanie takich robót dodatkowych zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych – tłumaczy Inspektor Biura UM.
Obecnie trwają postępowania na podstawie złożonych i zatwierdzonych protokołów, dwa dla DW 503 oraz trzy dla realizacji zamówienia przebudowy DW 504. - W przypadku DW 503 roboty konieczne związane są z potrzebą usunięcia dodatkowych (nie objętych dokumentacją) kolizji sieci teletechnicznych z projektowanym układem drogowym oraz koniecznością dodatkowego wzmocnienia podłoża gruntowego (jego stan geotechniczny oraz nośność podłoża gruntowego jest miejscowo poniżej wartości zakładanych, przez co niewystarczające jest wzmocnienie przewidziane w dokumentacji projektowej) – tłumaczy Łukasz Mierzejewski.
W przypadku drogi 504 dodatkowe prace są związane z koniecznością przestawienia słupa trakcyjno-oświetleniowego, który koliduje z jezdnią. - Miał być on usunięty z uwagi na wyłączenie torowiska w ul. Królewieckiej. W sytuacji, gdy torowisko to zostaje słup ten musi zostać przestawiony – tłumaczy Łukasz Mierzejewski.
Pozostałe roboty dodatkowe na 504 wiążą się z koniecznością rozebrania i usunięcia miejscowo odkrytych fragmentów starych murów i fundamentów (po zabudowie z czasów przedwojennych - nie są to zabytki) oraz miejscowo występujących warstw nasypów z gruzu betonowego i ceglanego, a także warstw z kostki kamiennej - co nie było ujęte w dokumentacji dla zamówienia podstawowego, a jest niezbędne do wykonania tego zamówienia – dodaje.
Jak poinformował nas pracownik Biura UM, w przypadku przebudowy drogi 504, roboty dodatkowe będą opłacane z aktualnego budżetu dla tej inwestycji. - Nadmienić tu należy, że z uwagi na opłacanie przez Inwestora zewnętrznego (inwestycja dot. galerii handlowej Porto 55) części kosztów inwestycji podstawowej, które wynika z umowy pomiędzy tym inwestorem, a Miastem uwolnione zostają środki na pokrycie tych robót dodatkowych – mówi Łukasz Mierzejewski.
W przypadku wyżej opisanych robót dodatkowych dla realizacji zamówienia drogi 503, finansowanie odbywa się na zasadzie faktoringu. - Bank płaci Wykonawcy, a potem Miasto spłaca to, co Bank zapłaci. Uregulowanie przez Gminę Miasto Elbląg należności w związku z faktoringiem przewidziane jest w budżecie na rok 2014 – mówi Łukasz Mierzejewski.
Według informacji podanych przez UM, wartość robót dodatkowych (dotyczy protokołów, na podstawie których wszczęto aktualnie procedurę udzielenia zamówienia dodatkowego), to w zaokrągleniu: 240 tys. zł brutto na DW 503 i 1,11 mln zł brutto dla robót koniecznych na DW 504. Na tym etapie prac, nie można stwierdzić, czy dodatkowe roboty przy realizacji tych zamówień, nie zatrzymają innych inwestycji w mieście. Do tej pory wszystkie środki na nadprogramowe prace są zabezpieczone. - Dokończenie inwestycji tych zapisanych w planie i i tych Unijnych, to jest dla władz wszystkich miast priorytetem – podsumowuje Łukasz Mierzejewski.
pieknie biora sie za roboty drogowe a nie maja pieniedzy zatrudnijcie jeszcze wiecej urzednikow to zabraknie na wszystko a armia urzednikow w elblagu caly czas rosnie i wynagrodzenie tez
Tak jest przeciez średniowiecze i tylko Bóg raczy wiedzieć co się znajduje po ziemią!!! Takie tłumaczenie typu srutu tutu majtki z drutu. Można pociagnąć dodatkową kasę z budżetu miasta to sie pociągnie. Po jaka chlero nam taka armia urzedników skoro nie potrafią przygotować inwestycji na etapie projektu. Dzisiaj przychodzi elektryk i znajdzie kable pod tynkiem i wcale nie posługuje się różdżką. satelita znajdzie wodę - więc nie wciskajmy kitu że czegoś nie można było ustalić. Trzeba tylko ruszyć tyłki za biurka i z odpowiednim oprzyrządowaniem wyjść w teren. Jeśli instalacje biegną niezgodnie z mapą geodezyjną to za ich doprowadzenie do stanu zgodnego z mapą odpowiada właściciel a nie miasto - stąd faktury powinny być wystawione na firmy które korzystają z instalacji.
zlikwidować straż miejską i kasy wystarczy
Wilk ma kasę od Jarka to da
Wilk weżmie kasę od Jarka
tak jest likwidacja niepotrzebnej i aroganckiej straży miejskiej i pieniądze się znajdą
WYWALIĆ Z URZĘDU TYCH NIEGRAMOTNYCH NIEUDACZNIKÓW Z DYREKTOREM OD DRÓG I INWESTYCJI NA CZELE.
olsztyńskie firmy nieżle łupia Elbląg.
Koszty wyliczają skrupulatnie , miasto płaci bo płaci . Dobrze gdyby jeszcze wzięli się do roboty , bo na wykopach i górach piachu metrowe chwasty rosną . Ile lat zamierzają coraz to dalsze odcinki ulic rozgrzebywać nie kończąc uprzednio rozgrzebanych ? . Wiadomo , że im dłużej remont trwa tym jest droższy . A miasto (My) zapłacimy coraz wyższymi podatkami .
Wolałbym aby zamiast realizować plany zadbano o mieszkańców. Często odnosi się wrażenie że dzisiejsza władza jest dużo bardziej wroga, bezmyślna i bezduszna od tej mitycznej krwiożerczej krzywdzicielki "komuny"