Po wielu miesiącach trwania administracyjnych procedur, zapadły ostateczne decyzje w sprawie budowy prawie dwukilometrowej drogi, która połączy ulice Akacjową i Skrzydlatą. Planowany w sąsiedztwie elbląskiego lotniska łącznik, będzie główną drogą dojazdową do Centrum Handlowego „Siódemka” od strony miasta. Budową drogi zajmie się Miasto. Koszty jej powstania pokryć ma inwestor „Siódemki” – firma NEPH (Elbląg) Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Przypomnijmy, że w ubiegłym miesiącu NEPH otrzymał z Urzędu Miejskiego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Centrum Handlowego „Siódemka”. Pozwoliło to inwestorowi na złożenie wniosku o pozwolenie na jego budowę.
Centrum Handlowo –Usługowe „Siódemka” powstać ma bezpośrednio przy obwodnicy Elbląga w dzielnicy Nowe Pole. Kompleks, z parkingiem na 1350 miejsc i stacją paliw, zajmować będzie ok. 23 ha. Całkowita powierzchnia obiektu to ok. 75 381 m2, z kolei powierzchnia zabudowy - ok. 69 535 m2.
W obrębie planowanego Centrum powstać ma m.in. hipermarket spożywczy o całkowitej powierzchni ok. 13 855 m2, hipermarket budowlany o pow. ok. 11 824 m2, galeria handlowa (ok. 47 072 m2), kina (ok. 2164 m2), stacja paliw z myjnią samochodów i restauracją typu fast food (ok. 300 m2). Inwestor zakłada, że w Centrum Handlowo-Usługowym zatrudnionych będzie ok. 1340 osób.
Tymczasem zapadły już decyzje dotyczące budowy dróg dojazdowych, łączących przyszłe Centrum Handlowe z miastem. W tym miesiącu Urząd Miejski wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi, która połączy ul. Akacjową z ul. Skrzydlatą. Inwestor czekał na nią od grudnia zeszłego roku.
W ramach tej inwestycji przewiduje się również przebudowę odcinka ul. Skrzydlatej oraz budowę nowego łącznika pomiędzy planowanym rondem na ulicy Skrzydlatej, a ul. Malborską. Projektowany układ drogowy docelowo zostanie połączony z drogą Nr 7 poprzez węzeł Elbląg –Lotnisko.
Najważniejszym zadaniem będzie jednak budowa ulicy klasy Z (KZ) o długości 1840 m, która połączy ul. Akacjową z ul. Skrzydlatą i stworzy dojazd do Centrum Handlowego „Siódemka”. Zakres robót obejmować będzie wykonanie nawierzchni ulicy o szerokości 7 m z obustronnymi chodnikami i ścieżkami rowerowymi, a także budowę skrzyżowań w postaci rond o średnicy zewnętrznej 38 m, które włączą do układu lokalnego ulice Akacjową i Centrum Handlowe.
Przebudowany będzie także 150 m odcinek ulicy Skrzydlatej. W ramach tego zadania powstanie skrzyżowanie w postaci ronda o średnicy zewnętrznej 38 m, które połączy ul. Skrzydlatą z nową ulicą prowadzącą z Zatorza do Centrum Handlowego. Ulica Skrzydlata zostanie poszerzona z 5,5 i 6 m do 7 m. Poprawie ulegnie także stan nawierzchni ulicy (ułożone zostaną nowe warstwy bitumiczne), przebudowane zostaną wjazdy i chodniki oraz wybudowane obustronne chodniki i ścieżki rowerowe w zależności od potrzeb.
Pomiędzy nowym rondem na ulicy Skrzydlatej, a ul. Malborską powstanie łącznik o długości 252 m i szerokości 7 m z jednostronnym chodnikiem. Będzie on biegł w części, gdzie obecnie znajdują się ogródki działkowe i garaże, które przewidziano do likwidacji. Jedynie niewielka część planowanego układu ulic projektowana jest po śladzie ulic istniejących (fragment ul. Skrzydlatej).
W miejscach, gdzie nowa droga przebiegać będzie w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, przy ul. Skrzydlatej, Malborskiej, ul. Akacjowej i ul. Dębowej, planowane jest ustawienie ekranów akustycznych.
- Inwestorem budowy drogi jest Miasto, dlatego prowadzimy z Urzędem Miejskim rozmowy w sprawie jej finansowania – mówi Lech Jeziorny ze spółki NEPH.
Wciąż jednak nierozstrzygnięte pozostają kwestie dotyczące zjazdów z drogi krajowej nr 7. NEPH prowadzi w tej sprawie negocjacje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Proponowany przez inwestora projekt przewiduje budowę węzła drogowego „Elbląg-Lotnisko”, który opierałby się na istniejącym wiadukcie wzdłuż ul. Skrzydlatej.
- Prace merytoryczne i projektowe dotyczące zjazdów z obwodnicy posuwają się do przodu. Prowadzimy z GDDKiA analizy, konsultacje i uzgodnienia dotyczące już wyłącznie szczegółów i detali – mówi Lech Jeziorny, koordynator projektu budowy CH „Siódemka” z firmy NEPH. - Muszę przyznać, że rozmowy toczą się w pozytywnym klimacie i relacjach z GDDKiA. Chcemy jak najlepiej przepracować okres jesienno-zimowy i dopiąć wszelkie formalności, by już wiosną ruszyć z budową Centrum Handlowego.
To bardzo dobra wiadomość, mam nadzieję ze to prawda a nie taki przedwyborczy news lansujący obecna ekipę!;) Jeżeli wierzyć zapowiedziom, to w 2011 roku rozpoczęłaby sie budowa Galerii Porto55, CH Siódemka i rozbudowa CH Ogrody;) Czyli w 2012 roku mamy 3000 nowych miejsc pracy i koniec bezrobocia w Elblagu!!!;)
Zgadzam się z poprzednim komentarzem - znawcy. Te inwestycje rodzą nadzieje dla elblążan na zmniejszenie bezrobocia i poprawę ich warunków życiowych. Nie zmienia to na razie faktu, że Zatorze jeszcze przez jakiś czas będzie odcięte od miasta, ale... nareszcie coś się dzieje wokół tej zapomnianej dzielnicy - myślę, że także dzięki samym mieszkańcom. Jeżeli powołamy stowarzyszenie "Nasze Zatorze", to mocnym głosem przypomnimy jeszcze raz władzy o betonach hali sportowej przy S.P. nr 14, o Orliku w blokowisku na Malborskiej, o klubie osiedlowym dla mieszkańców (czasami gdzieś muszą się zebrać), o warunkach życia ludzi w barakach na Skrzydlatej, o zapowiadanej i niezrealizowanej przebudowie zatoki autobusowej "Łódzka-wieś" i jeszcze o paru innych uciążliwościach życia w tej - mimo wszystko - ciekawej dzielnicy Elbląga.
w końcu xD
projektant zapomniał o jednym drobnym szczególe- przejazd kolejowy jest często zamykany i już przy dzisiejszym ruchu samochody stojące przed szlabanem nie mieszczą się przed kolejnym zamknięciem- powstaje spory zator. Co będzie jak doliczymy klientów, dostawców i pracowników 7ki?
uwierze jak zobacze na wlasne oczy te wielkie centra handlowe,te parkingi,te kina itp,oby to niebyly kolejne obietnice zeby sobie miejsce na cieplym stolku przytrzymac na kolejna kadencje.to jeszcze jakis basen moze tam sie wybuduje od razu??cos na miare mini aquaparku.
Zgadzam się z poprzednikami i dodam czy powstanie nowa linia tramwajowa łącząca tą część miasta gdy powstanie centrum handlowe klienci i pracownicy oraz mieszkańcy będą chcieli czymś dojechać na zakupy.Miasto się rozrasta a linie tramwajowe nie ,pytam się dlaczego .Unia daje pieniądze na ten typ komunikacji który jest nie szkodliwy dla środowiska.Pora pomyśleć i działać zrobić konkretną rozbudowę komunikacji tramwajowej w mieście Elbląg.Dlaczego nie buduje się wiaduktu lub tunelu w tej części dzielnicy by znikły szlabany.
Z linią tramwajową na Zatorzu byłby nie lada problem. Otóż od strony ul. Druskiej tramwaju nie można poprowadzić np. drugim wiaduktem ze względu na znajdujące się nieopodal lotnisko, z którym koliduje już obecny wiadukt (dlatego nie ma tam oświetlenia, bo oświetleniem tych lamp ogrodowych nazwać nie można), a co dopiero wiadukt z trakcją tramwajową. Należałoby puscić tramwaj w wykopie pod torami kolejowymi, tak jak i w sumie należało to zrobić z drogą. Od strony ul. Skrzydlatej nie wiem, czy znalazłoby się z kolei miejsce na tego typu inwestycje.
do:znafca tak mamy 3000 miejsc pracy i 6000 bezrobotnych
Zasadnicze pytanie, ciągle powtarzane, w jaki sposób uda sie rozwiązać problem komunikacyjny z Zatorzem, skoro opuszczone zapory będą blokowały płynność ruchu pomiędzy śródmieściem a Zatorzem. Najwyższa pora, aby wiadukty, albo tunele stały się faktem, a nie ciągle odwlekanym frazesem i czymś co przerasta możliwości naszego miasta.
Zamieszczona mapka jest bardzo "czytelna" pewnie tak samo jak cala planowana inwestycja?