Miasto, nim rozpocznie ambitny plan przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej nr 500 – tj. fragmentu Al. Tysiąclecia, Plac Grunwaldzki i fragmentu Al. Grunwaldzkiej, będzie musiało przygotować raport oddziaływania na środowisko tej inwestycji. Te procedury z pewnością nieco przedłużą planowane prace budowlane, zwłaszcza iż początkowo wydawało się iż taki raport nie będzie potrzebny.
27.04.2010r. zostało wszczęte na wniosek Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 500 – tj. fragmentu Al. Tysiąclecia, Plac Grunwaldzki i fragmentu Al. Grunwaldzkiej w Elblągu”. Urząd Miejski nałożył na inwestora obowiązek sporządzenia szczegółowego raportu oddziaływania na środowisko planowanych prac budowlanych.
Planowane przedsięwzięcie zaliczane jest bowiem do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi publicznej o nawierzchni utwardzonej wraz z infrastrukturą.
„Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 500 – fragmentu Al. Tysiąclecia, Plac Grunwaldzki i fragmentu Al. Grunwaldzkiej w Elblągu” to inwestycja celu publicznego polegająca na przebudowie odcinka drogi wojewódzkiej Nr 500 wraz z przebudową układu torowego fragmentu Al. Tysiąclecia, ul. Plac Grunwaldzki i fragmentu Al. Grunwaldzkiej w Elblągu, obejmujące również przebudowę przepustów nad rzeką Kumielą. Planowane przedsięwzięcie ma na celu uporządkowanie istniejącego układu drogowego oraz poprawę warunków i bezpieczeństwa ruchu pojazdów i pieszych. W ramach inwestycji przewiduje się: przebudowę Al. Tysiąclecia od skrzyżowania z ul. Malborską bez tego skrzyżowania do ul. Plac Grunwaldzki wraz ze skrzyżowaniami z ul. Hetmańska i z ul. Fabryczną oraz zjazdem z ul. Fabrycznej do stacji benzynowej, przebudowę ul. Plac Grunwaldzki wraz z włączeniem ul. 3 Maja, nowoprojektowanym włączeniem ul. Związku Jaszczurczego, obiektem mostowym zlokalizowanym w ul. Plac Grunwaldzki, przebudowę Al. Grunwaldzkiej od ul. Plac Grunwaldzki wraz ze zjazdem do zespołu obiektów handlowych na terenie byłego „Zamechu” do skrzyżowania z ul. Lotniczą, przebudowę ul. Hetmańskiej od skrzyżowania z ul. Giermków bez tego skrzyżowania do skrzyżowania z ul. nowoprojektowaną wraz z tym skrzyżowaniem, budowę ul. nowoprojektowanej zgodnie z zapisami w MPZP obszaru „Osiek IV”,
likwidację skrzyżowania ul. Fabrycznej z Al. Tysiąclecia przy jednoczesnym podłączeniu ul. Fabrycznej do ul. nowoprojektowanej, przebudowę wlotu ul. Lotniczej w rejonie skrzyżowania z Al. Grunwaldzką, budowę obiektów inżynierskich - przepustów drogowych, przebudowę kanalizacji deszczowej, usunięcie kolizji uzbrojenia podziemnego z przebudowywanym układem komunikacyjnym (wodociąg, kanalizacja sanitarna, gaz, co, telekomunikacja, elektroenergetyka), budowę oświetlenia ulicznego, wyburzenia obiektów kubaturowych kolidujących z projektowanym (przebudowywanym) układem drogowym.
Przebudowywany odcinek DW500 w stanie istniejącym charakteryzuje się średnim i złym stanem nawierzchni (nierówności, spękania ). W ramach przedsięwzięcia jezdnie dróg wykonywane będą w technologii bitumicznej. Konstrukcja nawierzchni będzie przyjęta zależnie od kategorii ruchu, w miejscach występowania niekorzystnych warunków gruntowo – wodnych zaprojektowane zostanie wzmocnienie słabego podłoża pod jezdnią. Przepusty drogowe zaprojektowano na obciążenia klasa „A” wg PN 85/S-10030, oznacza to, że po moście będą mogły poruszać się pojazdy o masie 500kN (50T) bez ograniczeń.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się przebudowę przepustów do przeprowadzenia rzeki Kumieli pod skrzyżowaniem Alei Grunwaldzkiej z projektowanej ul. Związku Jaszczurczego oraz pod ul. Związku Jaszczurczego dalej w dół rzeki), realizowaną w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 500 w Elblągu.
Realizacja przedsięwzięcia przewiduje wycięcie ok.120 sztuk drzew oraz ok.800 m² krzewów/drzew poniżej 5 lat, usunięcie 6 karpin.
Wycinka dotyczy głównie rejonu Al. Tysiąclecia i Al. Grunwaldzkiej. Usunięcie drzew spowodowane jest kolizją z układem drogowym oraz projektowanymi sieciami wod-kan, gazem oraz siecią cieplną.
Przewiduje się, iż przebudowa drogi spowoduje poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenie emisji hałasu ze względu na całkowitą wymianę nawierzchni oraz wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu.
W wyniku przebudowy i rozbudowy systemu odwodnienia, usprawniona zostanie gospodarka wodami opadowymi oraz ulegnie poprawie obecny stan odwadniania powierzchni drogowych.
W celu ochrony przed błotem i substancjami ropopochodnymi spłukiwanymi z jezdni, na odcinkach wylotowych do Kumieli projektuje się zainstalowanie ciągu urządzeń do podczyszczania ścieków deszczowych w postaci układu: osadnik – separator lamelowy, jako drugi etap podczyszczania. W celu zminimalizowania dopływu zanieczyszczeń (piasek) do odbiorników (istniejący układ kanalizacji), wpusty drogowe projektuje się z osadnikiem, wyposażone w kosze.
Oglądałem to w planach zagospodarowania przestrzennego tej części miasta i całkiem całkiem to się prezentuje. Oby tylko jak najszybciej to zaczęli robić.
Nieźle... szkoda tylko że Nie przebudują Grunwaldzkiej tak, żeby była 4-pasmowa na całej długości :(
dlaczego przebudowuje sie drogi gdzie nawierzchnia jest dobra??? A Browarna wyglada jak poligon doswiadczalny nie mowiac o Plk.Dabka ktora wola o pomste do nieba
Ile razy można wam powtarzać że Browarna to droga wojewódzka, na którą Olsztyn blokuje nam kasę...
Czy po przebudowie będzie można w końcu normalnie zawracać? Czy będą ronda? I ile świateł dołożą do czerwonej fali?
Szkoda tylko, że nie bedzie dodatkowych pasów ruchu!:(
Szkoda, że w ciągu ul. Tysiąclecia nie pojawi się trakcja tramwajowa - do ul. Rycerskiej. Wg projektu na drogę 503 też nie ma przewidzianych torów tramwajowych - czyli tramwaj w ul. 3 Maja pozostaje na wieki.WIELKAAAAAAAA SZKODAAAAAA.
Grunwaldzka od komeńskiego do Węzla Wschod powinna być jak najszybciej 4 pasmowa , to priorytet.
Popieram cała Aleja Grunwaldzka powinna być dwujezdniowa z tramwajem pośrodku ;)
Mam pytanie do osób odpiedzialnych za modernizacje tej ulicy? Kiedy planowany jest termin rozpoczęcia tej inwestycji i oczywiście termin zakończenia