Wczoraj (6 maja 2010 roku) odbyło się kolejne spotkanie Forum Rozwoju Elbląga, które tym razem było poświęcone inwestycjom drogowym w mieście Elblągu i jego okolicach. Gośćmi spotkania byli wiceprezydent Elbląga pan Witold Wróblewski oraz Naczelnik Zarządu Dróg pani Krystyna Dziurdź. W trakcie wystąpień zaproszonych gości oraz ożywionej trzy godzinnej dyskusji uczestników spotkania poruszono wiele kwestii dotyczących elbląskich dróg.
Na samym początku spotkania pan wiceprezydent mocno zaakcentował, że inwestycje drogowe w Elblągu są robione w oparciu o kolejne strategie rozwoju miasta, i jest to przemyślany proces niestety w dużej mierze ograniczony możliwościami finansowymi i dostępnością do funduszy Unii Europejskiej. Największymi tegorocznymi inwestycjami drogowymi w Elblągu są przebudowa ul. Grota Roweckiego, ul. Traugutta i ul. Chrobrego.
Jak wskazali goście w kolejnych latach czekają elblążan jeszcze większe inwestycje m.in. przebudowa ulic: 12 Lutego, Królewieckiej, Rycerskiej, Pocztowej, Browarnej, Mazurskiej, Sienkiewicza itp. Miasto poważnie też przymierza się do budowy ulic tworzących tzw. miejską obwodnicę Wschodnią (z tunelem), Południową i Zachodnią. Najbliższa realizacji wydaje się być obwodnica Południowa na Zatorzu, zaś impulsem do jej powstania może być planowana budowa Centrum Handlowego „Siódemka” zlokalizowanego przy trasie S7 na wysokości lotniska aeroklubu.
Przedstawiciele Ratusza podkreślali ponadto, że inwestycje drogowe w Elblągu robione są w oparciu o koncepcję zrównoważonego rozwoju środków transportu i nie ukrywali, że priorytetem są tramwaje. Temu m.in. priorytetowi służy obecna inwestycja na ul. Grota Roweckiego oraz kolejne zaplanowane na najbliższe lata na ulicach: 12 Lutego i Królewieckiej. Ku zaskoczeniu zebranych okazało się, że nie jest wcale przesądzona likwidacja trakcji tramwajowej na ulicy Królewieckiej pomiędzy ulicami Pocztową i 12 Lutego. Podobno jest to kwestia do spokojnego przemyślenia i przedyskutowania z zainteresowanymi tym tematem elblążanami.
W trakcie spotkania poruszono też kwestię ważnych dla Elbląga dróg krajowych nr 22 i nr 7. Jeżeli chodzi o DK 7, która jest przebudowywana na drogę expresową, to tu najistotniejsze dla miasta są oczywiście węzły drogowe. Jedyny obecnie funkcjonujący w Elblągu na tej drodze węzeł Elbląg - Wschód niestety nie jest bezkolizyjny, ale podobno ma być w niedalekiej przyszłości przebudowany na bezkolizyjny. Węzeł Raczki, który jest obecnie w budowie też nie jest idealny, ale prawdopodobnie ma być oddany do użytku jeszcze w tym roku i ma zmienić nazwę (być może na Elbląg - Południe).
W przyszłym roku ma ruszyć budowa drogi S7 w kierunku Gdańska, a to z kolei wiąże się z budową węzła Kazimierzowo, chociaż i tu prawdopodobnie zostanie zmieniona nazwa na Elbląg - Zachód. W ramach tej inwestycji na pewno zostanie zlikwidowane skrzyżowanie „siódemki” z ulicą Żuławską, jednak, w którym miejscu powstanie wiadukt umożliwiający przedostanie się w tym miejscu na drugą stronę expresówki jeszcze nie wiadomo. W kontekście potencjalnej budowy Centrum Handlowego „Siódemka” istnieje też koncepcja budowy tzw. węzła Elbląg - Lotnisko, jednak zależy to od skuteczności negocjacji prowadzonych na ten temat w odpowiednich urzędach niestety poza Elblągiem.
Jeżeli chodzi o DK 22 to z wypowiedzi gości spotkania wynika, że Prezydent Elbląga dostał zapewnienie z ministerstwa, że na odcinku Elbląg – autostrada A1, będzie droga expresowa S22 w ramach sieci dróg TEN-T. Jednak ta inwestycja nie dość, że niepotwierdzona oficjalnie to i tak będzie realizowana w bliżej nieokreślonej przyszłości także musimy się jeszcze uzbroić w cierpliwość. Na koniec spotkania, zarysowała się pewna różnica zdań, co do przekazu informacji o miejskich inwestycjach. Przedstawiciele Ratusza twierdzili, że forma informowania społeczeństwa poprzez miejską stronę internetową oraz informacje na tablicach ogłoszeń w Urzędzie są wystarczające. Zebrani mieli jednak inne zdanie i sugerowali gościom większe otwarcie na media lokalne, prowadzenie większej ilości konferencji prasowych czy też korzystanie chociażby z ulotek informacyjnych.
Kolejne spotkanie Forum Rozwoju Elbląga planowane jest na początek czerwca 2010, jednak tematyka i dokładny termin spotkania zostanie podany w późniejszym terminie.
Cezary Balbuza członek FRE
droga wewnetrzna przy ul.czerwonego krzyza nie remontowana od momentu powstania a to byl 1974r
Dziwne, bo jakoś tutaj zawsze można przeczytać o tych wszystkich inwestycjach. Czyżby zebrani tam bali się internetu?
Obwodnica Wschodnia zlikwiduje wszystkie ogrody dzialkowe w tej części miasta od Bema po Marymoncką , ale dzialkowcy nie zostali o tym poinformowani i dalej inwestują w jeszcze swoja ziemię .Tworzenie drogi przelotowej przez piekne tereny dzialkowe i pod oknami domkow jednorodzinnych, domu starców i budowanego hospicjum to najgorszy pomysł obecnego prezydenta , na szczescie od 10 lat oprotestowywany przez mieszkancow .Wlasciwy stworzony wiele lat temu projekt obwodnicy prowadzi niezamieszkalymi terenami miedzy gorą Pomnik ,a gorą Chrobrego i tam nalezy budować obwodnicę .
Zagonową się przejedźcie!
Mam nadzieje że te "ogrody działkowe" pójdą pod spychacz. W środku miasta całe hektary tego reliktu komuny. Ale ja komunistów rozumiem, ludzie do miast oderwane granatem od pługa musiały mieć jakąś łączność ze swoimi korzeniami stąd dano im po kawałku ziemi niech tam sobie dłubią jak za dawnych czasów. Dodatkowo przypominam że te ogródki nie są waszą własnością ! Jedno pismo i odlatujecie. Chcesz ryć jak kret to kup sobie hektar gdzieś za miastem a ludzie niech mają miejsce na budowy domów.
Pani Dziurdź i jej pomysły, choćby Hetmańska i zła długość miejsca dla samochodów co powoduje że jest zastawiona droga dla rowerów, kilkukrotnie przebudowywany zjazdu z mostu w kierunku Nowodworskiej, zjazd z 7 do Malborka (czemu N.Dwór to sobie załatwił, a Elbląg nie?) i wiele innych inwestycji drogowych. Kiedy ją w końcu przeniosą (czyt. odetną od koryta) na inne stanowisko?
A i zapomniałem się zapytać. Czy Pani Dziurdź ma Prawo Jazdy?
popieram spolecznego inzyniera , choć ul. Wyżynna raczej nie jest w Centrum Elbląga ,a na jego dalekich przedmieściach. oraz ,że ogrody dzialkowe są takze w krajach zachodnich ,jak Niemcy ,czy Szwecja , a przynalezność do spoleczności dzialkowcow jest dobrowolna .Miasto powinno przekazać jak najwiecej terenow pod budownictwo jednorodzinne , ale tak sie nie dzieje , dlaczego ,to pytanie dla dociekliwych radnych . wolnych terenow jest mnostwo ,zaczynajac od modrzewiny/ miejsca na kilka tyś . dzialek ,poprzez tereny miadzy Chrobrego ,a Marymoncką / kilkaset dzialek , oraz planowanym ,ale wstrzymanym osiedlu miedzy Wyżynną ,z Bisem . 10 lat temu zabrano ten teren rolnikowi i do dziś rosna tam tylko chwasty i samosiejki . Pierw ,niech Urzednicy zagospodarują te tereny ,oraz ogromna dziure w rzeczywiscie Centrum obok dawnego kina Syrena , a potem zabieraja dzialkowcom ich dzialki . Ponieważ ludność Elblaga zmalala w ciagu kilkunastu lat o 25 tys. stale maleje
Ludność miasta maleje bo nie ma perspektyw na godne życie.!!!!!!!!!!!!!!!!A ogródki działkowe w środku miasta to zabójstwo dlatego że warzywa skażone spalinami są sprzedawane w niektórych miejscach.Lubię działki ale z jakimś rozsądkiem ,brak jest terenów pod budownictwo a działki powinny być z dala od smrodu spalin i hałasu.Jak jest kasa na budowy zacznijmy wreszcie budować!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ZATORZE WOŁA O POMSTĘ!!!