Sobota, 23.11.2024, Imieniny: Adela, Felicyta, Klemens
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Czy jest szansa na ratunek kolei nadzalewowej?

25.03.2010, 10:03:15 Rozmiar tekstu: A A A
Czy jest szansa na ratunek kolei nadzalewowej?

O „ratowaniu starych dworców” rozmawiano podczas konferencji, którą zwołał wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski. Poruszono również temat interesujący szczególnie elblążan. Chodzi mianowicie o możliwość przywrócenia do życia kolei nadzalewowej i odbudowy małych nadzalewowych dworców kolejowych.

- Na problem niszczejących, niekiedy przepięknych, zabytkowych dworców kolejowych w regionie zwróciła moją uwagę pani Elżbieta Mierzyńska - powiedział wojewoda Marian Podziewski. – Zorganizowałem tę konferencję, bo widzę szansę uratowania tych budynków i przeznaczenia ich nie tylko na dworce kolejowe, ale również na inne formy ludzkiej aktywności. Partnerami w zagospodarowaniu tych obiektów mogą być zarówno samorządy lokalne, jak i organizacje pozarządowe. Trzeba tylko ustalić na ile PKP, właściciel niszczejących dziś obiektów, jest w stanie ustąpić, by można było te budynki zagospodarować i uratować przed ruiną.

Na majątek PKP w skali kraju składa się 105 tys. ha gruntów, 2641 dworców, 39 tys. budowli kolejowych (w tym ciekawych architektonicznie wież ciśnień), ponad 100 tys. mieszkań. Wśród 2641 dworców aż 1631 to obiekty już nieczynne, w tym 794 przy jeszcze czynnych liniach kolejowych. Liczba zamykanych na kłódkę dworców rośnie.

- W ostatnich czterech latach inwestowaliśmy średnio 16 mln zł, tylko tyle możemy uciułać i jeszcze musimy spłacać długi byłego  państwowego przedsiębiorstwa  PKP – mówił Jacek Prześluga, dyrektor ds. rewitalizacji dworców kolejowych, członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych. - Mamy po byłych PKP dług sprzed 20 lat, to 6 mld zadłużenia, według mnie wirtualnego. Gdyby każdego roku na modernizację dworców przeznaczano 300 mln zł z obsługi starego zadłużenia, to w ciągu 10 lat zostałyby rewitalizowane wszystkie średnie i małe dworce kolejowe w Polsce.

- Platforma Obywatelska przygotowuje w tej sprawie systemowe rozwiązanie - powiedziała poseł Beata Bublewicz, zabierając głos jako jedna z pierwszych uczestniczek konferencji. – Sejmowa Komisja Infrastruktury przygotowuje projekt ustawy, na której mocy samorządy będą mogły przejmować dworce od PKP, a ich remont będzie w równych częściach finansowany ze środków samorządu województwa, Banku Gospodarstwa Krajowego i samorządów gminnych.

Dworców czekających na remonty na Warmii i Mazurach jest kilkadziesiąt. Niemalże wszystkie to obiekty z połowy XIX wieku. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA administruje w tym regionie 50 dworcami czynnymi i 45 nieczynnymi. Połowa z nich to ruina. Ten dewastowany brakiem inwestycji majątek powiększa jeszcze 7 tys ha działek.

Jacek Prześluga, którego wystąpienie było najbardziej oczekiwane, zapewniał, że wkrótce zostanie powołany nowy podmiot gospodarczy, odpowiedzialny za modernizację  i zarządzanie, pod nazwą Dworzec Polski.    

Wśród uczestników spotkania było wielu samorządowców, wśród nich burmistrz Tolkmicka i wójt gminy Małdyty. Obaj mówili o barierach prawnych, uniemożliwiających adaptacje dworców na nowe cele. Na konferencję przyjechała twórczyni muzeum kolejnictwa w Węgorzewie – Barbara Chludzińska, a także prezes Stowarzyszenia Sadyba – Krzysztof Worobiec, zainteresowany ochroną najważniejszych elementów krajobrazu kulturowego, do których zalicza zarówno aleje, jak i stare dworce na Warmii i Mazurach. W dyskusji o próbach przejęcia dworców na nowe cele publiczne głos zabierali: Barbara Zasada, dyrektor Szkoły Podstawowej w Sątopach, Danuta Zielonka, prezes Stowarzyszenia Inicjatyw Obywatelskich w Barczewie. W Sątopach brakuje możliwości przejęcia dworca na cele kulturotwórcze, a o takim miejscu marzą dzieci i młodzież, Natomiast w Barczewie brakuje możliwości na urządzenie bardzo potrzebnego w mieście przedszkola.

Sebastian Marszał, prezes Warmińsko-Mazurskiego Towarzystwa Miłośników Kolei, pasjonat i kolekcjoner, ale też inżynier z fachową znajomością obecnego stanu infrastruktury kolejowej, mówił z żalem o braku finansów na inwestycje nawet w miejscach, które mogą być atrakcją w skali Europy – do takich zalicza się kolej nadzalewowa, łącząca Tolkmicko, Elbląg, Frombork, Braniewo. Podczas konferencji zaprezentowano też przykłady zagospodarowania dworców kolejowych w Drawsku Pomorskim (zachodniopomorskie) i w Giżycku.
O stanie dworców kolejowych i możliwościach ich uratowania mówiono kilka godzin. Głos w tej sprawie zabierali m.in. Zbigniew Maj - naczelnik Wydziału ds. Konserwatorskich w Departamencie Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Biotr Baczewski i Jacek Kostka - przedstawiciele stowarzyszenia „Obywatele Info”.

Wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski zapewnił, że pierwsza konferencja pod hasłem „Uratujmy stare dworce” nie będzie ostatnią i że konieczne jest kolejne spotkanie, bliżej władz ustawodawczych, bo bez wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie wiele projektów może pozostać jedynie w sferze marzeń, a rozwiązanie takie, jak w Drawsku Pomorskim, gdy samorząd stał się właścicielem dworca, przykładem jednostkowym.

Jak poinformował wojewoda, zapadła już decyzja o przedstawieniu problemu dworców członkom sejmowej Komisji Infrastruktury. Zostaną podjęte też starania o zorganizowanie ogólnokrajowej konferencji, dotyczącej dworców.



 

Mars

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (11)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ ERYK
    Czwartek, 25.03

    TAK URATUJĄ TĄ KOLEJ JAKI WSZYSTKO RATUJĄ.

  2. 2
    0
    ~ jaca5a
    Czwartek, 25.03

    Ostatnio narodził się pomysł żeby nadzalewówkę rozebrać a na jej miejscu zrobić scieżkę rowerową. No i pewnie do tego dojdzie prędzej niż póżniej.

  3. 3
    0
    ~ alfik45
    Czwartek, 25.03

    Pewnie tak,olsztynskie buraki nie potrafia inaczej...

  4. 4
    0
    ~ NieKolejarz
    Czwartek, 25.03

    Ja jestem za ścieżką rowerową w miejscu nadzalewówki, obecnie brak bezpiecznej drogi dla rowerów do Tolkmicka czy na plaże w Kadynach. I tak pewnie już część instalacji została rozkradziona, więc przywrócenie jej do życia to nie tylko remont dworców, ale także nowe tory i przewody miedziane i inne rzeczy, na które gminy nie znajdą pieniedzy :(

  5. 5
    0
    ~ turysta
    Czwartek, 25.03

    Przeczytałem ten bełkot wielkich miłośników kolei by się wstydzili tak wypowiadać.Przez tyle lat była kolej nad zalewowa była atrakcją turystyczną,cieszyła się wzięciem dla ludzi jadących na plaże .To jest zazdrość i nic więcej że my mamy coś czego nie ma olsztyn.Kolejka w Nowym Dworze jest rozbudowywana tylko u nas zacofanie we wszystkim.Sprowadzić stare parowozy i wagony, to będzie atrakcja dla wszystkich.Trzeba trochę chęci tylko komu w tym niby województwie się chce??????????????????????????????????????????

  6. 6
    0
    ~ tadeusz25
    Czwartek, 25.03

    niedlugo niemcy odzyskaja swoje ziemie i wygonia stad polskie buractwo ktore tylko potrafi niszczyc i niczego nieszanuje. scoezka rowerowa to glupi pomysl tym bardziej ze bedzie ona zapewne wygladala jak ta przy ''siódemce'' czyli wykonana z polbruku ktory nienadaje sie do budowy sciezek dla rowerow.

  7. 7
    0
    ~ fredek
    Piątek, 26.03

    To smutne,ze Olsztyn tak potraktował nadzalewowkę,ale przeciez to tylko nic nie znaczace miasteczko,które niczego dobrego nie potrafi zrobic dla terenu.Czy to takie trudne uruchomić ,chociaz sezonowo,cufcię ciagnaca turystyczne wagoniki z predkością 25 km na h?Trzeba tyko chcieć.

  8. 8
    0
    ~ fromOutside
    Piątek, 26.03

    Pomysł ścieżki rowerowej w tym miejscu jest głupi. To by było wielkie marnotrastwo istniejącej infrastruktury...chociaż nie zdziwię się jeśli do tego dojdzie bo przykładów takich głupich działań w Polsce nie brakuje. Jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje mi się przejęcie tego odcinka kolei przez samorząd województwa i samorządy lokalne. PKP to "syf, kiła i mogiła" więc nie ma szans, że coś zrobi... Jestem pewien, że na rewitalizację tego połączenia udałoby się pozyskać środki z UE... Tylko czy to połączenie będzie rentowne ? Na miejsce zlikwidowanej kolei weszli przecież inni przewoźnicy... Niemniej jednak mam nadzieję, że gminy nadzalewowe, którym powinno na tym najbardziej zależeć... będą skutecznie lobbować w Samorządzie Województwa o przywrócenie do życia tego połączenia..

  9. 9
    0
    ~ wizjoner
    Piątek, 26.03

    Najpierw kolej uśmiercili a teraz będą ją reanimować oczywiście zawsze ci sami specjaliści. Styropianowa czereda sprzeda i zadusi ten kraj. Jak było to przeszkadzało, a teraz będzie okazja żeby się przy odbudowie nachapać. Może puścić ta trasą tramwaj szerokotorowy a obok ułożyć ścieżkę rowerową z prostokatnego polbruku "słoniny" aż aż po ruską granicę, tam już przez Pasłękę przerzucili elbląski most zwodzony który nad kanałem ino zawadzał.

  10. 10
    0
    ~ Mój podpis
    Sobota, 27.03

    Szanse raczej są marne, ostatnia powódź w październiku podmyła tory i w kilku miejscach dosłownie wiszą one w powietrzu...

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.96782517433167