GDDKiA w Olsztynie wydaje setki tysięcy złotych na koncepcje, które trafiają do…kosza. Podczas gdy całkowicie przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie ignorowana jest koncepcja Gminy Wiejskiej Elbląg – prosta, łatwa, tania i szybka do wykonania. Jeśli w tej sytuacji nic się nie zmieni, Gronowu Górnemu grozi paraliż komunikacyjny i masowe wycofanie się inwestorów z tej miejscowości - pisze do naszej redakcji Pan Ireneusz Korzeniewski ze Stowarzyszenia dla Gronowa Górnego.
Według naszych informacji GDDKiA w Olsztynie wydała 500 tys. zł na opracowania koncepcji dojazdu do Gronowa Górnego. Problem jednak w tym, że żadne z proponowanych przez Dyrekcję rozwiązań nie zyskało akceptacji władz Gminy Wiejskiej Elbląg oraz sołectwa Gronowa Górnego. Koncepcje przygotowane przez czeską firmę Praha na zlecenie GDDKiA w Olsztynie okazały się totalną porażką. Dwie pierwsze zakładały bowiem…wyburzenie części zabudowań w Gronowie Górnym oraz na przedmieściach Elbląga w celu wytyczenia nowych dróg dojazdowych do miejscowości. Władze gminne i sołeckie te propozycje stanowczo odrzuciły, podobnie jak Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego. Proszę sobie wyobrazić, jakie koszty poniósłby Skarb Państwa, gdyby trzeba było zapłacić odszkodowania mieszkańcom Gronowa Górnego za wyburzenie ich domów? Do tego koncepcje przygotowane przez czeską firmę Praha zbyt mocno zbliżają się do obszaru objętego programem „Natura 2000” (j. Drużno).
Kolejne dwie koncepcje firmy „Praha” są już dużo bardziej wyważone i zakładają wytyczenie wzdłuż torów dróg dojazdowych z Węzła Wschód do terenów inwestycyjnych Gronowa Górnego. Jednak, według opinii GDDKiA w Olsztynie, realizacja tych koncepcji może zająć… od 10 do 30 lat.
Tymczasem Gronowo Górne, wobec budowy drogi ekspresowej nr 7 do Pasłęka i planowanej budowy gigantycznego centrum handlowego irlandzkiej spółki Spirit International, już teraz potrzebuje szybkich i pozytywnych rozwiązań komunikacyjnych z drogą krajową nr 7. W przeciwnym wypadku, jeśli nic się nie zmieni, przy obecnym stanie systemu dróg dojazdowych miejscowości tej grozi totalny paraliż komunikacyjny.
Niezrozumiałym dla nas w ogóle jest fakt ignorowania przez GDDKiA w Olsztynie koncepcji dróg dojazdowych przygotowanych przez Gminę Wiejską Elbląg. Warto dodać, że inwestor – Spirit Internetional jest gotowy wesprzeć finansowo realizację koncepcji dojazdu Gminy Wiejskiej Elbląg. Inwestor chce na swój koszt wybudować system dwóch rond oraz dróg zbierająco-rozprowadzających. To oznacza, że koncepcja Gminy Wiejskiej Elbląg jest praktycznie bezkosztowa.
W związku z potrzebą pogodzenia konieczności budowy dróg ekspresowych S7 i S22, z koniecznością zapewnienia możliwości rozwoju terenom przyległym do skrzyżowania obu dróg, Gmina Wiejska Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne. Proponowane rozwiązania są zgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r.. Art. 9 rozporządzenia mówi o dopuszczalnych sposobach powiązania drogi ekspresowej z innymi drogami poprzez skrzyżowania lub węzły. Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową. Koniec projektowanej drogi zbierająco - rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazdę na wprost do centrum Elbląga. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5.5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z. Będzie łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta.
Ireneusz Korzeniewski
Stowarzyszenie dla Gronowa Górnego
Będą się kłócić, spierać, aż inwestor powie:"Pa, pa". I będzie po staremu, zapyziałe Gronowo, zapyziała infrastruktura, zapyziali mieszkańcy... nic, tylko wina łoić!
wd15, s7, s22, trasa Z - można to na jakiejś grafice zobrazować, bo tak to wychodzi bełkot.
nio wlasnie mogla by redakcja jakies pare mapek zrobic z tymi wariantami tej drogi razem z lokalizacja dokladną tego CH??
Wiadukt WD-15 będzie stał tak szybko, że wszyscy się dziwią. Pewnie już niedługo zostaną wykonane ławy fundamentowe, które zapewne powinny być szersze, jeżeli wiadukt ma być szerszy o 1,5 m. Gospodarzom Gronowa polecam przejechać się na wiadukt nad torami w ciągu ulicy Akacjowej. Jezdnia 7m i chodniki po 3 metry z każdej ze stron (tam ktoś umiał powalczyć). Gdzie był ktoś z gminy jak była opinia projektu. Przecież to bardzo prosto sprawdzić, bo na pewno są podpisy na liście obecności ze spotkania. To jest za ważna sprawa, żeby nie pytali się gminy. Teraz jest już za późno, żeby cokolwiek zmieniać. Wszyscy mieszkańcy Gronowa niech podziękują swoim gospodarzom i zastanowią się jak będą przy urnie wyborczej podczas następnych wyborów.
mapki by sie przydały to fakt bo strasznie zagmatwane te informacje... az drugiej strony dlaczego gmina tak późno zareagowała?! Fakt że przy okzaji tych inwestycji Gronowo doczekało sie po wielu latach oświetlenia ul. Grunwaldzkiej - drogi dojazdowej z Elbląga, więc może nie będzie tak źle... a jesli chodzi o ten przemysł który miałby sie wycofać z Gronowa to może i dobrze bo cięzko sie mieszka z takim hałasem, niech rozbudowuja sie poza terenami zamieszkałymi...
A ja słyszałem że ma być udrożniona droga nad berlinką wiaduktem do Elbląga, więc nie będzie tak źle, a w gminie pewnie pracują mało zaangażowani pracownicy stąd te przespane sprawy na etapie projektowania, zarówno podczas remontu berlinki jak i teraz modernizacji E7. Wjeżdżając do Gronowa od strony E7 już od lipca nie widać znaków drogowych tak zarosły chwastami, więc pewnie śpia za tymi biurkami!
Jesli nie wylano jeszcze przęseł to wszystko mozna zmienić!!!Dlaczego teraz słynny projektant P. Hofman który wymyslił ten durnowaty mosteczek nad siódemką nie broni swej koncepcji i nie znajduje rozwiązania? Jak wdrażano nowe warunki zabudowy to bronił swj koncepcji, szydząc z wniosków o zamknieciu mozliwości rozwojowych na terenach obecnie przeznaczonych po inwestycje. Rolnicy, mieszkańcy mieli wiekszą wyobraźnię od architekta. Panie Hofman z atelier, teraz okazało sie kto był mądrzejszy i przewidujący. Duzo winy ponosi równierz były wójt Nowaczyk, który nie przewidywał rozwoju na łąkach przy Berylowej do byłego kombinatu.
Nie wiem jak się przedstawiają przyszłościowe koncepcje drogowe w Gronowie Górnym, ale ponownie podsuwam pomysł stacji kolejowej Elbląg-GronowoGórne przy nowym centrum handlowym. Uważam, że jest to dobre, przyszłościowe rozwiązanie komunikacyjne.
GDDKIA w Olsztynie nie powinna specjalnie kłaść kłód pod nogi dobrym pomysłom. Co im zależy, aby wdrożyć rozwiązanie drogowe gminy Elbląg? Przecież ta inwestycja jest potrzebna wszystkim - i mieszkańcom Elbląga i Gronowa.
Czy w tym państwie można zrobić coś normalnie? bo na razie wychodzi że nie , przecież GDDKiA powinna być zadowolona że nie musi płacić za drogi!!! skoro wszystko jest zgodne z rozporządzeniem Ministra to co stoi na przeszkodzie zgodzić się Gminie na ich rozwiązania , chyba że jest gdzieś drugie dno!!!