Tego wydarzenia nie można przegapić! Najciekawszy spektakl 10. Jubileuszowej Elbląskiej Wiosny Teatralnej. Gdziekolwiek się pojawią z tym przedstawieniem, oczarowują publiczność i zachwycają recenzentów.
Podczas tegorocznych Olsztyńskich Spotkań Teatralnych, tylko oni zostali przez publiczność owacyjnie nagrodzeni brawami na stojąco! Trzej znani twórcy teatralni: Leszek Mądzik, Jerzy Kalina i Paweł Passini wzięli na warsztat zadanie, jakie postawił przed nimi dyrektor Pantomimy Zbyszek Szymczyk - stworzyć współczesną wizję "Sądu Ostatecznego" według obrazu średniowiecznego malarza Hansa Memlinga. W efekcie powstał spektakl "Osąd". Słynny obraz stał się inspiracją do zbudowania własnej wizji końca świata.
„Osąd” – 8.04.2011. – godz. 19:00. Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.
Jerzy Kalina / Leszek Mądzik / Paweł Passini
Podczas tegorocznych Olsztyńskich Spotkań Teatralnych, tylko oni zostali przez publiczność owacyjnie nagrodzeni brawami na stojąco! Trzej znani twórcy teatralni: Leszek Mądzik, Jerzy Kalina i Paweł Passini wzięli na warsztat zadanie, jakie postawił przed nimi dyrektor Pantomimy Zbyszek Szymczyk - stworzyć współczesną wizję "Sądu Ostatecznego" według obrazu średniowiecznego malarza Hansa Memlinga. W efekcie powstał spektakl "Osąd". Słynny obraz stał się inspiracją do zbudowania własnej wizji końca świata.
„Osąd” – 8.04.2011. – godz. 19:00. Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.
Jerzy Kalina / Leszek Mądzik / Paweł Passini
Jerzy Kalina - reżyseria, scenografia
Zbigniew Szymczyk - choreografia
muzyka:
muzyka:
Porter Ricks, Thomas Koener, Andy Mellwing,
Brian Eno, Aphex Twin, Richard David James
Jacek Wierzchowski
Paweł Passini - reżyseria, muzyka
Maria Porzyc - wizualizacje
Leszek Mądzik - reżyseria, scenografia, choreografia
muzyka:
muzyka:
Arvo Pärt
Obsada: Artur Borkowski, Izabela Cześniewicz, Maria Grzegorowska, Paulina Jóźwin, Agnieszka Kulińska, Mateusz Kowalski, Anna Nabiałkowska, Marek Oleksy, Radomir Piorun, Aneta Piorun, Monika Rostecka-Komorowska, Krzysztof Roszko, Katarzyna Sobiszewska, gościnnie Maciej Wyczański (neTTheatre), udział uczniów Studia Pantomimy - Agnieszka Dziewa, Krzysztof Szczepańczyk.
Z tematem Sądu Ostatecznego mierzę się po raz drugi. Na przełomie wieków XX / XXI na metalowych, ewakuacyjnych schodach warszawskiej kamienicy zrealizowałem performance pod tytułem "Praska zima" poświęcony Janowi Palachowi. Jego heroiczny akt samospalenia w przejmujący sposób potwierdził apokaliptyczność doznań , które są naszym udziałem w życiu. Po 10 latach ponownie zdecydowałem się podjąć ten trudny temat i pragnę go zrealizować w najbardziej osobistej formie. Stan destrukcji duchowej wyrażony w moim spektaklu jest doświadczeniem jednostkowym. Nie ma w nim podziału na niebo, piekło, czyściec. Jest stan depresyjnej samotności w chwilach ostatecznych rozstrzygnięć. Jest też moja niezgoda na wyrok wiecznego potępienia. "Sąd idzie" to moje lęki, obawy, strach, ale i wiara w ułaskawienie.
Obsada: Artur Borkowski, Izabela Cześniewicz, Maria Grzegorowska, Paulina Jóźwin, Agnieszka Kulińska, Mateusz Kowalski, Anna Nabiałkowska, Marek Oleksy, Radomir Piorun, Aneta Piorun, Monika Rostecka-Komorowska, Krzysztof Roszko, Katarzyna Sobiszewska, gościnnie Maciej Wyczański (neTTheatre), udział uczniów Studia Pantomimy - Agnieszka Dziewa, Krzysztof Szczepańczyk.
Z tematem Sądu Ostatecznego mierzę się po raz drugi. Na przełomie wieków XX / XXI na metalowych, ewakuacyjnych schodach warszawskiej kamienicy zrealizowałem performance pod tytułem "Praska zima" poświęcony Janowi Palachowi. Jego heroiczny akt samospalenia w przejmujący sposób potwierdził apokaliptyczność doznań , które są naszym udziałem w życiu. Po 10 latach ponownie zdecydowałem się podjąć ten trudny temat i pragnę go zrealizować w najbardziej osobistej formie. Stan destrukcji duchowej wyrażony w moim spektaklu jest doświadczeniem jednostkowym. Nie ma w nim podziału na niebo, piekło, czyściec. Jest stan depresyjnej samotności w chwilach ostatecznych rozstrzygnięć. Jest też moja niezgoda na wyrok wiecznego potępienia. "Sąd idzie" to moje lęki, obawy, strach, ale i wiara w ułaskawienie.
JERZY KALINA
"A gdy otworzył pieczęć siódmą, zapanowała w niebie cisza, prawie na pół godziny." Na obrazie Memlinga wszystko odbywa się w milczeniu. Jest jeszcze krzyk - niemy. Sąd Ostateczny z ludzkiej perspektywy jest momentalny, rozgrywa się w mgnieniu oka. Nagle, w ułamku sekundy całe życie ciała - każdy jego gest i poruszenie, układają się w sekwencję zer i jedynek składającą na ostetaczny wynik. Góra/ Dół. Przez chwilę wszystko jest wylącznie dobre, albo złe. A potem już tylko nieskończone cierpienie i nudna wieczność. Do roku 2020 wypadki samochodowe staną się najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci. Od czasu wynalezienia samochodu w wypadkach zginęło 30 milionów osób. Co trzydzieści sekund ginie kolejna. Dziennie w Polsce ginie 15 ciał - tyle zobaczysz przed sobą na scenie.
"A gdy otworzył pieczęć siódmą, zapanowała w niebie cisza, prawie na pół godziny." Na obrazie Memlinga wszystko odbywa się w milczeniu. Jest jeszcze krzyk - niemy. Sąd Ostateczny z ludzkiej perspektywy jest momentalny, rozgrywa się w mgnieniu oka. Nagle, w ułamku sekundy całe życie ciała - każdy jego gest i poruszenie, układają się w sekwencję zer i jedynek składającą na ostetaczny wynik. Góra/ Dół. Przez chwilę wszystko jest wylącznie dobre, albo złe. A potem już tylko nieskończone cierpienie i nudna wieczność. Do roku 2020 wypadki samochodowe staną się najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci. Od czasu wynalezienia samochodu w wypadkach zginęło 30 milionów osób. Co trzydzieści sekund ginie kolejna. Dziennie w Polsce ginie 15 ciał - tyle zobaczysz przed sobą na scenie.
PAWEŁ PASSINI
OSĄD - niekoniecznie ostateczny, bardziej codzienny, stawiający na szali to co w życiu dobre ale bardziej to, co jest wyrzutem sumienia. Spokój naszych zachowań zakłóca ta niewidoczna Temida, na której ważą się nasze uczynki. Czas przybliża nas do tej wizji, w którą tak trudno uwierzyć, patrząc na jedno ze skrzydeł obrazu H. Memlinga. Im bardziej dostrzegamy go w sobie, tym mniej niepokoju zasieje on w naszych umysłach. Sen zawsze jest odpoczynkiem, dobrze by był nim i ten wieczny. To w nocy bez słów, ale z dźwiękami muzyki Arvo Parta uczestniczymy w misterium wędrowania po drabinach życia nie przeczuwając, kiedy z nich odpadniemy, pod wpływem wiecznego osądu.
LESZEK MĄDZIK
OSĄD - niekoniecznie ostateczny, bardziej codzienny, stawiający na szali to co w życiu dobre ale bardziej to, co jest wyrzutem sumienia. Spokój naszych zachowań zakłóca ta niewidoczna Temida, na której ważą się nasze uczynki. Czas przybliża nas do tej wizji, w którą tak trudno uwierzyć, patrząc na jedno ze skrzydeł obrazu H. Memlinga. Im bardziej dostrzegamy go w sobie, tym mniej niepokoju zasieje on w naszych umysłach. Sen zawsze jest odpoczynkiem, dobrze by był nim i ten wieczny. To w nocy bez słów, ale z dźwiękami muzyki Arvo Parta uczestniczymy w misterium wędrowania po drabinach życia nie przeczuwając, kiedy z nich odpadniemy, pod wpływem wiecznego osądu.
LESZEK MĄDZIK
Tomasz Walczak