Chcemy, żeby konsumenci wiedzieli jak reagować w różnych sytuacjach. W jaki sposób rozpoznać niewłaściwe klauzule, które coraz częściej pojawiają się w umowach, jak prawidłowo zawrzeć taką umowę czy też zareklamować zwykłą parę butów. Zależy nam na tym, aby nasze społeczeństwo było bardziej świadome tego, jak walczyć o swoje prawa - mówi Danuta Janczuk z Ligi Kobiet Polskich w Elblągu i zachęca do udziału w cyklu spotkań "Poznaj swoje prawa".
Prawom konsumenta poświęcony jest cykl szkoleń "Poznaj swoje prawa" organizowany przez Ligę Kobiet Polskich Oddział Terenowy w Elblągu. Pierwsze spotkanie odbyło się w środę (30 września) w świetlicy SM "Sielanka" przy ul. Płk. Dąbka i było okazją do spotkania z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów.
Spotkanie było poświęcone genezie prawa konsumenckiego. Chciałem przedstawić, w jakich okolicznościach kształtowały się normy konsumenckie oraz jak ewoluowały na przestrzeni dziejów, zanim przybrały dzisiejszą formę. Dzięki temu słuchaczom łatwiej będzie zrozumieć późniejsze zagadnienia
- mówi Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Konsumentów w Elblągu.
Jak przekonuje rzecznik, szkolenia to okazja, aby zdobyć rzetelną wiedzę na temat praw, które nam przysługują, a także tego, jak z nich korzystać.
Świadomość konsumencka rośnie. Z roku na rok jest coraz wyższa, niemniej jednak bardzo często zdarza się, że konsumenci w niewłaściwy sposób wykorzystują przysługujące im prawa. Konsumentowi, wydaje się, że realizuje swoje prawa, a tak naprawdę domaga się od przedsiębiorcy świadczeń, które mu się nie należą. Dlatego konieczne jest, aby tę wiedzę przekazywać rzetelnie i dokładnie, tak by te roszczenia były zasadne
- dodaje Paweł Rodziewicz.
W pierwszym spotkaniu cyklu udział wzięło blisko dwadzieścia osób. Uczestnicy podkreślali, że takie zajęcia to dobry pomysł. - Wiele osób chce np. coś zareklamować, a nie wie jak to zrobić, do kogo zwrócić się o pomoc. Takie problemy miało wiele moich znajomych. Sama od trzech lat staram walczę z reklamacją lokówki, która była warta 100 zł. Uważam, że takie spotkania, nam konsumentom są bardzo potrzebne - przekonuje pani Maria z klubu seniora przy SM "Sielanka", uczestniczka spotkania.
Organizatorzy szkolenia podkreślają, że projekt skierowany jest nie tylko do konsumentów, ale i do przedsiębiorców. Każde spotkanie poświęcone będzie innemu tematowi, wśród nich będą:usługi kurierskie - problemy ze zniszczoną lub zagubioną przesyłką, jak reklamować, usługi turystyczne - co zrobić, kiedy hotel nie wygląda jak w katalogu lub gdy biuro podróży zmienia warunki umowy czy dochodzenie roszczeń w sprawach konsumenckich..
Proponujemy rzetelną wiedzę z zakresu realizacji praw konsumentów. Między innymi ze znajomości umów zawieranych z przedsiębiorcami, sposobu ich rozwiązywania, odstępowania od nich. To duży problem. Często zdarza się, że konsumenci próbują osiągnąć to w zły sposób. Na tych spotkaniach na pewno dowiedzą się, jak skutecznie odstąpić od umowy, bądź ją rozwiązać. Dowiedzą się również więcej na temat uprawnień przysługujących im z tytułu gwarancji czy rękojmi, w jaki sposób skutecznie domagać się realizacji świadczeń z nich wynikających. Nabędą praktycznych umiejętności z zakresu zawierania różnego rodzaju umów, a także umiejętności korzystania z tej specyficznej możliwości zawierania umowy, jaką jest umowa zawierana poza lokalem przedsiębiorstwa, zwłaszcza przez internet
- dodaje Miejski Rzecznik Konsumentów.
Ze względu na obostrzenia wprowadzone z powodu pandemii liczba uczestników spotkań jest ograniczona. Aby wziąć w nich udział ,należy wcześniej zgłosić się do organizatora. W przyszłym tygodniu na profilu LKP w Elblągu na Facebooku będzie dostępny harmonogram i tematyka spotkań.
Projekt "Poznaj swoje prawa" realizowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Marszałek ogłosił konkurs, aby przybliżyć mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego przepisy związane z prawem konsumentów. Odpowiedzieliśmy na ten konkurs i jesteśmy w tej chwili jedyną organizacją w województwie, która zajmuje się tym tematem. Projekt realizujemy nie tylko w Elblągu, ale również w powiecie braniewskim, Braniewie i powiecie elbląskim. Oprócz spotkań oferujemy również inne formy wsparcia konsumentów. Organizujemy porady prawnika i mediatora w naszej siedzibie przy al. Grunwaldzkiej 31. Tutaj po poradę można zwrócić się w konkretnych przypadkach
- dodaje Danuta Janczuk.
Aktualności na temat projektu "Poznaj swoje prawa" znajdziesz tutaj.
GDZIE maseczki lub przylbice ciemnoto. To przez Was juz wzrastają zachorowania do 2 tys.
Jak się mówi do ludzi to nie z rękami w kieszeniach !!!
Czy "prelegent" musi trzymać dwa mikrofony? Prawie jak Antek na budowie. No i ten "tłum" bez osłon na twarz. Gramy w jednej drużynie albo ... do przodu. Rzecznik powinien tak licznemu gronu przykładnie darować maseczki.
Rzecznik powinien zostać wielokrotnie ukarany, tak jak proboszcz za zagrożenie w świątyni. A panie nie słuchały tylko patrzyły na to co trzymał w lewej ręce. Skoro ma, to niech trzyma.
Wykład pewnie fascynujący ale i tak wszyscy się teraz zastanawiają co pan rzecznik ściskał w lewej ręce :P
a ta ręka w kieszeni? Pan grał w ping-ponga? Troszkę to nieładnie tak przy wszystkich sobie gmerać
Ktoś w ogóle przeczytał ten artykuł, czy tylko zdjęcia ogladacie? Bardzo fajna inicjatywa. Pan rzecznik wychodzi do ludzi i stara sie im trochę wiedzy przekazać. A wszyscy tylko, że ma rękę w kieszeni. Pozdrawiam Pana rzecznika. Niech się Pan trzyma... Za co Panu wygodnie ;)
Co was maseczki nie obowiązują co.
A ten spi zdjęcie pokazuje.
Bardzo dobrze wygląda. i świetnie mówi.