27 czerwca 2016 roku minister Anna Zalewska zapowiedziała zmianę ustroju szkolnego, m.in. likwidację gimnazjów i zmiany programowe dotyczące kształcenia. Te zmiany będą sukcesywnie wprowadzane od 2017 roku. - Już teraz jednak zmieniła się rola kuratora oświaty, który zyskuje szerokie kompetencje w zakresie nadzoru pedagogicznego nad organami prowadzącymi szkoły - zauważyła Małgorzata Sowicka, dyrektorka Departamentu Edukacji i Sportu, która poprosiliśmy o komentarz w tym temacie.
Zgodnie z ostatnimi zmianami w ustawie o systemie oświaty znacznie wzmocniła się rola kuratora. Na czym polega to wzmocnienie?
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty zakłada zmiany w trybie powoływania kuratorów oświaty. Zgodnie z nią kuratora i wicekuratora oświaty powoływał i odwoływał będzie minister edukacji narodowej. W ustawie o systemie oświaty została zapisana kontrola kuratorów oświaty nad działaniami samorządów w kształtowaniu sieci szkół i przedszkoli: decyzja o likwidacji lub przekształceniu przedszkola, szkoły lub placówki prowadzonej przez samorząd będzie zależała od uzyskania pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Zwiększono wpływ kuratora na wybór dyrektora szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez samorząd: kuratorium dysponuje taką samą liczbą członków komisji konkursowej jak organ prowadzący. Ponadto, arkusze organizacyjne szkół - swoiste "plany finansowe" szkół , przed zatwierdzeniem przez organ prowadzący powinny być zaopiniowane przez kuratorium.
Czy to ułatwi czy utrudni pracę samorządom?
Głównym zadaniem kuratorium jest nadzór pedagogiczny nad jakością kształcenia i wychowania w szkołach. Samorządom zaś szczególnie zależy na dobrym kształceniu swojej młodzieży w szkołach, w które inwestuje. Wierzę, że kuratorzy, jako osoby nadzorujące placówki edukacyjne, wydają opinie mając na uwadze wyłącznie dobro oświaty. I takie głosy zawsze warto brać pod uwagę, zwłaszcza podczas podejmowania kluczowych i trudnych decyzji, jak te dotyczące przyszłości placówek.
Czy nastąpi likwidacja gimnazjów i powrót do 8 letniej szkoły podstawowej ?
Zgodnie z założeniami zmian w systemie oświaty przedstawionymi w dniu 27 czerwca br. w Toruniu przez Minister Edukacji Narodowej, docelową strukturą szkolnictwa będzie 8-letnia szkoła powszechna, 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum, 5-letnia dwustopniowa branżowa szkoła z 3-letnim pierwszym stopniem i 2-letnim drugim stopniem. Nie ma jeszcze zapisów w ustawie, które sankcjonowałyby te zmiany. Jeśli one zostaną wprowadzone, to będzie to bardzo poważna zmiana ustroju szkolnego.
Czy dla Elbląga będzie to rewolucja?
Dla Elbląga, podobnie jak innych samorządów , będzie to bardzo duża zmiana zatem i bardzo duże wyzwanie. Dziś nasze dzieci uczęszczają do15 szkół podstawowych i 10 gimnazjów . Zgodnie z zapowiedziami pani minister, w tym roku po raz ostatni odbyła się rekrutacja do gimnazjów. W przyszłym roku obecni szóstoklasiści otrzymają promocję do klasy siódmej, w następnym roku do ósmej. W roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum. Z dniem 1 września 2019 r. w ustroju szkolnym nie będą funkcjonować gimnazja. Zatem przed samorządami wielkie zadanie takiej zmiany sieci szkół, by zabezpieczyć potrzeby wszystkich uczniów w wieku 7-15 lat.
Z jakimi problemami trzeba będzie się zmierzyć?
Na pewno trzeba będzie zweryfikować bazę szkolną. Mamy wyremontowane , po termomodernizacji budynki gimnazjów, mamy szkoły, które mogą nie zapełnić się uczniami. Na pewno trzeba będzie się zastanowić nad zmianą zatrudnienia dla kilkuset nauczycieli gimnazjów. Ale będziemy mierzyć się z tymi problemami jeśli zapowiedzi pani minister znajdą potwierdzenie w aktach prawnych.
Czy nastąpi zmiana struktury szkolnictwa zawodowego?
Takie są zapowiedzi. Z punktu widzenia zadań powiatowych, zmiany również mają rozpocząć się w roku szkolnym 2017/2018 poprzez powstanie branżowych szkół w miejsce zasadniczych szkół zawodowych. Zmiany te zakończą się w roku szkolnym 2024/2025. Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach rozpoczną się od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą w roku szkolnym 2023/2024. Wprowadzenie pięcioletniego technikum proponowane jest od roku szkolnego 2019/2020. W roku szkolnym 2019/2020 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły powszechnej. Dzieci kończące gimnazjum będą kształciły się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast dzieci kończące VIII klasę szkoły powszechnej rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia. To są zmiany strukturalne. Zgodnie z zapowiedziami, będą również zmiany programowe.
Czy coś już wiadomo na ten temat?
Wiadomo, że trwają prace nad nowymi podstawami programowymi. Pani minister zapowiedziała zwiększenie liczby godzin takich przedmiotów jak m.in. historia, biologia, matematyka, fizyka, chemia-to wiąże się z modyfikacją kształcenia ogólnego w czteroletnich liceach i pięcioletnich technikach. Są zapowiedzi dotyczące wzmocnienia aspektu wychowawczego szkoły i wiele innych, o których będzie można rozmawiać, jeśli powstaną stosowne akty prawne. Zapowiedzi zmian jest bardzo dużo, wiążą się one również z systemem egzaminowania. Trudno powiedzieć jak długo będzie trwało ich wdrażanie. Obecny system budowany był przez 18 lat.
Dziękuję za rozmowę.
Z Małgorzatą Sowicką rozmawiała
Przecież to są zmiany kolosalne! Skąd samorządy wezmą na to pieniądze?
To teraz kuratorium olszczyn dopiero nami porządzi.
To może przy okazji poprawić rejonizację szkół, bo nie ma żadnego uzasadnienia aby z Dąbrowy wozić dziecko do SP15 na Sadowej, nie mówiąc o gimnazjum na Rawskiej do którego nie ma bezpośredniego połączenia komunikacją miejską.
Najpierw wyp....... pieniądze na tworzenie gimnazjów, teraz za takie same pieniądze będą je likwidować, nie wiadomo po co, dlaczego, ... Po prostu kraj rządzony przez k....,id.... i złodziei
10 gimnazjów i 15 podstawówek a ma być 15 szkól powszechnych? Co z resztą budynków w które zainwestowano kupę kasy? Co z nauczycielami, którzy specjalnie szkolili sie do gimnazjów? Co z egzaminatorami szkół podstawowych? KTO Z TYCH PIENIĘDZY I ZAINWESTOWANEJ LUDZKIEJ ENERGII ROZLICZY RZĄDZĄCYCH?W
"dobra zmiana PIS" = powrót do PRLu!!!
Znowu samorządy będą musuiały dźwigać te genialne pomysły rządzących. Samorządy czyli my mieszkańcy.
A na otwarcie każdej szkolnej uroczystości/akademii/miesięcznicy smoleńskiej i innych wszyscy głośno: AVE MARIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Co można oczekiwać od PiSemonow?
Nareszcie będzie porządek, dzieci będą kończyły szkołę z określonym zawodem. Teraz młodzież się uczy,żeby uczyć i chociaż uzyskać tak popularny licencjat , po którym i tak pracy niema.