Poniedziałek, 25.11.2024, Imieniny: Katarzyna, Erazm, Klemens
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii WYWIADY

Urzędnicy kontra przedsiębiorcy, czyli starcie o reklamowy porządek na Starym Mieście

04.03.2015, 10:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Urzędnicy kontra przedsiębiorcy, czyli starcie o reklamowy porządek na Starym Mieście
Fot. Adrian Sajko

Jeszcze do niedawna elbląska starówka była przytłoczona dziesiątkami nieprzemyślanych reklam. Zabytkowe kamieniczki zakrywały marnej jakości bannery i szyldy. W zeszłym roku, w końcu udało się zahamować ten trend. Wspólne działania konserwatora zabytków i miejskiego plastyka, spowodowały, że przestrzeń publiczna Starego Miasta została uporządkowana. Większość przedsiębiorców prowadzących działalność w tym obszarze, z pokorą dostosowała się do zaleceń urzędników. Nie wszystkich jednak łatwo było przekonać do swoich racji.

W 2014 r. Miejski Konserwator Zabytków w Elblągu prowadził kilkanaście spraw dotyczących wydania zgody na umieszczenie reklamy na budynku wpisanym do rejestru zabytków. Wiele z nich dotyczyło obszaru Starego Miasta - dość specyficznego pod tym względem. O reklamach na Starym Mieście, procedurach związanych z ich umieszczeniem oraz pracach prowadzonych na zabytkach, rozmawiamy z Dariuszem Bartonem, kierownikiem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Elblągu.

Czy na wywieszenie reklamy w obrębie Starego Miasta należy mieć zgodę konserwatora zabytków?

- Tak. Jeżeli przedsiębiorca chce zamieścić reklamę na zabytkowym budynku lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków, musi wcześniej wystąpić do konserwatora zabytków z wnioskiem o uzgodnienie wyglądu i formy nośnika reklamowego. Na zawieszenie reklamy należy także mieć zgodę właściciela budynku lub wspólnoty. To samo dotyczy także wszelkich robót budowlanych związanych np. z remontem elewacji, dachu, wymianą stolarki itp.

Ile wniosków w ciągu roku wpływa do Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, w związku z zamiarem powieszenia reklamy, a także rozpoczęcia prac budowlanych na zabytku?

- Rocznie wpływa do nas ponad 200 wniosków o wydanie zgody w tych sprawach. Po analizie wniosku i wymaganych załączników, następuje jego uzgodnienie. W konsultacjach oprócz zainteresowanych stron, uczestniczy także „plastyk miejski” Roman Smoleński. Zezwolenie na umieszczenie reklamy następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Czy zdarza się, że wnioskodawca nie otrzymuje zgody na wywieszenie np. szyldu reklamowego?

- Chcę podkreślić, że nie jestem wrogiem reklam. Stąd rzadko się zdarza, że nie wydaję takiego pozwolenia. Jeżeli dana osoba z nami współpracuje i nie upiera się wyłącznie przy swojej wizji, to zawsze decyzję taką otrzyma. Często pierwotna koncepcja reklamy w wyniku naszych konsultacji, musi zostać zmieniona przez autora. Wszystko jednak odbywa się dla dobra wyglądu przestrzeni publicznej.

Co się stanie, jeśli właściciel danego lokalu bez zgody zamieści reklamę lub rozpocznie prace budowlane na zabytku?

- Wówczas zmuszony jestem do wydania nakazu zdemontowania reklamy lub przywrócenia pierwotnego wyglądu tego miejsca. Dopiero po wpłynięciu wniosku, można rozpocząć procedurę uzgadniania. Jeżeli ktoś myśli, że wykona jakieś drobne prace na budynku i tego nie zauważę, to się myli. Jeżeli sam tego nie dostrzegę, to bardzo często dostaję od mieszkańców informacje o takich zmianach. Starówka jest w tym przypadku specyficznym miejscem, gdzie niewiele się ukryje.

Jakimi zasadami i kryteriami kierują się urzędnicy w trakcie uzgadniania wyglądu reklam?

- Reklama nie powinna przede wszystkim zakłócać kompozycji budynku, czyli zasłaniać okien, drzwi czy detali architektonicznych. Na Starym Mieście preferowane są reklamy w formie tzw. semafora, czyli szyldu przyczepionego pionowo do ściany budynku. Reklamy tej samej firmy nie powinny się także powielać na budynku. Jeden znak reklamowy wystarczy. W przypadku Starego Miasta szczególnie dbamy o to, by reklamę wykonano estetycznie z odpowiednich materiałów szlachetnych np. metalu.

Jakie są efekty zeszłorocznych działań związanych z wydawaniem zgód na zamieszczenie reklam?


- W zeszłym roku bardzo dużo czasu poświęciliśmy, na to by uporządkować nielegalnie powieszone reklamy. W ostatnim latach w mieście zrobił się bowiem „śmietnik” pod tym względem. Jednym z przykładów był lokal usługowy przy ul. Wigilijnej, który tylko od frontu obwieszony był aż ośmioma, mało estetycznymi nośnikami reklamowymi. Musieliśmy zmusić jego właściciela by je uporządkował, co nie było łatwe. Drugim przykładem może być pałacyk przy ul. Zacisze 2, na którym kiedyś bez zgody wisiało kilka reklam. Zostały one zdjęte i nastał porządek. Całą gamę brzydkich reklam zastąpi w tym miejscu ozdobna tablica z metalowym stelażem. Znajdować się na niej będą jednakowej wielkości moduły informujące, kto w tym obiekcie prowadzi działalność. Takich spraw było w zeszłym roku kilkanaście. Większość z nich zakończyła się pozytywnie. Właściciele reklam usunęli je i wielu przypadkach później zgłosili się do nas z nowymi projektami, które ostatecznie zostały uzgodnione.

Jak z kolei wygląda kwestia reklam wielkoformatowych, zawieszanych najczęściej na ścinach szczytowych zabytkowych budynków?


- Nie zgadzamy się na to, by na zabytkowym obszarze czy budynku wpisanym do rejestru zabytków, wieszane były wielkoformatowe reklamy komercyjne. Wyjątkiem jest sytuacja, która dotyczy kamienicy mieszkalnej przy ul. Pocztowej 3 obok I LO lub budynku mieszkalnego przy ul. Trybunalskiej 17. Tam zgoda na ekspozycję takich reklam będzie, pod warunkiem, że dochód z nich wspólnoty przeznaczą na remont swoich budynków. Stosowny napis o takiej treści, już wkrótce zawiśnie pod reklamą. Zgoda na umieszczenie reklamy jest wówczas wydawana czasowo, w tym wypadku na dwa lata. Jeżeli w tym czasie wspólnota przynajmniej nie rozpocznie prac remontowych, zgoda nie zostanie przedłużona.

 

 

Ares

Oceń tekst:

Ocen: 5

%100.0 %0.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 2 ) fot. Adrian Sajko


Komentarze do artykułu (15)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --1
    ~ inc
    Środa, 04.03

    panie barton?czy stare figaro...nowa duchowka jest zabytkiem? jeśli tak gdzie panski zmysl i zdrowy rozsadek żeby pozwolić na ten fiolet ... jadac od strony alstom na murze galerii el wisi wielka tablica to panu nie przeszkadza?galeria to dopiero zabytek...meczy pan o elementy kute...zmienia zabki na zlote kreci nosem...na pocztowej obok lo wisial kandydat pis w kampani .piwo z elblaga wczesniej dywany///oczywiście nie należy robic rozp....olnika ale i przerost formy nad trescia nie jest wskazany i czepianie się starowkowych przedsiebiorcow nie na miejscu/// bez teatru byłoby lepiej

  2. 2
    +3
    ~ ELBLĄG 1959
    Środa, 04.03

    JAKA TO JEST STARÓWKA ? POZA KILKOMA NAPRAWDĘ STARYMI BUDYNKAMI WSZYSTKO JEST NOWE TYLKO W STYLU PRZEDWOJENNYM.PANIE PRZESTAŃ SIĘ PAN WYGŁUPIAĆ BO TO JEST ZWYKŁA DZIELNICA ELBLĄGA NAZWANA STARÓWKĄ.

  3. 3
    +3
    ~ KOMIK
    Środa, 04.03

    JAKA TO STARÓWKA ? POZA KILKOMA NAPRAWDĘ STARYMI BUDYNKAMI.

  4. 4
    +1
    ~ NOVAK
    Środa, 04.03

    to w ELBLĄGU jest konserwator zabytków ??? to chyba jakiś żart bo gdzie on jet jeżeli chodzi o remont Pałacyku przy Stoczniowej ??

  5. 5
    --7
    ~ tak tak
    Środa, 04.03

    "- Reklama nie powinna przede wszystkim zakłócać kompozycji budynku, czyli zasłaniać okien, drzwi czy detali architektonicznych. Na Starym Mieście preferowane są reklamy w formie tzw. semafora, czyli szyldu przyczepionego pionowo do ściany budynku. Reklamy tej samej firmy nie powinny się także powielać na budynku. Jeden znak reklamowy wystarczy. W przypadku Starego Miasta szczególnie dbamy o to, by reklamę wykonano estetycznie z odpowiednich materiałów szlachetnych np. metalu" Szkoda że tacy drobiazgowi nie jesteście jak są wybory i całe miasto jest zasrane plakatami wyborczymi jeden na drugim łącznie ze starówką

  6. 6
    --4
    ~ lap
    Środa, 04.03

    Co ? Szukanie kasy ?! Nie ma ważniejszych spraw ?????

  7. 7
    --5
    ~ lać i
    Środa, 04.03

    No właśnie niech lepiej zainteresuje się pałacykiem na stoczniowej a nie dopier...... się do reklam.Chce pokazac swoją władzę ?!!

  8. 8
    +3
    ~ pytacz
    Środa, 04.03

    Zabytkowe kamieniczki - gdzie ja znam jedną

  9. 9
    +2
    ~ EWA
    Środa, 04.03

    STARÓWKA ODBUDOWANA Z PUSTAKÓW,GDZIE CEGŁA I CAŁA RESZTA

  10. 10
    --7
    ~ jan
    Środa, 04.03

    OCZYWIŚCIE W ELBLĄGU AMBITNI URZĘDNICY,NIE DOŚĆ,ŻE TA STARÓWKA WYMARLa TO WSZYSTKO POD GÓRĘ.....NUDZĄ SIĘ ,MUSZĄ UDAWAĆ, ŻE COŚ ROBIĄ ŻEBY POSADKI NIE STRACIĆ

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.81790614128113