Konferencja zorganizowana przez Solidarną Polskę przed siedzibą Spółki Tramwaje Elbląskie w Elblągu miała na celu przedstawienie jednego ze sztandarowych założeń kandydata na Prezydenta, Pawła Kowszyńskiego. Chodzi o wprowadzenie w mieście bezpłatnej komunikacji. Pomysł ten budzi wśród wielu mieszkańców i innych Komitetów wiele kontrowersji.
Jak mówi Paweł Kowszyński, impulsem do tej decyzji było wzorowanie się na innych miejscach na świecie, w których bezpłatna komunikacja działa. - Funkcjonuje ona we Francji, Belgii, Nieczech, Estonii, Stanach Zjednoczonych, w stanie Baltimore. W Polsce jest ona w Nysie, w Żorach – tłumaczy Paweł Kowszyński.
W Elblągu, jak mówi kandydat, na dzień dzisiejszy komunikacja miejska jest utrzymywana w większości ze środków budżetowych miasta, czyli podatków elblążan. - Tylko niewielka część to wpływy ze sprzedaży biletów. Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej to odciążenie domowych budżetów rodzinnych. Wielu ludzi nie stać na korzystanie z komunikacji miejskiej – mówi kandydat.- Bezpłatna komunikacja będzie tylko dla mieszkańców zameldowanych w naszym mieście – dodaje.
Paweł Kowszyński mówi, że wiele osób w dzisiejszych czasach rezygnuje z komunikacji miejskiej. - Ludzie zdzierają buty i chodzą pieszo, bo nie stać ich na bilety. Teraz jest ładna pogoda, ale co będzie zimą – mówi kandydat SP.
Ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, do kasy miasta w 2012 roku wpłynęło około 12 milionów złotych. - Jeżeli wprowadzimy bezpłatną komunikację miejską, na dzień dzisiejszy będzie to koszt 2 proc. budżetu miasta, czyli wspomniane wcześniej ok. 12 milionów złotych – mówi Paweł Kowszyński.
Pomysł Pawła Kowszyńskiego poparł Arkadiusz Mularczyk, przewodniczący KP Solidarna Polska. - Ten pomysł jest pomysłem realnym – mówi Arkadiusz Mularczyk przekazując głos radnemu miasta Żor, w którym funkcjonuje bezpłatna komunikacja miejska. - Miasto Żory jest w trakcie podejmowania tej decyzji. Bezpłatna komunikacja z przyczyn formalnych zacznie funkcjonować w styczniu. Były obawy, że to będzie dużo kosztowało,ale okazało się, że jest to koszt 20-30 proc. więcej – mówi Ireneusz Jaguś. - Mieszkańcy tego miasta płacą tutaj podatki, zostawiają tu swoje pieniądze i tak naprawdę za tą komunikację ju.ż zapłacili – dodał.
W kwestii bezpłatnej komunikacji miejskiej wypowiedział się także rzecznik prasowy SP, Patryk Jaki. - Ten pomysł jest realny i został wprawdzony w wielu miastach świata. Od dziś zaczniemy tłumaczyć mieszkańcom, że bezpłatna komunikacja jest możliwa, potrzebna i niesie za sobą wiele zalet – mówi Patryk Jaki. - To także oszczędności związane z kontrolą biletów, windykacją oraz produkcją i dystrybucją biletów – dodaje.
Plusami tego rozwiązania, według SP jest zmniejszenie hałasu, zwiekszenie meldunków w Elblągu, czystsze powietrze, likwidacja korków, konkurencyjne koszty transportu oraz to, że o Elblągu usłyszy cała Polska.
Buty droższe od biletów, czy jakoś tak. Jednak pan kandydat ciągle sam się komentuje.
Ludzie po co ta czcza mowa Elbląg to nie Francja mówmy realnie a nie marzymy
a co z prezesem zkm ? On jest chwastem z biletami jak i bez .
"W Polsce jest ona w Nysie, w Żorach – tłumaczy Paweł Kowszyński" - otóż jest to NIEPRAWDA!!! W Żorach JESZCZE NIE zostało wprowadzone takie rozwiązanie - o czym można przeczytać w dalszej części artykułu. Natomiast w NYSIE bezpłatne przejazdy mają TYLKO KIEROWCY ZA OKAZANIEM PRAWA JAZDY I DOWODU REJESTRACYJNEGO POJAZDU! Zastanawiające jest co jeszcze jest na tej mapce - ze względu na słabą jakość jest to nieczytelne lecz widać 4 znaczniki - pytam więc jakie to niby miasta?! Nie dajmy sobie robić z mózgu wody!
Jeśli będzie bezpłatna komunikacja to po prostu miasto zapłaci za nią ponad 2 razy więcej niż teraz z budżetu własnego, a więc tak naprawde z naszych podatków.... To byłaby katastrofa budżetowa i na szczęście nikt nigdy do czegoś takiego nie dopuści...
Ludzie zdzierają buty bo olsztyn zgarnął wszystką kasę na rozwój warmii i mazur i u siebie buduje od podstaw linie tramwajowe-torowiska i kupuje nowe tramwaje.DLATEGO nie ma kasy by wreszcie tory tramwajowe w Elblągu były we wszystkich dzielnicach Elbląga popatrzmy jak jest naprawdę olsztyn to pijawka którą trzeba pożegnać idąc do Pomorskiego.
Bzdury. 12 Milionow to nie 2% budzetu.Dochod wlasny bedzie wynosil ok. 200 milionow. Wiec jest to ok. 6% budzetu. Mozna obnizyc koszta biletow miesiecznych i zlikwidowac bilety normalne i wprowadzic jedynie sprzedaz biletow dziennych i grupowych. bilety miesieczne-30zl, ulgowe 20zl, bilety dzienne -8zl, ulgowe 5zl bilety grupowe dzienne(do 5 osob)- 10zl, ulgowe 7 zl Gwarantuje ze wiecej ludzi by jezdzilo komunikacja miejska.Za bilety w kasie miejskiej biloby nie 12 milionow a minimum 30 milionow.
A ja nie korzystam z komunikacji miejskiej, to pan kandydat co mi zaproponuje. Może darmowe obiady????
a czy Pan Kowszyński nie mógłby zlikwidować np Urzędu? po co mamy płacić podatki , Taki mamy kraj jaki potrafi zrobić , oddaj cześć wodzowi niech żyje Kowszyński -))) nie będzie polcji , nie będzie kanarów, nie będzie browarów nie będzie rządów i w rządzie jełopów, nie będzie blokoiska , będzie tylko kowszaka pysk co za brednie powstają w tych chorych głowach!! przykre jedynie że aż do tefgo stopnia mają elblążan za debili:-(((
Panie Pawle studiował Pan przez całe życie,ale jak mi się wydaje to i tak było za mało,za krótko.Może na razie jakaś praca,a potem kolejne trzy fakultety? Na razie pańskie argumenty i pomysły są bardzo dziecinne i mocno nieprzemyślane.