Stowarzyszenie Rozwój i Praca Przyszłością Samorządu zaproponowało prezydentowi Elbląga, zorganizowanie publicznej debaty nt. rzeczywistych szans i warunków budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Zdaniem jego prezesa Mirosława Kozłowskiego, jest ona niezbędna, gdyż pojawiły się pogłoski, że inwestycja może nie dojść do skutku z powodów ekologicznych.
W przesłanym wczoraj do prezydenta Henryka Słoniny liście, można przeczytać, że mimo sprzyjającej atmosfery w sprawie realizacji przekopu i otwarcia możliwości jej sfinansowania, do Stowarzyszenia docierają pewne sprzeczne informacje. Wynika z nich, że poważną przeszkodą w budowie kanału mogą być uwarunkowania ekologiczne. Chodzi tu m.in. o objęcie Zalewu Wiślanego programem Natura 2000. Według członków Stowarzyszenia, może więc powtórzyć się historia z Doliny Rospudy, która jest objęta takim programem. - Nie chcemy aby starania Elbląga o przekopie Mierzei utknęły w martwym punkcie, a pieniądze już wydane na przygotowanie inwestycji nie były zmarnotrawione – pisze w liście do prezydenta Elbląga Mirosław Kozłowski.
Prezes Kozłowski list w sprawie przekopu wysłał także do ministra gospodarki morskiej Rafała Wiecheckiego. – Niedawno dostaliśmy odpowiedź od pana ministra, który informuje, że beneficjentem realizującym ten projekt będzie konsorcjum, które zostanie powołane przez m.in. Zarząd Portu Morskiego w Elblągu, Gminę Miasto Elbląg i Urząd Morski w Gdyni – mówi Mirosław Kozłowski.
- My jednak jesteśmy przekonani, że lepszym rozwiązaniem będzie powołanie spółki Skarbu Państwa. Po prostu dlatego, że Urząd Gminy nie ma na to pieniędzy, a Miasto musiałoby przecież zainwestować swoje pieniądze. Nie chcemy być mądrzejsi od pana ministra, ale po zasięgnięciu opinii u fachowców, naszym zdaniem jest to lepsze wyjście. Po zrealizowaniu przekopu spółka Skarbu Państwa przekazałaby na rzecz Urzędu Morskiego w Gdyni całe zarządzanie i eksploatację kanału – informuje o pomyśle Stowarzyszenia jego prezes.
Jak mówią członkowie Stowarzyszenia Rozwój i Praca, na dzień dzisiejszy nic się jednak nie dzieje w tej sprawie. - Chcemy aby społeczeństwo naszego miasta nie było po raz kolejny oszukiwane, dlatego zwróciliśmy się do pana prezydenta Słoniny o zorganizowanie publicznej debaty nt. przekopu. Wzięłyby w niej udział osoby kompetentne: przedstawiciele rządu, przedstawiciele reprezentujący sferę ochrony środowiska oraz wszystkie te instytucje, które będą miały wpływ na zrealizowanie tej inwestycji – zaznacza Kozłowski.
W ocenie Stowarzyszenia taka debata jest potrzebna z kilku powodów. „Wyjaśni faktyczne możliwości budowy kanału, nie pomijając żadnego z aspektów, w tym finansowego, pozwoli wyartykułować społeczne oczekiwania elblążan, zweryfikuje opinie i poglądy na temat skutków przekopu – do tej pory często rozbieżne” – czytamy w liście do prezydenta Słoniny.
Stowarzyszenie Rozwój i Praca Przyszłością Samorządu zadeklarowało także swoją pomoc w przeprowadzeniu takiej debaty, jednak jak podkreślają jego członkowie, decyzja w tej sprawie należy już tylko do prezydenta miasta.
Bzdury. Miejsce gdzie ma zostać przekopana Mierzeja Wiślana owszem znajduje się na obszarze chronionym Natura 2000, ale to nie przeszkadza w jego budowie. Greenpeace, które zrobiło spore zamieszanie w Dolinie Rospudy, nie ma nic przeciwko tej inwestycji. Finansowanie jest także zapewnione. Przekop znalazł się jako jeden z priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystko jest przewidziane w tym dokumencie: koszt, lata budowy. O czym tutaj debatować? Trzeba się po prostu wziąć ostro do pracy, a nie marnować czas na bezsensowne dyskusje.
O matko! W tym tekście "fachowcy od przekopu" pomylili nawet gminę miasto Elbląg z gminą Elbląg. Szkoda czasu na debaty z panem Kozłowskim.
Stowarzyszenie pana Kozłowskiego zabiera głos na każdy temat. Kończ waść, wstydu oszczędź!
Nie trzeba być profesorem ani doktorem nauk , potrzebny jest wyłącznie zdrowy rozsądek. Po co ten przekop jakie statki skąd do skąd i po co mają wpływać. Przekopanie Mierzei wraz z pełną infrastrukturą to wydatek 250 mln euro i nie będzie trwał z pewnością dwa lata. Co roczne utrzymanie koryta Zalewu Wiślanego do przepływania ewentualnych statków to 1,5mln zł. .Czyli reasumując to przedsięwzięcie jest decyzją wyłącznie polityczną ekonomicznie nieuzasadnioną!!!
jak za sprawe przekopu wzial sie pan Kozlowski to na 100%sprawa bedzie spaprana i nic z tego nie bedzie najlepiejej niech kazdy robi to co potrafi a nie aby tylko zablysnac i zdobyc pare punktow za aktywnosc
Sasza jestem z toba. nie potrafimy utrzymac żuław w nalezytym porządku a uttrzymamy przekop ? t
Sprawa przekopu jest to odwrócenie uwagi od zasadniczej sprawy tj. możliwości pływania na trasie Elbląg-Kaliningrad/ wielkość ładunku 1 mln ton/. Wbrew powszechnie głoszonym opiniom to Polska blokuje ten transport. Zapomniano w przepisach portowych wpisać o jakim zanurzeniu mogą wpływać statki do portu w Elblągu. Sprawdź strona internetowa www.ripps.elblag.com.pl
Sasza: Nie chciałbyś połączenia Elbląg-Sztokholm?:P Ale zostawiając żarty dzięki temu przekopowi wiele jednostek pojawi się na Zalewie, Zalew się ożywi, zyski z turystyki zwiekszą, poza tym nie będziemy zależni od Rosjan, a do elbląskiego portu będę mogły przypływać swobodnie jednostki ze Szwecji.
Ekipa rządząca w naszym mieście już wielokrotnie się zbłaźniła 1. Budując port morski bez dostępu do morza ( uważam celowo po to by postawić wszystkich przed faktem dokonanym i wymusić przekopanie Mierzei) 2. Gdzie był i do czego powstał Związek Gmin Nadzalewowych ? Bo na pewno nie do współpracy( patrz most na Szkarpawie) 3 do dnia dzisiejszego niema uregulowań prawnych co do „ewentualnie” znalezionego bursztynu jak i ekshumacji ofiar z 1945r? Tak więc przekop to wydatek 250mln euro i będzie trwał co najmniej 5 lat. Unia nie da kasy ! a NAS NA TAKIE PRZEDSIĘWZIĘCIA NIE STAĆ! No i sedno sprawy przed wojną na 80 tys mieszkańców 20 tys pracowało w przemyśle metalowym było przeżnie rozwijającym się miastem! A dzisiaj zapytajcie się naszego Prezydenta miasta gdzie są inwestorzy? W Elblągu bardziej potrzebny jest Port Lotniczy niż port morski(największa parodia portów morskich na swiecie)
Sasza - kilkakrotnie na tej stronie zbłaźniłeś się pisząc tak wierutne bzdury..... Pan Prezydent Słonina robi co może, by nasz Elbląg obronić przed maniackimi kompleksami zawsze z gruntu powiatowego "kleine Kreis Stadt Allenstein". I nasze miasto rozwija się wbrew zapędom "tamtejszych sołecko-gminnych politykierów", a nagrody dla Elbląga za przejrzystość działania i inne są tego przykładem. To nasze miasto w tej szuwarowo-bagiennej biedzie (czyt. w woj. warmińsko-mazurskim) zadziwia dzisiaj wielu, nawet tych z zagranicy. A ten idiotyczny przekop Mierzei harmonizuje z polityką zagraniczną tych dwóch zaczadziałych bliźniaków, których myślenie nawiązuje w wielu sferach do tego jakie prezentuje obecny dyktator Białorusi. Najlepiej zróbcie kanał wzdłuż Mierzei - on będzie odzwierciedlał paranoiczne myślenie tych wszystkich lokalnych myślicieli i tych tam w "warszafce". I ewidentnym przykładem tego myślenia jest budowane obecnie przejście Mamonowo II - Grzechotki, gdzie niszczy się odwieczną przyrodę a miliony euro są wyrzucone w gliniastą glebę tego przejścia, gdy dla każdego Człowieka Europy nie podlega żadnej wątpliwości, że rosyjska część d. Prus Wschodnich i tak za kilka lat będzie w EU. Bowiem tylko polityka rozmów (a nie debi...nych przekopów), nie działania z pozycji siły i żałosnego "polskiego pobrzękiwania szabelką" mają dzisiaj w nowoczesnej Europie powodzenie.