Wtorek, 26.11.2024, Imieniny: Konrad, Leonard, Sylwester
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Czy dojdzie do publicznej debaty w sprawie przekopu?

16.03.2007, 15:17:27 Rozmiar tekstu: A A A


Stowarzyszenie Rozwój i Praca Przyszłością Samorządu zaproponowało prezydentowi Elbląga, zorganizowanie publicznej debaty nt. rzeczywistych szans i warunków budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Zdaniem jego prezesa Mirosława Kozłowskiego, jest ona niezbędna, gdyż pojawiły się pogłoski, że inwestycja może nie dojść do skutku z powodów ekologicznych.


W przesłanym wczoraj do prezydenta Henryka Słoniny liście, można przeczytać, że mimo sprzyjającej atmosfery w sprawie realizacji przekopu i otwarcia możliwości jej sfinansowania, do Stowarzyszenia docierają pewne sprzeczne informacje. Wynika z nich, że poważną przeszkodą w budowie kanału mogą być uwarunkowania ekologiczne. Chodzi tu m.in. o objęcie Zalewu Wiślanego programem Natura 2000. Według członków Stowarzyszenia, może więc powtórzyć się historia z Doliny Rospudy, która jest objęta takim programem.
- Nie chcemy aby starania Elbląga o przekopie Mierzei utknęły w martwym punkcie, a pieniądze już wydane na przygotowanie inwestycji nie były zmarnotrawione – pisze w liście do prezydenta Elbląga Mirosław Kozłowski.

Prezes Kozłowski list w sprawie przekopu wysłał także do ministra gospodarki morskiej Rafała Wiecheckiego. – Niedawno dostaliśmy odpowiedź od pana ministra, który informuje, że beneficjentem realizującym ten projekt będzie konsorcjum, które zostanie powołane przez m.in. Zarząd Portu Morskiego w Elblągu, Gminę Miasto Elbląg i Urząd Morski w Gdyni – mówi Mirosław Kozłowski.

- My jednak jesteśmy przekonani, że lepszym rozwiązaniem będzie powołanie spółki Skarbu Państwa. Po prostu dlatego, że Urząd Gminy nie ma na to pieniędzy, a Miasto musiałoby przecież zainwestować swoje pieniądze. Nie chcemy być mądrzejsi od pana ministra, ale po zasięgnięciu opinii u fachowców, naszym zdaniem jest to lepsze wyjście. Po zrealizowaniu przekopu spółka Skarbu Państwa przekazałaby na rzecz Urzędu Morskiego w Gdyni całe zarządzanie i eksploatację kanału – informuje o pomyśle Stowarzyszenia jego prezes.

Jak mówią członkowie Stowarzyszenia Rozwój i Praca, na dzień dzisiejszy nic się jednak nie dzieje w tej sprawie. - Chcemy aby społeczeństwo naszego miasta nie było po raz kolejny oszukiwane, dlatego zwróciliśmy się do pana prezydenta Słoniny o zorganizowanie publicznej debaty nt. przekopu. Wzięłyby w niej udział osoby kompetentne: przedstawiciele rządu, przedstawiciele reprezentujący sferę ochrony środowiska oraz wszystkie te instytucje, które będą miały wpływ na zrealizowanie tej inwestycji – zaznacza Kozłowski. 

W ocenie Stowarzyszenia taka debata jest potrzebna z kilku powodów. „Wyjaśni faktyczne możliwości budowy kanału, nie pomijając żadnego z aspektów, w tym finansowego, pozwoli wyartykułować społeczne oczekiwania elblążan, zweryfikuje opinie i poglądy na temat skutków przekopu – do tej pory często rozbieżne” – czytamy w liście do prezydenta Słoniny.

Stowarzyszenie Rozwój i Praca Przyszłością Samorządu zadeklarowało także swoją pomoc w przeprowadzeniu takiej debaty, jednak jak podkreślają jego członkowie, decyzja w tej sprawie należy już tylko do prezydenta miasta.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (11)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ Francuz
    Piątek, 16.03

    Bzdury. Miejsce gdzie ma zostać przekopana Mierzeja Wiślana owszem znajduje się na obszarze chronionym Natura 2000, ale to nie przeszkadza w jego budowie. Greenpeace, które zrobiło spore zamieszanie w Dolinie Rospudy, nie ma nic przeciwko tej inwestycji. Finansowanie jest także zapewnione. Przekop znalazł się jako jeden z priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystko jest przewidziane w tym dokumencie: koszt, lata budowy. O czym tutaj debatować? Trzeba się po prostu wziąć ostro do pracy, a nie marnować czas na bezsensowne dyskusje.

  2. 2
    0
    ~ tetryk
    Piątek, 16.03

    O matko! W tym tekście "fachowcy od przekopu" pomylili nawet gminę miasto Elbląg z gminą Elbląg. Szkoda czasu na debaty z panem Kozłowskim.

  3. 3
    0
    ~ zombi trombi
    Piątek, 16.03

    Stowarzyszenie pana Kozłowskiego zabiera głos na każdy temat. Kończ waść, wstydu oszczędź!

  4. 4
    0
    ~ Sasza
    Sobota, 17.03

    Nie trzeba być profesorem ani doktorem nauk , potrzebny jest wyłącznie zdrowy rozsądek. Po co ten przekop jakie statki skąd do skąd i po co mają wpływać. Przekopanie Mierzei wraz z pełną infrastrukturą to wydatek 250 mln euro i nie będzie trwał z pewnością dwa lata. Co roczne utrzymanie koryta Zalewu Wiślanego do przepływania ewentualnych statków to 1,5mln zł. .Czyli reasumując to przedsięwzięcie jest decyzją wyłącznie polityczną ekonomicznie nieuzasadnioną!!!

  5. 5
    0
    ~ elblazanin
    Sobota, 17.03

    jak za sprawe przekopu wzial sie pan Kozlowski to na 100%sprawa bedzie spaprana i nic z tego nie bedzie najlepiejej niech kazdy robi to co potrafi a nie aby tylko zablysnac i zdobyc pare punktow za aktywnosc

  6. 6
    0
    ~ miejscowy
    Sobota, 17.03

    Sasza jestem z toba. nie potrafimy utrzymac żuław w nalezytym porządku a uttrzymamy przekop ? t

  7. 7
    0
    ~ Polak to brzmi dumnie
    Sobota, 17.03

    Sprawa przekopu jest to odwrócenie uwagi od zasadniczej sprawy tj. możliwości pływania na trasie Elbląg-Kaliningrad/ wielkość ładunku 1 mln ton/. Wbrew powszechnie głoszonym opiniom to Polska blokuje ten transport. Zapomniano w przepisach portowych wpisać o jakim zanurzeniu mogą wpływać statki do portu w Elblągu. Sprawdź strona internetowa www.ripps.elblag.com.pl

  8. 8
    0
    ~ Elblążanin
    Poniedziałek, 19.03

    Sasza: Nie chciałbyś połączenia Elbląg-Sztokholm?:P Ale zostawiając żarty dzięki temu przekopowi wiele jednostek pojawi się na Zalewie, Zalew się ożywi, zyski z turystyki zwiekszą, poza tym nie będziemy zależni od Rosjan, a do elbląskiego portu będę mogły przypływać swobodnie jednostki ze Szwecji.

  9. 9
    0
    ~ sasza
    Poniedziałek, 19.03

    Ekipa rządząca w naszym mieście już wielokrotnie się zbłaźniła 1. Budując port morski bez dostępu do morza ( uważam celowo po to by postawić wszystkich przed faktem dokonanym i wymusić przekopanie Mierzei) 2. Gdzie był i do czego powstał Związek Gmin Nadzalewowych ? Bo na pewno nie do współpracy( patrz most na Szkarpawie) 3 do dnia dzisiejszego niema uregulowań prawnych co do „ewentualnie” znalezionego bursztynu jak i ekshumacji ofiar z 1945r? Tak więc przekop to wydatek 250mln euro i będzie trwał co najmniej 5 lat. Unia nie da kasy ! a NAS NA TAKIE PRZEDSIĘWZIĘCIA NIE STAĆ! No i sedno sprawy przed wojną na 80 tys mieszkańców 20 tys pracowało w przemyśle metalowym było przeżnie rozwijającym się miastem! A dzisiaj zapytajcie się naszego Prezydenta miasta gdzie są inwestorzy? W Elblągu bardziej potrzebny jest Port Lotniczy niż port morski(największa parodia portów morskich na swiecie)

  10. 10
    0
    ~ mała uwaga.
    Poniedziałek, 19.03

    Sasza - kilkakrotnie na tej stronie zbłaźniłeś się pisząc tak wierutne bzdury..... Pan Prezydent Słonina robi co może, by nasz Elbląg obronić przed maniackimi kompleksami zawsze z gruntu powiatowego "kleine Kreis Stadt Allenstein". I nasze miasto rozwija się wbrew zapędom "tamtejszych sołecko-gminnych politykierów", a nagrody dla Elbląga za przejrzystość działania i inne są tego przykładem. To nasze miasto w tej szuwarowo-bagiennej biedzie (czyt. w woj. warmińsko-mazurskim) zadziwia dzisiaj wielu, nawet tych z zagranicy. A ten idiotyczny przekop Mierzei harmonizuje z polityką zagraniczną tych dwóch zaczadziałych bliźniaków, których myślenie nawiązuje w wielu sferach do tego jakie prezentuje obecny dyktator Białorusi. Najlepiej zróbcie kanał wzdłuż Mierzei - on będzie odzwierciedlał paranoiczne myślenie tych wszystkich lokalnych myślicieli i tych tam w "warszafce". I ewidentnym przykładem tego myślenia jest budowane obecnie przejście Mamonowo II - Grzechotki, gdzie niszczy się odwieczną przyrodę a miliony euro są wyrzucone w gliniastą glebę tego przejścia, gdy dla każdego Człowieka Europy nie podlega żadnej wątpliwości, że rosyjska część d. Prus Wschodnich i tak za kilka lat będzie w EU. Bowiem tylko polityka rozmów (a nie debi...nych przekopów), nie działania z pozycji siły i żałosnego "polskiego pobrzękiwania szabelką" mają dzisiaj w nowoczesnej Europie powodzenie.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1370160579681