1 czerwca w Bibliotece Elbląskiej odbył się pod hasłem warsztatów „Lego-Logos”. Zajęcia zorganizowane zostały w ramach festiwalu III Letnich Ogrodów „Polityki”.
Czym są warsztaty „Lego- Logos”? "Lego" w języku duńskim oznacza "baw się dobrze", dobrze w sensie mądrze, abyś z zabawy wyniósł naukę. Słowo "logos" natomiast pochodzi z języka starogreckiego i jest terminem filozoficznym o tradycji sięgającej początków filozofii. Warsztaty dr Jarosława Spychały, wykładowcy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu są realizacją Projektu Edukacji Filozoficznej, który wykorzystuje naturalne środowisko zabawy dziecka, do nauki filozofii i filozoficznego myślenia sensu stricto. W tym przypadku są to klocki Lego.
Głównym założeniem zajęć jest zachęcenie dzieci do twórczej pracy intelektualnej, a co za tym idzie, do zrozumienia istoty zmiany myśli w coś materialnego. Tematyka rozważań oparta jest na klasycznych tekstach filozoficznych. Każda nietypowa lekcja filozofii trwa 90 minut i podzielona jest na dwie części: czytanie i budowanie - przelanie sensu fragmentu tekstu filozoficznego na budowlę z klocków lego; interpretacja i dyskusja - ocena i interpretacja grupowa każdej budowli.
- Zajęcia prowadzone teraz w Elblągu nie mają charakteru edukacyjnego, ponieważ realizacja projektu trwa rok. Jest to pokazanie pomysłu elblążanom, kierowane z zapytaniem do młodzieży elbląskiej czy warto jest wprowadzić takie zajęcia do Elbląga - mówi dr Jarosław Spychała. Na pytanie jaki jest główny cel rocznych zajęć - wykładowca odpowiada. - Cel nie jest jeden tak naprawdę. Wartość zajęć „Lego- Logos” polega na tym, że łączą one bardzo dużo możliwości do realizacji wielu wybranych celów. Z jednej strony uczą historii filozofii i filozofowania sensu stricto, a z drugiej strony rozwijają ogólne kompetencje człowieka, które są potrzebne w nauce. Uczniowie nabywają umiejętności logicznego myślenia, czytania ze zrozumieniem, dyskutowania i prawidłowego argumentowania. Poza tym każdy może rozwinąć swoje umiejętności artystyczne, ponieważ układanie klocków nie jest niczym innym jak komponowaniem przestrzennym, takim samym jak na przykład w rzeźbie.
Nauka filozofii kierowana jest do dzieci i młodzieży z ostatnich klas szkoły podstawowej, gimnazjalnej, licealnej i studenckiej. Większość uczestników dzisiejszych zajęć to szóstoklasiści. - Dzisiaj w warsztatach uczestniczy 20 uczniów - 2 grupy po 10 osób. Najczęściej byli to uczniowie zgłoszeni przez szkołę. Zgłoszeń indywidualnych było bardzo mało - mówi Małgorzata Adamska, ,koordynator warsztatów dla dzieci.
Dzisiaj o godzinie 14.00 w tym samym miejscu dr Jarosław Spychała poprowadzi zajęcia z ostatnią zgłoszoną grupą. Kilka godzin później, o godzinie 16.30 w sali koncertowej lub w ogrodzie biblioteki odbędzie się panel z autorem warsztatów - dr Jarosławem Spychałą, na temat Projektu Edukacji Filozoficznej „Lego- Logos”.
Więcej informacji na temat projektu pod adresem internetowym - www.lego-logos.pl.
Fot. OL